فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 31 تير 1393 ساعت 10:28 بعد از ظهر

چرا شیعیان نماز تراویح نمی‌خوانند؟

%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%b4%db%8c%d8%b9%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%ad-%d9%86%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%d8%9f

مذاهب اسلامی اهل سنت توجه ویژه‌ای به نماز تراویح در ماه رمضان دارند و به پیروان مکتب اهل بیت(ع) خرده می‌گیرند که چرا به این سنت عمل نمی‌کنند؛ شیعیان نیز معتقدند که این نماز جزء سنت پیامبر(ص) نبوده و در این رابط ادله‌ای ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به اینکه سایر مذاهب اسلامی توجه ویژه‌ای به نماز تراویح در ماه مبارک رمضان دارند، به پیروان مکتب اهل بیت(ع) خرده می‌گیرند که چرا شیعیان به این سنت عمل نکرده و این نماز را نمی‌خوانند؟ در ادامه نگاهی به تاریخ ترویج این نماز و نظر اهل بیت(ع) درباره آن خواهیم داشت.

نماز تراویح چیست؟

در حقیقت «تراویح» جمع «ترویحه» و در اصل اسم است برای مطلق نشستن که در اصطلاح به معنای نشستن برای استراحت پس از خواندن چهار رکعت از نمازهای مستحبی در شب‌های ماه رمضان است.(۱) اهل سنت نماز تراویح را با آنکه مستحب است به جماعت به‌جا می‌آورند اصل نوافل شب‌های ماه رمضان علاوه بر نوافل نماز شب ۲۰ رکعت (در بیست شب اول) یا ۳۰ رکعت (در 10 شب دیگر) است که آن را همه قبول دارند ولی به جماعت خواندن آن محل اختلاف است.

دوری پیامبر(ص) از به‌جای آوردن نوافل در مسجد

پیروان مکتب اهل بیت(ع)، این شکل نماز خواندن را جزء شریعت نمی‌داند، بلکه از بدعت‌های برخی صحابه می‌شمارد؛ زیرا مسلم این است که پیامبر اکرم(ص) از به‌جای آوردن نماز مستحبی در مسجد دوری می‌کرد. عبدالله بن سعد از پیامبر اعظم(ص) پرسید: نماز مستحبی را در خانه به‌جای آوردن بهتر است یا در مسجد؟ حضرت(ص) فرمود: آیا نمی‌بینی که خانۀ من چه قدر به مسجد نزدیک است؟ با این وصف من دوست دارم که نمازهایم را در خانه‌ام به‌جای آورم مگر این که نمازهای واجب باشد.(۲) همچنین آن بزرگوار(ص) فرمود: بر شما باد به نماز در خانه‌هایتان؛ زیرا بهترین نماز انسان نمازی است که در خانه خوانده شود مگر نمازهای واجب.(۳) نماز تراویح جزو سنت پیامبر نیست از جانب دیگر پیامبر(ص) این نوع از نماز‌های مستحبی را به جماعت بجا نیاورده است و حتی در زمان خلیفه اول نیز سابقه نداشته است.

ترویج نماز تروایح از زمان خلیفه دوم

روایتی از کتاب «بخاری» (از منابع اصلی حدیثی نزد اهل سنت) به صراحت بیان می‌کند که اقامه آن به جماعت از سنت‌های خلیفه دوم بوده است. وی از «ابن شهاب» و او از «عبد الرحمن بن عبد القاری» نقل می‌کند که: «در یکی از شب‌های رمضان با عمر به مسجد رفتیم. دیدم مردم دسته دسته پراکنده هستند و هر کسی برای خود یا با گروه خود نماز می‌خواند. عمر گفت: به نظر من اگر اینان به یک امام اقتدا کنند بهتر است پس دستور داد «ابی بن کعب» پیش نماز همه باشد. شبی دیگر با وی به مسجد رفتیم و دیدیم مردم نمازهای مستحبی شب‌های رمضان را به جماعت می‌خوانند. آن گاه عمر گفت: «این بدعت خوبی است»(۴) از این‌رو مسلمانان همواره این نماز را فرادا بجای می‌آوردند تا اینکه عمر جماعت را بدعت نهاد اما این سخن که گفته شود بدعت نیکو و حسنی است با ادله شرعی که تمام بدعت‌ها را نکوهش می‌کند ناسازگار است.

