فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

لذّت اميد

چون شيرينى و لذّت اميد را يافت ، آتش طلب به تمام معنى در دل او شعله ور شود و به طلب مطلوب خود كه قرب الهى است با تمام جدّيّت برخواهد خواست و آن آتش به سعى او در اين زمينه ، قوّت خواهد گرفت و لحظه اى از فعاليّت براى رسيدن به او غافل نخواهد شد كه گفته اند :
 وعده وصل چون شود نزديك
 آتش شوق تيزتر گردد
 توفيق الهى
چون توفيق طلب مطلوب را يافت و به خاطر طلب به كوشش برخاست و به وسيله رياضت هاى شرعى و مجاهدت هاى نفسانى و آراسته شدن به حسنات و پاك گشتن از رذايل ، از قيود شيطانى و هواجس نفسانى و پايبندى مادّى رهايى يافت ، معشوق را مى يابد و فانى در او مى گردد و موجوديّت او تبديل به يك موجوديّت الهى صرف مى گردد .  اين مقام همان مرحله يافتن است كه در اين زمينه گفته اند : « مَنْ طَلَبَ شَيْئاً وَجَدَّ وَجَدَ وَمَنْ قَرَعَ باباً وَلَجَّ وَلَجَ » آن كس كه به طلب چيزى برآيد و بر آن اصرار و جديّت كند آن را خواهد يافت و آن كس كه درى بكوبد و سرسختى نشان دهد داخل شود .هنگامى كه عارف حجاب هاى ظلمانى را بر اثر دستورهاى الهى از آينه دل و نفس زدود ، وقتى كه نيّتى براى عارف جز خدا نماند ، زمانى كه براى عارف همّتى به جز رسيدن به مقام قرب باقى نبود ، نور معرفت تابيدن مى گيرد ؛ معرفت به اين كه در مملكت وجود جز او ديارى نيست و چون نور معرفت در دل تجلّى كند نسيم عشق بوزد ، آن عشقى كه اصل اصول است و سرمايه اى جز آن نيست عشق به خدا ، عشق به اوامر و نواهى او ، عشق به رسالت انبيا و امامت امامان  عليهم السلام . عشق به عمل صالح ، عشق به اخلاق حسنه و عشق به حركت به سوى او و قبول تحمل هر مصيبتى در راه رسيدن به مقام قربش . چون نسيم محبّت به آن كيفيّت كه در بالا گفته شد بوزد ، هيچ وحشتى از هيچ چيزى براى انسان نخواهد ماند ، از بركت آن نسيم الهيه در سايه محبوب واقعى قرار مى گيرد و با معشوق خود مأنوس شده و همنشين با دوست واقعى و مطلوب حقيقى مى گردد . و چون انس به محبوب آمد ، از چيز ديگرى لذّت نخواهد برد و هيچ عاملى قدرت برگرداندن او را از اين راه ندارد .
 موحد چو در پاى ريزى زرش
 وگر تيغ هندى نهى بر سرش
نباشد اميد و هراسش زكس
 بر اين است آيين توحيد و بس 
 به خاطر اين انس و لذت بردن از آن كه نتيجه عشق واقعى است ، امام در جمله بعد مى فرمايد :
[وَآثَرَ الْمَحبُوبَ عَلى ما سِواهُ] و اين وقت است كه محبوب را بر آنچه غير اوست او ترجيح داده و در زندگى خود او را بر هر چيزى مقدم مى دارد . اراده او و خواسته او و همت او به طور كامل  اراده و خواسته معشوق خواهد شد و اگر همه دنيا از او برگردند ، او به محبوبش انس بيشتر و عشق شديدتر پيدا خواهد كرد .
[ وَباشَرَ أَوامِرَهُ وَاجْتَنَبَ نَواهِيَهُ ]
چون به محبوب برسد ، در حقيقت از اختيار ناس و نفس درآمده و در اختيار مولا قرار گرفته ، امرى جز امر و نهى او نمى ماند ؛ زيرا بريده از نفس و خلق چگونه محكوم نفس و خلق است ؟ و متّصل به او چگونه بريده از امر و نهى است ؟ در آنجا برايش يقينى است كه اجراى اوامر و نواهى مولا باعث اتصال بيشتر است ، از اين جهت است كه بر شدت عبادت افزوده مى گردد و امر و نهى متوجّه او نخواهد شد ؛ مگر اين كه آن را به اجرا بگذارد .[ وَإِذا اسْتَقامَ عَلى بَساطِ الأُنْسِ بِالْمَحْبُوبِ مَعَ أَداءِ أَوامِرِهِ وَاجْتِنابِ نَواهِيهِ وَصَلَ إِلى رُوحِ الْمُناجاة ]


منبع : بر گرفته از كتاب عرفان اسلامي استاد حسين انصاريان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
اسراف
از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
حدّ لباس زن در اسلام

بیشترین بازدید این مجموعه

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
نسخه جالینوس حکیم
اسراف
حدّ لباس زن در اسلام
آداب خروج از منزل
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
دعا علت گشايش‏
نماز، علاج خودپرستى‏
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^