فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

گزارش ايبنا از كنگره حماسه حسيني

 

دومين كنگره حماسه حسيني با محوريت اخلاق و معنويت برگزار شد

 آثار عاشورايی محمدابراهيم آيتی رونمايی شدند

 

مجموعه آثار پژوهشي عاشوراپژوه پيشكسوت، «دكتر محمد ابراهيم آيتي» با عناوين «بررسي تاريخ نهضت حسيني»، «سيدشهدا و يارانش» و همچنين كتاب مجموعه مقاله‌هاي دومين كنگره علمي اخلاق و معنويت در حماسه حسيني با نام «اخلاق ومعنويت در حماسه حسيني» در دومين كنگره حماسه حسيني رونمايي شدند.

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دومين كنگره علمي حماسه حسيني با موضوع «اخلاق و معنويت در حماسه حسيني» با تجليل از مقام عاشوراپژوه بزرگ مرحوم «محمدابراهيم آيتي» صبح و بعدازظهر امروز(هفتم دي ‌ماه) در سالن همايش موسسه اسلامي هدايت تهران برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمين شيخ‌حسين انصاريان، محقق، مفسر و مترجم قرآن كريم در اين مراسم، با اشاره به اين‌‌كه عرفان، معرفت‌شناسي واقعه كربلا نياز به يك تحقيق در قالب پژوهشي دارد، عنوان كرد: بعد عرفاني 72 شهيد كربلا از نظر ظاهري روشن است اما معرفت و شناخت اخلاص، انديشه و عرفان آنان نيازمند واكاوي جامع است. 

وي ادامه داد: عناويني مانند كربلا و عرفان، 72 تن و عرفان و يا عاشورا و عرفان اسامي پژوهش‌هايي‌اند كه مي‌توانند در قالب بررسي شؤون، انوار فكري و حالت‌‌هاي معنوي اين شهدا و امام حسين(ع) در مجموعه‌اي از كتاب گردآوري شوند. 

توليت موسسه هدايت تهران اظهار كرد: عرفان عاشورايي به اين دليل قابل بررسي است كه اوج همه حقايق انساني و عرفاني را از مطلع فجر شهدا و امام حاضر در واقعه عاشورا مي‌توان پيدا كرد؛ زيرا آنان كلام‌الله جامع بودند. 

حجت‌الاسلام انصاريان با اشاره به رجزهاي خوانده شده در واقعه عاشورا از سوي ياران امام حسين(ع) اظهار كرد: اين‌ رجز‌‌هاي عالمانه و حماسي اشعار فردوسي نبودند و در قالب شعر بيان نشدند بلكه نصيحت‌هاي علمانه‌اي بودند كه كرامت‌‌هاي اخلاقي را در قالب درس و وعظ مطرح كردند. 

در ادامه اين كنگره، مجموعه آثاري كه مبلغان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه با همكاري موسسه هدايت اسلامي تهران و موسسه دارالمعارف و دارالعرفان قم تلخيص، احيا و گردآوري كرده‌اند، رونمايي شدند. 

اين مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين رضايي بيرجندي، امام جمعه بيرجند، حجت‌الاسلام و المسلمين عبادي، نماينده مردم بيرجند در مجلس شوراي اسلامي، حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر ايروان مسؤول موسسه اديان ابراهيمي در آمريكا و حجت‌الاسلام انصاري‌نيا رييس مجمع شيعه‌شناسي و حجت‌الاسلام بنايي، معاون پارلماني رييس قوه قضايي برگزار شد. 

همچنين در بخش رونمايي از آثار گردآوري و تلخيص شده محمدابراهيم آيتي، از نوه اين عالم بزرگوار، دكتر محمدحسين آيتي با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.

در اين همايش پيام آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي به مناسبت برگزاري اين كنگره و همچنين پيام محمداسماعيل آيتي فرزند ارشد اين عالم گرانقدر نيز قرائت شد. 

حجت‌الاسلام سيدعبدالله حسيني محقق و پژوهشگر حوزي در اين كنگره درباره كتاب «بررسي تاريخ نهضت حسيني» كه تلخيصي از آثار عاشورايي مرحوم محمدابراهيم آيتي است، گفت: دو كتاب «سرمايه سخن» در سه جلد و «بررسي تاريخ عاشورا» از آثار برجسته آن عالم بيرجندي از جمله منابع اين كتابند كه هركدام ويژگي‌هاي منحصر‌به فرد و ممتازي دارند. 