تصریح اهل سنت به بدعت خلیفه دوم

رسول خدا (ص) فرموده: هر بدعتی گمراهی است(۵) با این حال اهل سنت به این بدعت‌گذاری تصریح نیز می‌کنند چنان که «قلقشندی» می‌گوید: عمر اولین کسی است که جماعت رمضان را تشریع کرد و آن در سال چهارده هجری بود.(۶) ابن عبدالبر درالاستیعاب می‌گوید: اوست که ماه رمضان را با نماز مستحبی دسته جمعی نورانی کرد!

نظر اهل بیت(ع) درباره نماز تراویح

به باور پیروان مکتب اهل بیت(ع)، در حقیقت در این زمینه نه‌تنها دلیلی وجود ندارد بلکه به جماعت خواندن نماز تراویح از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) پذیرفته نیست. برای نمونه: امام صادق (ع) می‌فرماید: به پا داشتن تراویح به جماعت جایز نیست.(۸) در روایتی دیگر آمده است: زمانی که امیرمؤمنان علی(ع) در کوفه بود مردم کوفه به خدمت حضرت آمدند و امام جماعت برای نماز تراویح در خواست کردند. حضرت جواب منفی داد و آنان را از اقامه نوافل شب‌های ماه رمضان به جماعت نهی کرد.(۹)

سلیم بن قیس هم از امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌کند که فرمود: به خدا سوگند! دستور دادم که مردم در ماه رمضان جز بر نمازهای واجب جماعتی را بر پا نسازند و به ایشان گفتم که ادای نافله‌ها به جماعت بدعت است. برخی از لشکریانم فریاد برآوردند که ای اهل اسلام! سنت عمر تغییر کرد. او ما را از نمازهای نافلۀ ماه رمضان باز می‌دارد. تا آن جا که ترسیدم در لشکرگاه سر به شورش نهند.(۱۰)

منابع :

۱. فتح الباری، ج۴ص۲۱۷ ۲ –. مسند احمد، ج۴، ص۳۴۲. ۳. همان، ج ۵، ص ۱۸۴ ۴- صحیح بخاری، ج۲ص۳۰۸کتاب صلاه التراویح ح۲۰۱۰. ۵- صحیح مسلم، کتاب الجمعه، باب تخفیف الصلاه والخطبه، ص۳۹۳ح۱۸۸۹. ۶- - ماثر الانافة فی معالم الخلافه، ج ۲، ص ۳۳۷. بیروت، عالم الکتب. ۷- ابن عبدالبر، الاستیعاب ج۳ص۱۱۴۵. ۸ -بحار الانوار ج۱۰ص۳۶۳. ۹- وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۴۷ح۱۰۰۶۶. ۱۰-. همان، ص ۴۶ ح ۱۰۰۶۵.


منبع : خبر گزاری بین المللی قرآن
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

درک بهتر از اسلام در برنامه های درسی مدارس آلمان
مسلمان شدن 1353 نفر در جهان عرب
برگزاری روز جهانی حجاب در پاکستان
کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
رشد چشمگیر تشرف به اسلام در اسپانيا
با موضوع اصول عقاید شیعی؛ نخستین منبع شیعی به ...
استاد انصاریان: تکرار توبه و امید داشتن به غفران ...
نگاهی به اثر ۱۵ جلدی استاد انصاریان در باب عرفان؛ ...
گزارش تصویری/ مراسم شب 19 رمضان 1438 در حسینیه ...
طی سالهای متمادی به توصیه استاد انصاریان در روز ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^