فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تجلی فضل و رحمت از راه اوامر و نواهی

از آیات قرآن مجید استفاده می‌شود که فضل و رحمت الهی به دو صورت بر انسان تجلی می‌کند؛ یکی به صورت اوامر و نواهی حضرت حق و دیگری از راه رضایت الهی و بهشت. صورت اول، صورت تشریعی است، بدین معنا که خداوند متعال از باب احسان، لطف، رأفت، محبت و عنایت، به بندگانش نظر می‌کند تا بندگانش را به مقامات عالی برساند. او برای این کار، یک سلسله مقرراتی را به شکل اوامر و نواهی متوجه انسان می‌کند که این‌ها هم از دو راه به انسان می‌رسد؛ یکی از راه نزول کتب آسمانی و دیگری از راه اخبار و روایات معصومین (ع).

امروز نیز محتوای کلی مجموعه کتب آسمانی در قرآن مجید منعکس است. روایات هم بیانگر است که کسی که با قرآن مجید سر و کار داشته باشد با تمام 114 کتاب نازل شده بر انبیاء سر و کار پیدا کرده است. دلیلش نیز مشخص است، چون دین خدا از زمان خلقت انسان تا کنون اسلام بوده و همه پیامبران نظیر ابراهیم، عیسی و موسی (ع) در برابر حق تسلیم بوده‌اند. در این زمینه آیات فراوانی در قرآن مجید وجود دارد. برای نمونه در آیه‌ای می‌فرماید:

این آیه شریفه هر‌پنج پیامبر اولواالعزم را نام برده است؛ نوح، ابراهیم، موسی، عیسی (ع) و پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص). کلمه دین هم در این آیه شریفه مفرد است. یک دین هم از دو پایه اوامر و نواهی تشکیل ‌شده و اصل این اوامر و نواهی نیز در همه شرایع آسمانی یکی بوده است. مثلاً نماز در همه آن‌ها وجود داشته است. در سوره طه می‌فرماید که خداوند به موسی بن عمران (ع) خطاب کرد:یا در سوره ابراهیم (ع)، دعای آن حضرت را چنین بیان می‌کند: و یا نقل فرموده که مردم به حضرت شعیب می‌گفتند:  پس نماز برای آدم، ابراهیم، موسی و عیسی بن مریم (ع) نیز بوده، البته نحوه انجام آن یا رکعات و الفاظش فرق می‌کرده است، اما نتیجه نماز ابراهیم (ع) با نماز ما از نظر کمال و رشد انسانی یکی بوده است. همچنین امر به معروف و نهی از منکر در همه آن شرایع بوده است. درباره امت موسی (ع) می‌فرماید:و درباره امت پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید:بنابراین، آنچه که علت نظم و صلاح و علت رشد و نور در زندگی بوده در اوامر خدا منعکس شده است و از اول هم شامل همه انسان‌ها بوده است؛ یعنی خداوند نسبت به نشاندن همه افراد بشر بر سر این سفره کرم بخل نداشته است. خداوند در قرآن مجید می‌فرماید:معنای این آیه این است که مگر می‌شود من شما را خلق کنم و برای به وجود آمدن شما میلیاردها چرخ را در این عالم به حرکت بیندازم و بعد شما را رها کنم که خراب بشوید، این نشدنی است و خداوند حتی یک مورچه و یک خزنده را هم رها نکرده تا خراب بشود. در سوره هود آمده است:

 

من آغوش محبتم به روی همه جنبندگان باز است و همه را هدایت می‌کنم که به طرف من حرکت کنند، و آیا با این حال می‌شود که من درِ رحمت را بروی انسان که افضل از همه موجودات است ببندم و او را بر روی زمین رهایش بکنم که هر‌بلایی سرش بیاید؟ نه، هرگز نمی‌شود؛ چرا که عاشق نمی‌تواند نسبت به معشوقش بی‌تفاوت باشد و اگر ببیند که ضرری متوجه معشوقش است با همه وجود از او دفاع می‌کند:


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پند شيخ ابوالحسن خرقانى به سلطان محمود
شنیدم که وقتی سحرگاه عید...
اندیشه در اسلام - جلسه دوازدهم- (1) - (متن کامل + ...
گناه و سبب آن - جلسه چهارم (2) – (متن کامل + عناوین)
در دیر راهب نصرانی بین مسیر کوفه وشام
حضرت زهرا(س)، شکرگزار واقعی نعمت‌های الهی
احكام حضرت حق‏
تربیت شدن با آداب الهی
معناى بسته شدن چشم و گوش
شهادت کودک شیر خواره ی ابا عبدالله الحسین(ع)، ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نفس - جلسه چهاردهم
نفس - جلسه بیست و پنجم
تفقّه در دين، مقدمه تجارت‏
اداى دين با رحمت خدا
تعليم خودشناسى از طريق انبيا و ائمه عليهم ...
تشويق به قرض الحسنه و پرهيز از ربا
معناى بسته شدن چشم و گوش
تأثير نيت گناه در زندگي
حضرت زهرا(س)، شکرگزار واقعی نعمت‌های الهی
اهمیتِ حفظ آبروی مؤمن

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^