فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

آفرينش شگفت آور قلب‏

 

آيا کسی باور مى كند كه گوشت از آهن محكم تر باشد؟ اگر دو تكّه آهن را مدتى روى هم بكشند ساييده مى شوند. برای همین، قطعات مهم اتومبيل ها، هواپيماها، كارخانه ها و... پس از چندى از كار مى افتند و ديگر قابل استفاده نيستند. اما دانشمندان مى گويند اگر به قلب سالم يك پيرمرد هفتاد ساله بنگريد، مى بينيد كه به طور معمول در يك دقيقه هفتاد بار و در هر ساعت 4200 بار و در شبانه روز 100.800 بار و در يك سال36.792.000 هزار و در هفتاد سال 2.575.440.000 بار در سينه اش باز و بسته شده است. اين گوشت ها مرتب به هم مى خورند و هر بار خون را با فشار بيرون مى دهند و در همه بدن پخش مى كنند و لحظه اى آسايش ندارند. كدام فلزى را در جهان سراغ داريد كه 5/2 ميليارد بار سایش را تجربه کند و يك هزارم ميلى متر از ضخامتش كم نشود؟

دانشمندان مى گويند: انرژى و نيرويى كه در دوازده ساعت از قلب به دست مى آيد، مى تواند يك وزنه 65 تنى را به اندازه 25 سانتى‌متر از زمين بلند كند.

قلب از لحاظ سرعت نیز حيرت انگيز است. قلب خون را داخل رگ های اصلی مى دمد تا به همه نقاط بدن برسد و دوباره به قلب بازگردد. فشار قلب سبب مى شود خون طول رگ ها را که معادل 7500 كيلومتر، يعنى به اندازه مسافت میان تهرانو نيويوركاست، در يك ساعت طى كند. شما كدام اتومبيل یا هواپیما را سراغ داريد كه در يك ساعت 7500 كيلومتر در ساعت سرعت داشته باشد؟ مقدار خونى كه قلب در مدت يك‌سال تلمبه مى کند، 2.600.000 ليتر است كه براى حمل چنين خونى 145 تانكر هجده هزار لیتری لازم است.

 

اگر به ماهيچه قلب بنگريم، آن را جسمى ضعيف و سست مى بينيم. ماهيچه‌های قلب انسان از ماهيچه قلب گوسفند نرم تر است، ولى اين همه زحمت را متحمل مى شود و هيچ آسيبى هم نمى بيند. آيا اين كار ماده است؟ آهن و فولاد كه از اين محكم ترند، چرا آن‌ها نمى توانند این کار را انجام دهند؟ چه كسى قلب را به اين وظايف سنگين راهنمايى کرده است؟ چرا قلب بر خلاف سایر عضلات خسته نمی‌شود و استراحت نمى كند؟ و... .


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عشق حقيقى و مجازى
حكايتي از استاد در انگليس
روزگار عدالت و عدالت گستر جهان
درخواست خطاكاران بعد از رفع حجاب‏ها
احساس مسئوليت يوسف
عبرت‏گيرى و هدايت از حوادث روزگار
گفتگوى غير مستقيم خدا با صابران‏
نشانه‌هاي توحيد در موجودات
ميوه باغ پاكى‏
اداى دين با رحمت خدا

بیشترین بازدید این مجموعه

عقل کلید گنج سعادت - جلسه دوم - درباره تقابل عقل و ...
بدهكارى و نماز ميّت‏
اداى دين با رحمت خدا
تفكر و بيدارى قلب
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
ميوه باغ پاكى‏
حفظ آبرو با كنترل غضب
علامت روبرگرداندن خدا از بنده
ده صفت قول احسن
ظهور اشک از قلب صاف و پاک از گناه

 
نظرات کاربر

فاطمه حیدریان
لااله الا الله
پاسخ
0     0
21 فروردين 1393 ساعت 10:45 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^