فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قرب به خدا یعنی چه؟

قرآن کریم بعد از هفت اولین گام در خودسازى و تهذیب نفس را بازگشت به خدا (توبه) و آه و حسرت و خدا را با «ورع» یعنى تصمیم عملى بر ترک گناهان آغاز مى کنیم. رسول اکرم(ص) فرمود: «اصل الدین الورع و رأسه الطاعه؛ ریشه و اساس دین، ورع و اجتناب از گناهان است (چنان که) طاعت خدا و انجام واجبات به منزله سر آن است».
تذکر چند نکته مهم
1 – نزدیکی به خدا از گونه زمان و مکان و از نوع نزدیکی هایی که در جهان می شناسیم نیست، بلکه یک واقعیت معنوی عمیق است که با تعالی و تکامل روح تحقق می یابد، فهم و درک واقعیت معنوی، نیازمند شناخت و معرفت ویژه و وصول به مراتبی از قرب است. هر چه میزان معرفت انسان نسبت به جنبه های ضعف و قوت خویش، و جمال و جلال خداوند بیشتر باشد، و هر اندازه توانسته از گناهان بدنی و قلبی و فکری دور باشد و جسم و دل و اندیشه خویش را متوجه خداوند سازد، به همان اندازه می تواند واقعیت معنوی را بیشتر درک کند و مفهوم قرب و نزدیکی به خدا را احساس و لمس نماید.
2 – قرب و نزدیکی به خدا امری تدریجی است و نیازمند به زمان برای کسب ظرفیت و معرفت ویژه ای است تا رنگ خدایی از ظاهر به باطن و تار و پود حقیقت انسان نفوذ کند.
3 – تکامل روحی و نزدیکی به خدا، همانند بالا رفتن از پله های نردبان است. هر چه از پله ها بالاتر می رویم، نیازمند مراقبت و مواظبت بیشتر ات، زیرا در صورت انحراف و سقوط، ضربه شکننده تر خواهد بود.
4 – وسطه پله های نردبان جای توقف و ماندن نیست، باید حرکت را تداوم بخشید و گرنه خطر تزلزل و سقوط او را تهدید می کند. کسی که از پلکان تهذیب و اصلاح نفس بالا می رود، آن هنگام می تواند صعود یابد و به قرب الهی برسد که وسط راه توقف نکند.
5 - ثبات قدم و استقامت و استواری در برابر سختی ها و مشکلات و آزمون هایی که خداوند از انسان می گیرد، شرط موفقیت در نزدیکی به خدا است.
6 – با توجه به تفاوت درجات شناخت و معرفت و ایمان و معنویت و موقعیت های فردی و اجتماعی، به شمار انسان هایی که بخواهند در این راه گام بردارند، تکالیف متفاوت وجود دارد.
شناخت تکالیف و آشنایی با راه و علایم آن و خطرهایی که انسان را تهدید می کند، نیاز به «راهنما و معلم» دارد. چه بسارند افرادی که ندانسته به افراط و تندروی یا تفریط و سستی کشیده شدند و از حرکت بازماندند و به انحراف و سقوط دچار گشتند.از شرایط قرب الهی، ترک معصیت خداوند و انجام دستورهای او است مخصوصا جوانان به جهت توانایی های جسمی و رشد و بلوغ شهوی اگر بتوانند خود را از زمینه های گناه دور نگه دارند و دل و دست و زبان و چشم خود را از آلوده شدن پاک نگه دارند، می توانند از قرب الهی بهره مند گردند. در روایتی از امام صادق آمده : خداوند به حضرت موسی فرمود:«بهترین وسیلة تقرب به من ورع و ترک معصیت است. اگر کسی ورع داشته باشد او را در بهشت های عدن جای می دهم».
بعد از این مرحله (انجام واجبات و ترک گناهان) ، انجام دادن مستحبات مانند نافله های یومیه مخصوصا نافله شب و تهجّد و مناجات با خدا موجب قرب الهی می شود.پیامبر (ص) فرمود: «خدای متعال می فرماید: «با انجام نوافل به سوی من تقرب پیدا کنید تا شما را دوست بدارم. اگر شما را دوست بدارم، اگر دعا کنید اجابت می کنم و اگر درخواستی داشتید عطا می کنم».اخلاص در نیت موجب تقرب الی الله است.توجه زیاد به شکم و شهوت موجب دوری از خدا می شود.

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امام زمان(عج) در اولین برخورد با سیصد و سیزده نفر ...
فلسفه غیبت حضرت حجت در چیست؟
آیا افعال انسان جبری است یا اختیاری؟
دلایل وجود خدا به عنوان قدرت برتر در جهان هستی ...
آیا لعن کردن جایز است؟ خداوند کسانی را مورد لعن ...
مقصود از پل صراط چیست؟
آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه ...
فضیلت ماه رجب چیست ؟
چرا باید حجاب داشته باشیم؟
چند معجزه از معجزات پیامبر(ص) را که در قرآن آمده ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تفاوت شخص مرتد با زندیق در اسلام چیست ؟
عالم «ذر» چيست و تكليف در آن عالم چگونه است ؟
فرق بين حيا و عفت چيست؟
فرق حيوان با انسان در چیست؟
اینکه گفته می شود در امر ازدواج استخاره لازم نیست ...
عالم غیب و شهود چیست و در آیات و روایات چگونه مطرح ...
آیا نام امام زمان در قرآن آمده است؟  
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^