فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آیا شیعیان،سنتهای پیامبر را اجرا می کنند؟

اگر اندکي مطالعه در سيره و روش شيعيان داشته باشيد در مي يابيد تنها افرادي که از زمان پيامبر اسلام تاکنون مدافع سنت نبوي بوده اند شيعيان هستند ولي متاسفانه اين بزرگان اهل سنت بودند كه در قضيه قرطاس كه رسول اكرم كاغذ و قلم خواست تا چيزي بنويسد كه امت اسلامي را تا ابد از هرگونه گمراهي بيمه نمايد، در پاسخ حضرت گفتند (حسبنا كتاب الله) كتاب خدا ما را كفايت مي كند و ما نيازي به نوشته هاي پيامبر (يعني سنت) نداريم .

صحيح البخاري ج7 ، ص 9 ،کتاب المرضي و الطب ، باب قول المريض قوموا عني و ج 8 ، ص 161، کتاب الإعتصام بالکتاب و السنة، باب كراهية الخلاف و ج1 ، ص 37 ، کتاب العلم ، باب کتابة‌ العلم .

و همچنين در واپسين روزهاي رحلت پيامبر اكرم (ص) تمام احاديث حضرت را جمع نموده وآتش زدند .

قالت عائشة جمع أبي الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وكانت خمسمائة حديث فبات ليلته يتقلب كثيرا قالت فغمني فقلت أتتقلب لشكوى أو لشئ بلغك ؟ فلما أصبح قال أي بنية هلمي الأحاديث التي عندك فجئته بها فدعا بنار فحرقها ...               

تذكرة الحفاظ ، ذهبي ، ج1 ،‌ ص5 و علوم الحديث ، دكتر صبحي صالح ، ص30 .

عايشه مي گويد : پدرم پانصد ( 500 ) حديث از احاديث زسول خدا را پيش خود جمع کرده بود ( و نزد من گذاشته بود ) ، شب که مي خواست بخوابد به خود مي پيچيد،عايشه در ادامه مي گويد:به پدرم گفتم: آيا مشکلي داري و يا اينکه خبري به تو رسيده است که اينگونه به خود مي پيچي ؟ وقتي صبح فرا رسيد به من گفت دخترم : احاديث رسول خدا را که در نزد توست بياور ، من هم احاديث را برايش آوردم ، در اين هنگام آتشي خواست و همه احاديث رسول خدا را به آتش کشيد ...

و به مجرد ابن كه بر مسند حكومت تكيه زدند اعلام كردند كه سنت پيامبر را كنار گذاشته و فقط از كتاب خدا سخن بگوييد  با اين كه پيامبر اين روزها را پيش بيني فرموده بود . که بعنوان نمونه دو مورد از اين  احاديث را خدمت شما عرض مي کنيم :

وعن عبيد الله بن أبي رافع عن أبيه قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) لألفين أحدكم متكئا على أريكة يأتيه الأمر من أمري مما أمرت به أو نهيت عنه فيقول : لا أدري ، ما وجدنا في كتاب الله اتبعناه .

مسند شافعي  ص 151 ، باب ومن كتاب اليمين مع الشاهد الواحد ، و ص 234 ، باب ومن كتاب الرسالة إلا ما كان معادا ؛ سنن  إبن ماجه  ج1 ، ص 6  و 7 ، باب 2 : باب تعظيم حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم والتغليظ على من عارضه ، حديث 13 ؛ سنن أبي داود ج 2 ، ص 392 ، باب 6 : باب في لزوم السنة ، حديث 4605 ؛ سنن ترمذي  ج 4 ، ص 144 ، باب10 : باب ما نهى عنه أنه يقال عند حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم ، حديث 2800 ؛ مسند ـ الحميدي ـ  ج 1 ، ص 252 ، حديث 551. 

