فارسی
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 - الخميس 29 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تهذیب نفس چه ربطى با تحصیل علم دارد؟اگر تهذیب نفس موجب پیشرفت علم مى‏شود ، چرا بعضى از دانشمندان بدون تهذیب نفس پیشرفت کرده اند؟

پرسش ها معرّف دغدغه هاى درونى فرد و جلوه اى از فضاى ذهنى و گرایش هاى روحى است. پرسش هاى نیکوى شما، بازگو کننده روح حقیقت طلب تان مى باشد و نشان مى دهد که سؤال را به قصد فهم و دریافت حق و شناخت راه آن طرح کرده اید.در رابطه تهذیب نفس با تحصیل علم، حقیقت این است که بشر توانسته است بدون اتکاى به ایمان و تهذیب نفس، به پیشرفت هاى شگفت انگیزى نایل گردد و از اعماق زمین تا اوج آسمان ها و از ردون ذرات بى جان اتم تا ژرفاى روان آدمى را بکاوَد و در کشف و شناخت اسرار هستى، قله هاى بلند و رفیعى را پشت سر بگذارد.کسى نمى تواند ادعا کند که بین ایمان یا تهذیب نفس و تحصیل علم، رابطه علّى و معلولى و ملازمه عقلى طرفینى وجود دارد، به گونه اى که هر جا »علم« هست، لزوماً ایمان و تهذیب نفس نیز حضور دارد و یا هر جا تهذیب نفس باشد، علم حاصل مى شود.نه واقعیات موجود آن را تأیید مى کند و نه در هیچ شریعت آسمانى اعتقادى بر آن است. قرآن کریم، از کسانى نام مى برد که عالِم بوده اند، ولى ایمان نداشته اند، مانند شیطان و فرعون و قارون که درباره آن ها فرمود: »و حَجَدوا بها وَاسْتیقنتها أنفسهم ظلماً و علوّاً؛ به خاطر ستم و روحیه برترى جویى، آن را انکار کردند، حال که نسبت به آن یقین داشتند« از طرفى در طول تاریخ بسیارى از دانشمندان و متبکران و مخترعان وجود دارند که مدارج علمى را پیموده اند، ولى فاقد ایمان و تهذیب نفس بوده اند.ایمان و تهذیب نفس از یک سو و دانش از زاویه دیگرى، روى انسان تأثیر مى گذارد. آن دو متمم و مکمّل یکدیگرند اما نوع و کیفیت تأثیر گذارى متفاوت است.علم چراغ اندیشه را روشن مى سازد و به تدریج آن را پرنورتر مى کند، ولى تنها ایمان و تهذیب نفس است که مى تواند چراغ قلب و روح آدمى را روشن کند، یا جلا دهد و هویّت انسانى به او ببخشد.شهید مطهرى مى گوید: علم به ما روشنایى و توانایى مى بخشد و ایمان عشق و امید و گرمى. علم ابزار مى سازد و ایمان مقصد... .

علم مى نمایاند که چه هست و ایمان الهام مى بخشد که چه باید کرد؟انیشتین مى گوید: علم ما را از آن چه هست، آگاه مى سازد و تنها دین و وحى است که ما را بر آن چه سزاوار و شایسته است، مطّلع مى کند.استاد مطهرى مى گوید: نه علم مى تواند جانشین ایمان گردد و نه ایمان مى تواند جانشین علم گردد. طبیعت را به ما بشناساند، قوانین آن را بر ما مکشوف سازد و خود ما را به ما بشناساند.اگر منظور از علم در سؤال علم بشرى و مصطلح باشد (مانند علوم انسانى، تجربى، فنى و غیره) تهذیب نفس موجب پیشرفت ان علوم نمى گردد، بلکه زمینه استفاده صحیح از آن دانش ها را فراهم مى کند اما اگر منظور از علم، بصیرت و نورانیت و معرفت باشد، قطعاً تقوا و تهذیب نفس در آن تأثیر بسزایى دارد. قرآن مجید مى فرماید: »واتقواللَّه و یعلمکم اللَّه؛ تقوا پیدإ؛ خخ کنید تا خدا به شما تعلیم دهد«.در آیه دیگر مى فرماید: »اگر تقوا داشته باشید، خداوند قدرت تشخیص حق از باطل را در شما قرار مى دهد«.


0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

علت الهی بودن قرآن و دلیل رسالت پیامبر اکرم (ص) ...
سرنوشت اهل کتاب در آخرت چگونه است؟
همه کافران، بی دینها،شیادان،مزوران و......جلوی ...
دلیل اعجاز قرآن چیست ؟ و چرا انسان نمی تواند یک ...
آیا روح و نفس تفاوت دارند؟
اگر به کسی دشنام دهیم ولی او نشنود، و یا زیر لب ...
داستان فطرس ملک چه بود؟  
اولين گام برای انسان شدن چيست؟
با وجود این که بعضی از جوان ها از اسلام روی گردان ...
چرا باید از فقیه جامع الشرایط تقلید کنیم؟

بیشترین بازدید این مجموعه

مراد از نکوهش زنان در سوره نساء و خطبه نهج ...
روش جذب جوانان به مساجد چیست؟
طبق حدیث، کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
آيا قرآن شريف از مصونيت ذاتي برخوردار است؟
چه کسانی و چه زمانی  اجساد شهدای کربلا را دفن ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^