فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 14 آذر 1391 ساعت 8:04 بعد از ظهر

به جرم برگزاری عزاداری امام حسین(ع)؛ آب هم به روی شیعیان آواره اندونزی بسته شد

به جرم برگزاری عزاداری امام حسین(ع)؛  آب هم به روی شیعیان آواره اندونزی بسته شد


در پی وخامت اوضاع شیعیان آواره شده اندونزی و بسته شدن آب و غذا به روی آنان، "سازمان عفو بین الملل" با انتشار گزارشی و صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت خطرناک این افراد هشدار داد. 

 به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ اشرار وابسته به وهابیون که از محرم سال گذشته شیعیان را به دلیل برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) مورد حمله، ضرب، جرح، قتل و طرد قرار داده اند هم اکنون با فشار افزون تر و با کمک نیروهای دولتی اندونزی، آب و غذا را نیز از پیروان اهل بیت(ع) دریغ کرده و آنان را برای تغییر عقیده خود تحت فشار قرار می دهند.

 

هم اکنون شرایط به قدری سخت شده است که "سازمان عفو بین الملل" نیز با تأیید این اقدامات ضد بشری و ناجوانمردانه رسماً اعلام کرد: "نیروهای امنیتی اندونزی غذا و آب شرب را به روی شیعیان آواره در شرق جاوه بستند. با این اقدام نیروهای حکومتی، حداقل 190 شیعه آواره ـ از جمله 69 زن و 61 بچه ـ در وضعیت خطرناکی بسر می برند".

 

در ادامه گزارش عفو بین الملل، سابقه رنج شیعیان مادورا ذکر شده و آمده است: "شیعیان جزیره مادورا قبلا نیز مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند. در 29 سپتامبر 2011 گروهی از اوباش عبادتگاه، مدرسه و تعداد زیادی از خانه های شیعیان را به آتش کشیدند. اما پلیس در این ماجرا هیچ دخالتی نکرد و فقط یک نفر در این ماجرا دستگیر و به سه ماه حبس محکوم شد.

 

در ژولای 2012 ، «تاج الملوک» یکی از رهبران برجسته شیعه در منطقه شرق جاوه با اتهام کفرگویی بازداشت و به 2 سال حبس محکوم شد. پس از آن و در سپتامبر 2012 دادگاه عالی شرق جاوه محکومیت وی را به 4 سال افزایش داد. سازمان عفو بین الملل وی را بی گناه می داند و خواستار آزادی بی قد و شرط وی شد.

 

در آگوست 2012 نیز حدود 500 نفر از اشرار، با سنگ و سلاح سرد به خانواده های شیعیان روستای "کارانج گایام ـ Karang Gayam" در منطقه "سامپانگ" در جزیره مادورا حمله کردند. در این حملات یک نفر از شیعیان کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. همچنین اوباش 35 خانه متعلق به شیعیان را به آتش کشیدند. اما در این حملات هم فقط چهار نفر از مهاجمان دستگیر شدند.

 

در پی این حملات، شیعیان این منطقه بطور موقت در یک مجموعه ورزشی با حداقل امکانات اسکان داده شدند. هم اکنون حدود 3 ماه از این اسکان می گذرد و این مجموعه ورزشی فاقد دارو، پزشک و نه حتی کوچکترین امکانات برای کودکان و زنان است.

 

از 18 نوامبر (28 آبان 1391) نیروهای محلی رساندن آب و از 22 نوامبر (2 آذر 1391)دادن غذا به شیعیان آواره متوقف کردند. لذا آنها مجبور شده اند تا تمام سرمایه ناچیز خود را برای سیرکردن شکمشان بفروشند.

 

این پیروان مذهب شیعه بدلیل شیعه بودنشان توسط نیروهای حکومتی محلی مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند. آنها حتی شیعیان را مجبور کرده اند که اگر خواهان بازگشت به خانه هایشان هستند باید دست از عقایدشان برداشته و سنی شوند. اما در مقابل فشارهای نیروهای حکومتی، شیعیان حاضر شده اند از مکان های خود کوچ کنند ولی برگشتن از مذهب خود را نپذیرفته اند".