وي ادامه داد: كتاب «سرمايه سخن» كه در دهه 30 نوشته شد شامل مجموعه مقاله‌هاي نوشتاري مرحوم آيتي به عنوان مفاد خطبه‌هاي مذهبي براي واعظان در 80 روز سال بود و در قالب متون سخنراني ارايه شده بودند كه 15 مجلس يا گفتار آن را گزينش كرديم. 

حجت الاسلام حسيني با اشاره به پاورقي‌هاي مهم، دقيق و ارزشمند كتاب «سرمايه سخن» مرحوم آيتي و استفاده از منابع معتبر و درست گفت: اين كتاب، روايت‌هاي دقيق و قابل استنادي از تاريخ عاشورا دارد و بسيار عالمانه است. 

وي با اشاره به كتاب «بررسي تاريخ عاشورا» كه مبتني بر 17 سخنراني در سال 42 از راديو تهران است، گفت: اين كتاب در سال 1347 با متن‌گفتاري از سوي مرحوم علي‌اكبر غفاري چاپ شد اما منابع مورد استفاده در آن معرفي نشدند. 

اين پژوهشگر، كتاب «سرمايه سخن» را نمونه‌اي استنادي از ارايه منبع در سخنراني‌ها و خطبه‌هاي دانست و گفت: الگوي ارايه منابع و كتاب در وعظ و سخنراني ‌ها بايد به سوي خطيباني كه فقط كلام شفاهي را منتقل مي‌كنند و قصه‌وار موعظه مي‌كنند، درس بزرگي بدهد. 

حسيني، درباره استفاده از منابع متقدم در كتاب «بررسي تاريخ عاشورا» اظهار كرد: اين كتاب با ويژگي تحليلي خود در مقايسه با منابع موجد در اين زمينه كه بيشتر جنبه فضيلت‌خواني، مقتل‌خواني و قصه‌گويي دارد، متقدم و كم‌نظير است. 

وي مبارزه با تحريف‌گرايي، خرافه‌هاي عاشورايي و دروغ‌‌هاي اين واقعه تاريخي را از ويژگي‌هاي كتاب‌هاي سرمايه سخن و بررسي تاريخ عاشورا مي‌داند و عنوان مي‌كند: مبارزه با تحريف‌گرايي در آثار مرحوم آيتي و بزرگاني مانند ميرزاحسين نوري، سيدحسن عاملي و شيخ‌عباس قمي و نوري طبرسي مشهود است. 

اين پژوهشگر با تاكيد بر غلط بودن اين عقيده كه «شهادت امام حسين(ع) براي شفاعت شعيان خود بوده است» گفت: اين بحث در زمان قاجار مطرح شد؛ اما از سوي همه علما به آن پاسخ داده نشد. از جمله منابعي كه به مقابله با اين عقيده نادرست پرداخته‌اند همين كتاب «بررسي تاريخ عاشورا» است. 

در بخي ديگر از اين همايش، محمد‌جواد صاحبي، دبير علمي اين كنگره گفت: در اين دوره از همايش، 50 مقاله از سراسر كشور دريافت كرديم و 30 مقاله به صورت سفارشي توليد شد و مجموعه آن‌ها در يك كتاب 800 صفحه‌اي با نام «اخلاق و معنويت در حماسه حسيني» منتشر شد. 

دومين كنگره علمي اخلاق و معنويت در حماسه حسيني با نام «اخلاق ومعنويت در حماسه حسيني» امروز در موسسه اسلامي هدايت تهران برگزار شد.

 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
اسراف
از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
حدّ لباس زن در اسلام
نسخه جالینوس حکیم
نماز، علاج خودپرستى‏

بیشترین بازدید این مجموعه

انتشار مجموعه یکصد جلدی سیری در معارف اسلامی
ارزش اهل بصیرت
فرار انسان از چهره واقعى خود
مال حلال در قرآن و روايات
طلب علم
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
فراغ خاطر در قرائت قرآن‏
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^