فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عوامل محرومیت از فضل الهی

انسانها با خطا و اشتباه در زندگی و انتخاب راه ناشایست، خود را از مسیر الهی و فیوضات خداوندی دور كرده و در مسیری قرار می گیرند كه آنها را به ناكجا آباد می برد. آنان با پیروی از فرامین و دستورهای دشمن قسم خورده انسان و وسوسه های او و سرپیچی از اوامر و تكبّر در برابر خداوند یكتا، خود را به ورطه هلاكت می افكنند و دچار خسران می شوند، و در واقع انسان ظرف وجودی خود را وارونه می سازد و قابلیت خود را از كف می دهد و خود را از فضل الهی محروم می سازد. برخی از این عوامل عبارتند از:

1. سرپیچی از اوامر الهی

سرپیچی از دستورات خدا و رسول او و خروج از دایره بندگی موجب محرومیت از فضل الهی است. خداوند می فرماید: (وَ مَنْ یعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یتَعَدَّ حُدُودَهُ یدْخِلْهُ ناراً خالِداً فیها وَ لَهُ عَذابٌ مُهینٌ)؛ 31 «و هر كس از خدا و پیامبر او نافرمانی كند و از حدود مقرر او تجاوز نماید، [خداوند] وی را در آتشی در آورد كه همواره در آن خواهد بود و برای او عذابی خفّت آور است.»

كسانی كه از روی طغیان، سركشی، دشمنی و انكار آیات الهی، حكم خدا را زیر پا می گذارند، در حقیقت به خدا و روز باز پسین ایمان ندارند، و از حدود الهی تجاوز نموده اند و كسانی كه به حقوق دیگران تجاوز می كنند، در ردیف كفار، گرفتار عذاب جاویدان می شوند.

«خلود در دوزخ مخصوص كفار نیست. عصیان خدا و تجاوز به حقوق دیگران نیز می تواند زمینه خلود باشد. آنان كه به وصیت نامه ها عمل نمی كنند، یا بدهی های متوفّا را نمی پردازند، یا با جعل سند و انكار حق و ندادن سهم بعضی از وارثان، سعی در تصاحب اموال آنان می كنند، برای همیشه در عذاب و قهر الهی اند.» 2بنابراین، نافرمانی از خدا و رسولش موجب قهر و عذاب الهی است كه نمود محرومیت از فضل الهی می باشد.

 

2. شكستن پیمان الهی، سبب خسران

خداوند با ارسال رسل و انزال كتب بر پیامبران، از مردم پیمان گرفته است كه جز خدای یكتا را نپرستند و در مسیر اطاعت الهی گام بردارند و شكست عهد و پیمان الهی را موجب ضرر و زیان خود آنان می داند؛ زیرا خداوند هیچ گونه ستمی بر بندگان روا نمی دارد و می فرماید: (ثُمَّ تَوَلَّیتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرینَ)؛ 3 «سپس شما بعد از آن [پیمان] روی گردان شدید، و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلماً از زیانكاران بودید.»

در این آیه شكستن عهد و پیمان الهی موجب محرومیت از فضل باری تعالی معرفی شده است و اصولاً در فرهنگ و بینش قرآنی، دنیا تجارت خانه ای است كه جمعی در آن سود می برند و گروهی دیگر زیان می كنند.

هنگامی كه بنی اسرائیل پیمان عمل به محتویات تورات را شكستند و از آن تخلّف نمودند، در حقیقت عمر خود را كه باید در راه اطاعت از خدا و پیامبر صرف می كردند، از دست دادند و این شكست پیمان الهی موجبات خسران در زندگیشان شد. با وجود این، فضل خداوند بسیار بود و توفیق آنان بر توبه موجب شد كه جلوی این خسران گرفته شود؛ زیرا اولین مرحله آغاز تقوا و پرهیزگاری توبه است و از جمله انسانهایی كه در پیشگاه خداوند متعال ارزش والایی می یابند و مورد احترام و دعای فرشتگان قرار می گیرند، توبه كنندگان هستند.

