فارسی
دوشنبه 11 اسفند 1399 - الاثنين 17 رجب 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
541
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

گمراهى اختيارى شيطان

 

 اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه قاصعه كه به شماره 234 در خطبه هاى حضرت و در نهج البلاغه درج شده است مى فرمايد :

 شش هزار سال كه دانسته نشد آيا از سال هاى دنيا بوده يا نه ، ابليس خدا را عبادت كرد . چون تفاوت سال در عالم هست ، بچه اى كه در كره زمين به دنيا مى آيد ، هشتاد و سه ساله شود ، معادل همين بچه اگر بچه اى در سياره پلوتون به دنيا آيد ، تازه يك ساله مى شود .

 چون زمين در هر سال ، يك دور ، دور خورشيد مى گردد ، اما پلوتون در هر هشتاد و سه سالِ زمين ، يك دور ، دور خورشيد مى گردد ، پس يك سال آنجا ، مطابق با هشتاد و سه سال اينجاست . و هر روز قيامت ، مطابق با پنجاه هزار سال كره زمين است .

 طلوع و غروب و افق ها نيز فرق مى كند ، بستگى به گردش ، طول و عرض ها دارد . مثلاً خورشيد در ماه كه طلوع مى كند ، يك هفته طول مى كشد تا غروب كند ، ولى در زمين كه طلوع مى كند ، در متعادل ترين محل مانند عربستان ، دوازده ساعت بعد غروب مى كند .

 اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد :

 شما خبر نداريد كه آن شش هزار سال ، آيا مطابق با سال كره زمين بوده است يا مطابق با سال غير از كره زمين . اگر مطابق با سال غير از كره زمين باشد ، شش هزار سالش شايد شش ميليون سال زمين باشد .

 بنابراين خوب آفريده شد و خوب بندگى كرد ، اما بعد ، به انتخاب خودش ، راه شرّ را انتخاب كرد .

پس خدا ابليس را شيطان خلق نكرد كه ما ايراد كنيم كه خدايا ! ما كه مى خواهيم اهل هدايت ، اسلام و بهشت باشيم ، براى چه شيطان را در مسير ما قرار دادى ؟ جواب اين است كه او قرار نداده است .

 جمله بسيار دقيقى در دعاى كميل ، كه خيلى اين حرف استوار است :

  » فباليقين أقطع لولا ما حكمت به من تعذيب جاحديك و قضيت به من اخلاد معانديك لجعلت النار كلّها برداً و سلاماً «

  اميرالمؤمنين عليه السلام هم يقين و هم قطع را مطرح مى كند . يعنى »نورٌ على نور« ، » فباليقين « كه قبلاً جاحد - منكر - و  معاند نبوده ، چون فهميده كه جاحد و معاند باشد . اگر ما همه بچه ها را جمع كنيم و بگوييم : خدا را دوست داريد ؟ مى گويند : آرى ، خيلى دوست داريم .

 طبيعى است ، چون معاند نيستند . بعد معاند مى شوند . قرآن راجع به ابليس نيز همين را مى گويد : كه معاند نبود و بعد شد .

 اگر منكر و معاند پيدا نمى شد ، هفت طبقه جهنم نيز بهشت بود . اين ها اين هفت طبقه را جدا كردند ، و الا بهشت به گستره جهنم گسترده بود . اين ها نگذاشتند ساخته شود .

 طبق قرآن ، ابليس ذاتاً پاك بوده است . او از جنس ملائكه نبود ، بلكه قرآن مجيد صريحا مى گويد : ابليس از طايفه جنّ است و به خاطر پاكى و عبادت بسيار شديد ، به او اجازه دادند تا همنشين ملكوتيان شود .

 


منبع : پایگاه عرفان
541
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گره گشایی فقط با اراده خداوند
مقام حضرت زينب (س)
چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
سعادت مرد در سه چيز
سلوک در صراط مستقیم با تکیه‌بر نشانه‌های پروردگار
تعلیم بی‌واسطهٔ معرفت‌الله به انبیا و ائمهٔ طاهرین
پیوند با اهل‌بیت، سپری مطمئن برای سالکان راه توحید
سعادت انسان در سایۀ اقتدا به ادلّای راه توحید
ارزش عمر و راه هزینه آن - جلسه دهم – (متن کامل + عناوین)
حیای از خداوند، مانع گرفتاری در بند شیاطین

بیشترین بازدید این مجموعه

سعادت مرد در سه چيز
خاطره بزرگواران پارسا
پیامدهای گناه
تهران – حسینیه همدانیها – رمضان 95 -  جلسه هشتم

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز