فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ماتم و عزای حسینی در ایران اسلامی


ماتم و عزای حسینی در ایران اسلامی

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ ایران  اسلامی امروز در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) عزادار  و  سوگوار  سبط نبی و دیگر شهیدان کربلاست  و عزاداران حسینی با تشکیل دسته های عزاداری به یاد شهیدان و مصائب اسیران کربلا ، با قلب هایی اندوهگین بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند .

 قشرهای مختلف مردم  مومن ایران اسلامی  در شهرها و روستاهای کشور با  برپایی مراسم عزاداری و نصب پارچه نوشته هایی بر سر در منازل و اماکن عمومی ، و با حضور در مراسم سوگواری اربعین حسینی ، عشق و دلدادگی خود را  به قافله سالار کربلا و اهل بیت آن حضرت  ابراز می دارند .

شیفتگان و ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)در سراسر کشور با حضور در مساجد و حسینیه ها و برگزاری مجالس عزا ،یاد شهدا و اسیران  کربلا را  گرامی می دارند و در  رثای چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش عزاداری می کنند .مداحان  و سخنرانان مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نیز حوادث روز عاشورا و ایام بعد از آن تا روز اربعین را برای عاشقان آن حضرت تبیین می کنند  .

مشهد الرضا سیاهپوش و سوگ نشین اربعین حضرت حسین (ع)

حرم ملکوتی ثامن الحجج (ع) از دیشب میزبان زائران و عاشقان حسینی است که از راه های دور و نزدیک آمده اند تا در اربعین شهادت امام حسین (ع) در کنار جوار هشتمین حجت خدا عزاداری کنند .

دسته های زنجیر زنی و سینه زنی از مشهد و دیگر مناطق کشور در زیر باران رحمت الهی درحال حرکت به سمت حرم مطهر رضوی هستند تا این مصیبت بزرگ را به ولی نعمت خویش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت گویند .

ویژه برنامه های روز اربعین حسینی نیز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مدیحه سرایی ، سخنرانی آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد ، ذکر مصیبت کربلا و  سوگواری چهلم امام حسین (ع) با حضور صدها زائر و مجاور حضرت رضا (ع) از برنامه های این مراسم در حرم رضوی بود

در دیگر شهرهای خراسان رضوی نیز ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با برپایی مراسم عزاداری و سینه زنی در مساجد ، تکایا و حسینیه ها چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را گرامی می دارند .

مراسم اربعين حسيني در شهر مقدس قم

شهر مقدس قم در اربعین سالار شهیدان یکپارچه ماتم و عزاست. در سالروز اربعین شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام مردم قم امروز پذیرای عزاداران و سوگواران سید الشهداء از سراسر ایران هستند که  برای عرض تسلیت به حضرت فاطمه معصومه (س) به این شهر آمده اند.

همچنین مراسم سخنرانی و مرثیه سرایی خامس آل عبا در مساجد ،تکایا،امامزادگان، بیوت و دفاتر مراجع تقلید و دیگر اماکن مذهبی شهر قم بویژه مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام الله علیها برپاست.

هیات ها و دسته های عزاداری نیز با حضور در حرم مطهر همنوا با کاروان اسرای دشت نینوا ، در غم شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان به نوحه سرایی می پردازند و ذاکران اهل بیت (ع) مرثیه سرایی می کنند.

همچنین به مناسبت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام کارگاه ساخت ضریح مطهر آن حضرت از دیروز به روی علاقه مندان خاندان رسالت باز بوده و امروز نیز تا ساعت 21 پذیرای عاشقان و محبان اهل بیت علیهم السلام است.

براساس این گزارش ها ، همچنین حرم های مطهر حضرت احمد بن موسی (ع)  در شیراز  و  دیگر  امامزادگان  در سراسر کشور میزبان  انبوه  مجاوران  و  زائرانی  مشتاق  است که  در اربعین حسینی خود را  از سراسر کشور به  این حرم ها رسانده اند و در جوار این اماکن مقدس عزاداری می کنند .

سخنرانی ، مداحی ، قرائت ادعیه ، تعزیه و شعرخوانی از جمله برنامه های این مراسم  است.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
اسراف
از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
حدّ لباس زن در اسلام
نسخه جالینوس حکیم
نماز، علاج خودپرستى‏
دعا علت گشايش‏

بیشترین بازدید این مجموعه

نسخه جالینوس حکیم
براى خدا بین مردم باش
عجب نماز شبى
شرح دعاي كميل
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...
حدّ لباس زن در اسلام
استغفار در سحر
آداب خروج از منزل
ساخت صحن بزرگ امام جواد(ع) در کاظمین
رابطه انديشه و مشورت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^