عبيد الله بن أبي رافع از پدرش نقل مي کند که گفت : از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شنيدم که مي فرمود : روزي مي آيد که يکي از شماها بر تخت ( حکومت ) تکيه مي زند ، در اين هنگام يکي از احاديث من را برايش مي آورند حديثي را که درآن يا شما را امر به چيزي نموده ام و يا اينکه شما را از چيزي نهي نموده ام ، پس او مي گويد :‌ من نمي دانم اينها ديگر چيست ؟ هر آنچه را در کتاب خدا بيابيم از همان تبعيت مي کنيم ( و هر چه غير قرآن باشد نزد ما اعتبار ندارد ) .

عبد الله بن أبي رافع عن أبيه أبي رافع قال : سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول :  ألا لا أعرفن ما بلغ أحدا منكم حديث إن كان شيئا أمرت به أو نهيت عنه فيقول وهو متكئ على أريكته : هذا القرآن ، ما وجدنا فيه اتبعناه وما لم نجد فيه فلا حاجة لنا به .

جامع بيان العلم و فضله ـ ابن عبد البر ـ ج 2 ، ص 190 ، باب موضع السنة من الكتاب وبيانها له ، ناشر : دارالکتب العلمية ـ بيروت ـ سال چاپ 1398 ه . ق .

عبيد الله بن أبي رافع از پدرش نقل مي کند که گفت : از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شنيدم که مي فرمود : يکي از احاديث من را براي يکي از شما  مي آورند حديثي را که درآن يا شما را امر به چيزي نموده ام و يا اينکه شما را از چيزي نهي نموده ام ، پس او در حالي که بر تختش تکيه زده است مي گويد : کتاب خدا در ميان شماست هر آنچه را در آن بيابيم از آن تبعيت مي کنيم و هر آنچه را در قرآن نيابيم احتياجي به آن نداريم .

( اين نوع برخورد با احاديث نبوي در حالي است که خداوند عزوجل در قرآن فرموده است : « ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا / سوره حشر ، آيه 7 » . پس در حقيقت بايد گفت اين افرادي که اينگونه با احاديث پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم برخورد مي کردند ، اهل قرآن نيز نبودند ) .

از طرفي تدوين حديث اهل سنت از زمان عمر بن عبدالعزيز شروع  شد و قبل از آن سياست منع تدوين حديث حاکم بر جامعه بود . و طبيعي است که از زمان پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم تا به حکومت رسيدن عمربن عبدالعزيز تعداد زيادي از صحابه و حافظان حديث از دنيا رفته بودند و آن افرادي هم که در قيد حيات بودند با واسطه شدن زمان طولاني از وفات پيامبر اسلام بيقين خيلي از احاديث را فراموش نموده بودند زيرا قبل از آن دوران حق بيان کردن حديث را نداشتند ، بنا بر اين طبيعي است وقتي کسي مدت طولاني چيزي را مرور و يا بيان نکند فراموش مي کند . پس بايد شما که مدعي اجراي سنت پيامبرمي باشيد بايد فكر كنيد كه چه مقدار سنت صحيح از پيامبر اکرم به شما رسيده است . ولي به عقيده من اگر شما خود را اهل کتاب بخوانيد آبرومندانه تر است از اينکه لقب  اهل سنت  به خود دهيد .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

زمان خواب قیلوله و خواص آن را بیان کنید؟
محدوده عصمت پیامبر و ائمّه و رابطه آن با اختیار ...
علّت گرفتار شدن حضرت یونس علیه‌السلام در شکم ...
بصیرت چیست و چگونه حاصل می‏شود؟
فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
حق الناسی به گردنمه که نمیتونم از صاحبان حق ...
برای درمان یاس و ناامیدی از درگاه خداوند ...
چرا باید توسل داشته باشیم؟مگر خدا خواسته که اگر ...
جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست؟ (پاسخ استاد ...

بیشترین بازدید این مجموعه

عشق يعني چه و عاشق واقعي كيست؟
فرق حيوان با انسان در چیست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
آیا تصور گناه، خودش معصیت است؟و آیا در پرونده ...
جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
آیا خداوند توبه شراب خوار را می پذیرد؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
منظور از چاه ویل چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^