فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 22 مهر 1393 ساعت 00:00 صبح

استاد انصاریان: ده عامل قرآنی برای حفظ و نگهداری اعمال بندگان

استاد انصاریان: ده عامل قرآنی برای حفظ و نگهداری اعمال بندگان

 

حضرت استاد انصاریان در جلسه دوم سخنرانی خود در شهرستان خوی به ادامه بحث جلسه قبل در رابطه با سوال آن شخص درباره احوال امام رضاعلیه السلام پرداختند.

 

دومین نکته ای که حضرت در جواب سائل دادند این بود: «... و عملٍ محفوظ؛ عمل من محفوظ و موجود است.» که استاد به تفسیر و شرح آن از آیات قرآن کریم پرداختند.

 

این دانشمند فرهیخته به چگونگی حفظ اعمال توسط خداوند در قرآن پرداختند و فرمودند: «خداوند برای حفظ اعمال ما 10 منبع قرار داده است که واقعاً شگفت انگیز است و می فهمیم خداوند برای حفظ اعمالمان چه دستگاههایی را در نظر گرفته است.» و در ادامه حضرت استاد به تک تک این منابع اشاره فرمودند و آیات متناسب با هر یک را نیز بیان نمودند:

 

1. زمین:  إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا 

 

که آیات سوره مبارکه زلزال و نحوه حضور مردم در قیامت شاهد گویایی بر این مطلب است. زیرا زمین در قیامت تمام خبرهایی که در دل خودش دارد آشکار میکند. حتی ساعت و دقیقه اعمال خوب و بد را بیان میکند. و در آخر سوره خداوند میفرماید: خود مردم گروه گروه وارد قیامت میشوند تا اعمال خودشان را ببینند.

 

2. رقیب: مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ   ق ، 18

 

این خطیب توانا در توضیح فرمودند: اعضاء رئیسه بدن 7 موضع است و بعضی از اعضا 10 آیه و بعضی 5 و بعض دیگر 2 تا آیه دارند. طبق تحقیقی که خود استاد داشتند، پر آیه ترین عضو در قرآن زبان است که 283 آیه خداوند درباره آن نازل کرده است.

 

از روز اول تکلیف تا الان چند میلیون کلمه از زبان ما درآمده است؟ پرونده این کلمات در دست کیست؟ خداوند اعلام کرده که برای زبان شما یک فرشته مستقل قرار دادهام که اسم آن «رقیب» است.

 

این استاد بزرگوار در ادامه روایتی از امام رضا(ع) فرمودند که «سلامت انسان در 10 جزء است که نه جزء آن در ساکت بودن است.» و همچنین اشارهای به قول خداوند متعال در قرآن نمودند که میفرماید: اگر میخواهید سخن بگویید انصاف در سخن داشته باشید. ایشان خاطر نشان کردند که زبان کوچک 20 گناه بزرگ را میتواند انجام دهد. دروغ، غیبت، تهمت، کفرگفتن و... که در مقایسه با سایر اعضاء تعداد زیادی محسوب میشود.

 

3و4و5. گوش، چشم، پوست: حَتَّى إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصَارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِمَا کَانُوا يَعْمَلُونَ‌  

 

 استاد معظم در این رابطه به آیه 20 سوره فصلت اشاره فرمودند که خداوند متعال این سه عضو را به صورت خاص مطرح مینماید که در قیامت بر ضد انسان گواهی میدهند. در ضمن ایشان، پاک شدن این گناهان و بدیها را منحصر در خداوند متعال دانستند که ما نیز باید با توبه وسیله آن را برای خداوند متعال مهیا نماییم.

 

حضرت استاد با توجه به اصل معاد و برگرداندن انسان در قیامت از قبر بعد از پوسیده شدن جسم، بیان فرمودند که خداوند قادر است حتی در قیامت خطوط سر انگشتها را به حالت اول برگرداند.

 

6و7. دست و پا: الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا يَکْسِبُونَ‌  

 

در ادامه حضرت استاد به آیه 65 سوره مبارکه یس اشاره فرمودند که خداوند سخن از مهر زدن بر دهان انسانها در قیامت و سخن گفتن دست و پا و شهادت آنها بر علیه انسان به میان آورده است. 

 

8. فرشتگان: کِرَاماً کَاتِبِينَ‌  

 

همچنین در آیه 11 سوره انفطار خداوند متعال از فرشتگان الهی که اعمال انسان را ثبت و ضبط میکنند سخن به میان آمده است.

 

9. خود شخص: اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَى بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسِيباً 

 

این دانشمند معظم در ادامه به آیه 14 سوره مبارکه إسراء پرداختند که در آن از حفظ اعمال توسط خود شخص سخن گفته شده است. خداوند فرموده که پرونده را خود شخص میبیند و وقتی میخواند از این که اعمال ریز و درشت در آن ثبت گردیده و هیچ چیزی از آن جا نیفتاده است، تعجب میکند. وَ وُضِعَ الْکِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَ يَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَا لِهٰذَا الْکِتَابِ لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لاَ کَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَ لاَ يَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَداً  الكهف ، 49 

 

10. خداوند: يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَکُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ 

 

حضرت استاد در پایان به اشاره به  آیه 16 سوره لقمان، خداوند را بالاترین حافظ اعمال دانستند و به ظرافتهای این آیه پرداختند. ایشان فرمودند: در روی کره زمین سنگهای متعدد با عناصر مختلف وجود دارد و کسی قادر به شمارش آنها نیست. خداوند با توجه به این موضوع این ظرافت را بیان فرموده است که حتی اگر اعمال کوچک شما در بین این همه سنگها هم باشد، روز قیامت آنها را حاضر میکنیم و میبینید. 

 

استاد در پایان به این نکته اشاره نمودند که کجای جهان برای گناه کردن خلوت است؟ کسی که میخواهد گناه پنهانی کند، باید بداند ده نفر او را میبینند. لذا خیلی از افراد که تمایل به گناه هم در وجودشان بود و مقدمات آن را فراهم کردند، وقتی به این حقیقت رسیدند، دست از گناه برداشتند و توبه نمودند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

ویران کردن مسجد مسلمانان توسط صهیونیستها
برگزاری گردهمایی بزرگ مسلمانان در فرانسه
تاتارستان؛ ميزبان همايش منطقه‌ای «دين و هويت ...
شكر و ايمان آدمي را از عذاب خدا ايمن مي‌دارد
سخنرانی استاد انصاریان در خانه فرهنگ شهریار ...
اعتراف ایندیپندنت به پشتیبانی مالی سعودی از طرح ...
دعاي روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
برداشت‏‌هاى عالمانه و عارفانه از آیات؛ ویژگی ...
ارائه جدیدترین آثار استاد حسین انصاریان در سی ...
استاد انصاریان:  ترک مسجد، یکی از علل غفلت/ از خدا ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^