فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بهترين روش استفاده از مفاهيم قرآن در زندگي چيست؟

براي استفادة بهينه از مفاهيم و معارف قرآن شريف، مقدماتي لازم است كه بعضي جنبة اعتقادي و برخي بعد اخلاقي و دسته‌اي نيز ابعاد عملي و فكري و... دارند و هر اندازه انسان بتواند با اين مقدمات آشنا شود و به آن‌ها عمل كند بديهي است كه بهره‌مندي او از قرآن بيشتر مي‌شود.
برخي از اين مقدمات عبارتند از:
1ـ مقدمات علمي، مثل فراگيري زبان قرآن و آشنايي با ادبيات عرب، معاني، بيان، و علوم مختلف قرآني و شناخت تفاسير عربي و فارسي و بهره‌گيري از آن‌ها مثل تفسير الميزان، نمونه و ...
2ـ از نظر تحقيق و تفحّص توانايي خود را بالا ببرد تا با نظرات دانشمندان اسلامي و روايات پيشوايان معصوم ـ عليهم السّلام ـ آشنا شود و از آن‌ها بهره ببرد.
3ـ شناخت پيدا كردن به عظمت كلام خدا و ايمان به آن و اين كه از چه مقام با عظمتي صادر شده و در بردارندة تمام برنامه‌هاي سعادت دنيا و آخرت است كه به دنبال اين اعتقادات تعبد و ايمان به غيب و... حاصل مي‌شود كه بدون شناخت قرآن ممكن نيست كه در آيات قرآن كريم به آن توجه ويژه‌اي شده است. خداوند متعال مي‌فرمايد:«قل هو للذين ء امنو هدي و شفاء» اين قرآن براي مؤمنان، ماية هدايت و شفاست"
4ـ انجام مقدمات اخلاقي؛ مثل اخلاص، صداقت و اين كه تلاوت قرآن تنها به قصد نزديك شدن به خدا واجب رضايت او باشد نه اين كه هر وقت گرفتار شد به قرآن پناه بياورد و در مواقع فراغت و گشاده دستي، اهميتي به قرآن ندهد! حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد:« از اين كتاب بزرگ آسماني براي بيمارهاي خود شفا بخواهيد و براي حل مشكلاتتان از آن ياري بطلبيد؛ چون در اين كتاب درمان بزرگترين دردها وجود دارد؛ درد كفر و نفاق و گمراهي و ضلالت و...»
5ـ رعايت تقوا و پرهيزگاري و انجام كارهاي خيرو عمل به آيات قرآن ؛ چنان كه خداوند مي‌فرمايد :«ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتقين»؛ اين كتاب (با عظمتي) است كه شك در آن راه ندارد و ماية هدايت پرهيزكاران است.
6ـ استعاذه و پناه بردن به خدا از شر وسوسة شياطين و هدف‌دار بودن قرائت؛ خداوند متعال مي‌فرمايد:« فاذا قرأت القران فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم»؛ هنگامي كه قرآن مي خواني از شرّ شيطان مطرود شده به خدا پناه ببر. همچنين تلاوت قرآن بايد هدف‌دار باشد و قاري قرآن هنگام تلاوت خود را با آيات و خطاب‌هاي قرآن، بسنجد و سعي كند كه طوري عمل و رفتار كند كه خطاب‌هاي مدح آميز شامل او شود و در واقع از مصاديق آيات بشارت‌آميز قرآن قرار بگيرد. خداوند كريم مي‌فرمايد:«تلك آيات الكتاب الحكيم، هدي و رحمة للمحسنين»اين آيات كتاب حكيم است، ماية هدايت و رحمت براي نيكوكاران است.
7ـ استمداد و توسل به پيشوايان معصوم ـ عليهم السّلام ـ و فرمايشات و سخنان سودمند آنان دربارة معارف و علوم قرآن كريم؛ قران كريم مي‌فرمايد: «... در حالي كه تفسيير آن‌ها ( آيات قرآن) را جز خدا و راسخان در علم نمي دانند..»
براساس روايات اسلامي«راسخون في العلم» به پيامبر و امامان معصوم و اهل‌بيت پيامبر اكرم ـ عليهم السّلام ـ تفسير شده است.
8ـ تفكّر، تدبّر و تأمّل در آيات قرآن كريم؛ خداوند متعال مي‌فرمايد: «افلا يتدبّرون القرآن...» آيا آن‌ها در قرآن تدبّر نمي‌كنند!... قرآن كريم، تنها براي تلاوت نيست بلكه هدف نهايي آن تذكّر و يادآوري و خارج ساختن انسان‌ها از تاريكي‌ها به سوي نور و شفا‌ء رحمت و هدايت است.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: « تفكر ساعة خير من قيام ليلة»؛ يك ساعت تفكر از قيام و شب زنده‌داري بهتر است».

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا پیامبر(ص) در روز غدیر برای اعلام جانشینی حضرت ...
مقصود از طى‏الارض چیست؟
چرا اول شوال را عید فطر می نامیم؟
تفاوت تناسخ و رجعت چیست؟
زمان خواب قیلوله و خواص آن را بیان کنید؟
محدوده عصمت پیامبر و ائمّه و رابطه آن با اختیار ...
علّت گرفتار شدن حضرت یونس علیه‌السلام در شکم ...
بصیرت چیست و چگونه حاصل می‏شود؟
فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
حق الناسی به گردنمه که نمیتونم از صاحبان حق ...

بیشترین بازدید این مجموعه

عشق يعني چه و عاشق واقعي كيست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
برای درمان یاس و ناامیدی از درگاه خداوند ...
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
محدوده عصمت پیامبر و ائمّه و رابطه آن با اختیار ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^