بنابراین، عمل به دستورات و وفا به عهد الهی موجب رشد و سعادت و شكستن عهد و پیمان الهی موجب از دست دادن سرمایه اصلی (عمر انسان) و خسران می شود.

 

3- وسوسه های شیطان

خداوند در قرآن كریم به انسان مكرّر دستور می دهد كه از وسوسه های شیطان پیروی نكند و اگر كسی واقعاً بنده خدا باشد، نباید از شیطان اطاعت كند؛ لذا می فرماید: (وَ إِمَّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ)؛ 4 «اگر از شیطان وسوسه ای به تو رسد، به خدا پناه بر؛ زیرا كه او شنوای داناست.»

هر كسی از وسوسه های شیطان كه همانا به فحشا و بدكاری دستور می دهد، پیروی كند، او گمراه كننده است و با وعده به فقر و نداری، از كارهای خوب جلوگیری می كند و در مقابل خداوند می ایستد. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: (الشَّیطانُ یعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ یأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ)؛ 5 «شیطان به شما وعده فقر می دهد و به زشتی فرمان می دهد؛ و[لی] خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و و برکت می دهد، و خداوند گشایشگر داناست.»

خدای بزرگ در آیات بسیاری به انسان هشدار می دهد و می فرماید: شیطان دشمنی آشكار است، در دشمنی او با شما هیچ گونه شكی نكنید و هنگامی كه انسان در صدد كار خوبی همچون انفاق و ایثار باشد؛ شیطان وارد عمل می شود و او را وعده فقر می دهد. اگر ایمان شخصی سست باشد، شیطان پیروز؛ ولی باید فضل و رحمت خدا را فراموش نكرد؛ زیرا وعده ای كه شیطان می دهد از روی جهالت و نادانی و هدفش گمراهی است؛ امّا وعده ای كه خداوند می دهد از روی علم است و هدفش رستگاری و نجات انسان از این دیو سركش و دشمن بشریت. دوری از شیطان و اطاعت نكردن از اوامر ظاهرفریب و شیطانی، خود جلوه ای از فضل الهی و رهایی انسان از این دشمن قسم خورده است.

خداوند می فرماید: (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیطانَ إِلاَّ قَلیلاً)؛ 6 «اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلّماً جز [شمار] اندكی، از شیطان پیروی می كردید.»

از بلاهای بزرگی كه دامنگیر جوامع مختلف می شود و روح اجتماعی و تفاهم و همكاری را در میان آنها می كشد، وسوسه های شیطان، برای ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت است.

بنابراین، برای نجات از دامها و وسوسه های رنگارنگ شیطان و لشكریان گوناگونش كه در اشكال مختلف شهوات، مراكز فساد، سیاستهای استعماری، مكتبهای انحرافی و فرهنگهای فاسد بروز می كند، باید به سایه فضل و لطف پروردگار و ایمان و تقوای الهی پناه برد، و خود را به ذات پاك او سپرد كه جز این، راهی نیست.

 

پی نوشت ها :

1) نساء/14.

2) تفسیر نور، محسن قرائتی، مؤسسه در راه حق، قم، 1376 ش، ج2، ص296.

3) بقره/64.

4) اعراف/200.

5) بقره/ 268.

6) نساء/83.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مراقبات ماه شعبان
زينب (سلام الله علیها) بانوى حيا، پاسدار عفت و ...
نگاهى به مقام حضرت زينب (س)        
هنوز فرصت باقیست، بشتابید!!
اسباب استجابت دعا
تأملي در دعاي عرفه.
آداب دعا در نيايش هاي انبياء
نزول سوره ی هل أتی در شأن اهل بیت مصطفی (ص) (2)
حديث محبت‏
سلام ها و درودهاي امام زمان (ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

دعای امام سجاد(ع) به وقت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان
غفلت؛ پیامدها و راههای نجات
آثار خوف و خشیت از خدا در زندگی
پيش‏آمدها سبب زدوده شدن گناه
بهترین عمل در شب قدر چیست؟
پيشواي چهارم حضرت امام زین العابدین علیه السلام
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از زبان حلیمه ...
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
 اخلاق و رفتار امام سجاد عليه السلام‏
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^