 

عفو بین الملل در این بیانیه تصریح کرده است: "سازمان عفو بین المل بطور ویژه نگران این مسئله است که نیروهای حکومتی اندونزی ـ از جمله پلیس ـ قادر به تأمین امنیت و محافظت از این اقلیت ها نیستند و بلکه در بعضی از موارد خود نیز در این اقدامات ضد بشری حضور دارند. از جمله این اقدامات مجبور کردن این افراد به دست کشیدن از دین و مذهب شان است".

 

عفو بین الملل در پایان این گزارش از مردم جهان خواسته است که به داد شیعیان مطرود و مظلوم جاوه اندونزی برسند. توصیه های سازمان به شرح زیر است:

 

"لطفا درخواست خود را به زبان انگلیسی یا اندونزیایی یا زبان خودتان برای مقامات اندونزیایی بنویسید و از آنها بخواهید که:

 

ــ تا شیعیان این منطقه بتوانند از دسترسی فوری به غذا و آب سالم بهره مند شوند؛

 

ــ تا امنیت و امکانات رفاهی دیگر آنها تضمین شود و بتوانند به خانه هایشان بازگشته و ویرانه هایشان را دوباره بسازند؛

 

ــ تا به جنایاتی که نیروهای حکومتی محلی در منطقه سامپانگ علیه شیعیان انجام دادند و اذیت و آزار آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد؛

 

ــ تا این اطمینان حاصل شود تمامی کسانی که در این جنایات علیه شیعیان دست داشته اند بسرعت محاکمه و پای میز عدالت کشیده شوند و تمام کسانی که حقشان ضایع شده به تمام حقوق از دست رفته شان برستند.

 

لطفا درخواست های خود را تاقبل از 7 ژانویه 2013 به آدرس ذیل بفرستید:

 

Sampang District Head (Bupati) Noer Tjahja Jl. Jamaluddin No.1A, Sampang, Madura, East Java, Indonesia 69241 Fax: + 62 323

 

321017 Salutation: Dear Noer Tjahja

 

Minister of Justice and Human Rights Amir Syamsuddin Jl. H.R. Rasuna Said Kav No. 4-5 Kuningan, Jakarta Selatan 12950,

 

Indonesia Fax: +62 21 525 3095 Salutation: Dear Minister

 

And copies to: Mr. Otto Nur Abdullah Chairperson National Human Rights Commission (Komnas HAM) Jl Latuharhary, No.4

 

Menteng Jakarta Pusat 10310, Indonesia Fax: +62 21 39 25 227

 

همچنین کپی آنرا به دیپلمات های معتبر کشور خود بفرستید.

 

اطلاعات بیشتر: در کشور اندونزی اقلیت های مذهبی ـ از جمله شیعیان و مسیحیان ـ مورد حمله و اذیت و آزار نیروهای حکومتی هستند؛ خانه ها و عبادتگاهایشان را سوزانده و آنها را از خانه هایشان کوچ دادند. کسانی که این اقدامات را مرتکب شدند بندرت بازداشت و مورد بازجویی قرار میگیرند.

 

این درحالی است که حق آزادی مذهبی در قانون اساسی اندونزی آورده شده است. علاوه بر این در ماده 18 کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) که اندونزی هم جزو آن میباشد خاطر نشان شده است: «این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به دلخواه است» و اینکه «هیچ کسی حق ندارد که این حق را از کسی سلب نماید که مذهب و عقیده مورد قبول خویش را اختیار کند».".

 

در همین حال مسؤولان محلی ادعا کرده اند که ممانعت از رسیدن آب و غذا به 60 خانوار شیعه که در ورزشگاه مستقر شده اند به خاطر اعتقادات آنها نیست بلکه برای مجبور کردن آنان برای خروج از این مجموعه ورزشی و انتقال آنها به روستاهای جدید است؛ اما شیعیان که بارها مورد حمله قرار گرفته و از آنان دفاع نشده است نگران حملات مجدد وهابیون هستند و با خروج از ورزشگاه مخالفت می ورزند.

 

یکی از فراریان به خبرنگاران گفت: " ما چیزی برای نوشیدن و خوردن نداریم.تنها گناه ما شیعه بودن ماست. ما پولی نداریم که مختصر غذایی برای کودکان خود تهیه کنیم. گروههای افراطی به ما گفتند تا زمانی که از مذهب شیعه اعلام برائت نکنید جایی در روستاهای خود ندارید".

 

شایان ذکر است که از محرم سال گذشته، دهها تن از شهروندان شیعه اندونزی به دلیل برگزاری عزای حسینی بطور مکرر مورد حمله قرار گرفته اند. آنها بعد از به آتش کشیدن خانه هایشان در 29 دسامبر 2011 (8 دی 1390) به دست تندروان وهابی, مجبور به ترک منازل خود در روستاهای "نانگرنانگ" و "کارانج گایام" در دو منطقه "اومبن" و "سامپانگ" شدند.

 

سپس در اردیبهشت 1391 حکومت اندونزی به جای برگزاری دادگاه مهاجمان و نابودکنندگان اموال شیعیان، «شیخ تاج الملوک» روحانی شیعیان را محاکمه و به تحمل زندان طولانی مدت محکوم کرد!

 

در روز 5 شهریور امسال نیز مهاجمان وهابی با حمله مجدد به شیعیان، دو شهروند شيعه اندونزیایی از منطقه "سامپانگ" ـ به نام های «حمامه» و «طاهر» ـ را به شهادت رسيدند و منازل تعدادی دیگر از پیروان اهل بیت(ع) در آتش سوزاندند. در آن حمله هفت نفر ديگر نيز به دست گروه هاي ماهجم بسختي مجروح شدند و حداقل 10 خانه از منازل شیعیان نیز به آتش كشيده شد. هدف از آن حمله، متوقف كردن حضور دانش آموزان شيعه در مدرسه براي تحصيل در "بانجيل" در شرق جاوه بود.

 

برخی منابع خبری سفارت عربستان سعودی را مسئول حملات به شیعیان در جزیره جاوه شرقی و برخی دیگر از شهرهای اندونزی ـ از جمله جاکارتا ـ می دانند؛ بویژه که مقامات دولتی نیز در قبال این اقدامات سفارت سعودی اقدامی انجام نمی دهند.

 

منابع آگاه در این زمینه اعلام کردند: حمله به مسلمانان شیعه در اندونزی قبلا سابقه نداشته است و هم اکنون با دخالت مستقیم سفارت عربستان و کمک مالی شیخ های خلیج است. از جمله مرکزی موسوم به "مؤسسه شیخ عید بن محمد آل ثانی" از حدود دو سال قبل اقدام به نشر تفکر وهابی سلفی تکفیری در اندونزی کرده اند و دهها میلیون دلار برای ترویج تفکر وهابی هزینه کرده اند و هدف آنها از تربیت وهابیون، استفاده از آنها علیه شیعیان است.

 

در همین حال "کمیسیون قربانیان و مفقودین خشونت (کنتراس)" در سورابایای اندونزی هم برخی مقامات دولتی را به همکاری با وهابی ها برای فشار بر جامعه اقلیت شیعه در مرکز سامپانگ (شرق جزیره جاوه) متهم کرد.

 

متأسفانه با وجود اینکه خبرگزاری ابنا از دی ماه سال گذشته اخبار این مظلومیت ـ اعم از حمله ها، آتش سوزی ها، قتل ها و محاکمه ها ـ را بسرعت منعکس و اطلاع رسانی کرده است اقدام مثبت و مؤثری از سوی مقامات دیپلماتیک کشور یا بزرگان دینی انجام نشده است.


منبع : خبرگزاری اهل البیت -ع (ابنا)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

کشتار بی رحمانه مسلمانان توسط دولت چین !
احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
درگذشت زائر ایرانی در کنار ضریح امام حسین(ع)
گزارش تصويري/ تحصن زنان در انگلستان در محكوميت ...
فقط و فقط خدا ر ا معبود بدانید
هتك حرمت مسجد شهر «پو» در فرانسه
اجتماع میلیونی در مراسم اربعین سیدالشهداء حضرت ...
قازان؛ میزبان نمایشگاه خوشنویسی اسلامی
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
استاد انصاریان: صفتی از پیامبر(ص) که روحانیون ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^