فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 12 دى 1390 ساعت 11:51 بعد از ظهر

اعطای «جايزه بين‌المللی امام علی(ع)» در چارچوب طرح گراميداشت نجف

 

گروه بين‌الملل: آستان مقدس امام علی(ع) برنامه‌های متنوعی را برای مشاركت در طرح گراميداشت نجف تدارك ديده است كه از مهم‌ترين آن‌ها می‌توان به اعطای «جايزه بين‌المللی امام علی‌(ع) برای ابتكارات فكری و فرهنگی» اشاره كرد.

 

«هاشم محمد الباججی»، مسئول بخش امور فكری و فرهنگی آستان مقدس امام علی(ع) و عضو كميته مشورتی برگزاری طرح نجف به‌عنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 ميلادی گفت: افتتاح فعاليت‌های طرح گراميداشت «نجف؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 ميلادی»، 15 مارس سال جديد ميلادی مصادف با 25 اسفندماه 90 خواهد بود.

 

وی افزود: يك روز پيش از افتتاح فعاليت‌های طرح گراميداشت نجف، پنجمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب به همت آستان مقدس علوی در نجف اشرف افتتاح و هم‌زمان با افتتاح طرح نجف، نمايشگاه اشيای نفيس صحن مقدس امام علی(ع) نيز برگزار خواهد شد.

 

الباججی تصريح كرد: در كنار اين فعاليت‌ها، همايش‌ها و نشست‌هايی به‌صورت ماهانه در طول سال 2012 ميلادی اجرا می‌شود كه برنامه‌ اين همايش‌ها و محل برگزاری آن‌ها به برگزاركنندگان ارسال شده و در طول سال ميلادی جديد شاهد برگزاری آن‌ها خواهيم بود.

 

 عضو كميته طرح نجف:

يك روز پيش از افتتاح فعاليت‌های طرح گراميداشت نجف، پنجمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب به همت آستان مقدس علوی در نجف اشرف افتتاح و هم‌زمان با آن، نمايشگاه اشيای نفيس صحن مقدس امام علی(ع) نيز به نمايش گذاشته می‌شود

عضو كميته مشورتی برگزاری طرح نجف اضافه كرد: نمايشگاه عكسی نيز تدارك ديده شده كه عكس تمام علمای گذشته و معاصر نجف اشرف در آن به نمايش گذاشته خواهد شد و در ميان آن‌ها عكس‌هايی مربوط به نجف‌ اشرف در دوران گذشته عرضه و نشست‌های تخصصی نيز در حاشيه اين نمايشگاه برگزار می‌شود.

 

مسئول بخش امور فكری و فرهنگی آستان مقدس امام علی(ع) گفت: علاوه بر برنامه‌های فوق، آستان مقدس امام علی(ع) جايزه ويژه‌ای را تحت عنوان «جايزه امام علی(ع)؛ برای ابتكارات فكری و فرهنگی» را تأسيس كرده است كه اين جايزه در چارچوب طرح گراميداشت نجف به برترين نويسنده و مؤلف كه آثار خود را به آستان علوی ارسال كرده است، اعطا خواهد شد.

 

الباججی تأكيد كرد: علاوه بر آستان مقدس امام علی(ع)، نهادها و مؤسسات ديگر نيز برنامه‌هايی برای شركت در طرح نجف تدارك ديده‌اند كه مهم‌ترين اين نهادها اداره ويژه برگزاری طرح نجف؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 ميلادی است كه اين اداره از 12 كميته تشكيل شده كه هر كدام به فعاليت‌های ويژه‌ای می‌پردازد.

 

وی گفت: كميته تأليف، ثبت و انتشار، كميته رسانه، كميته برگزاری همايش‌ها، كميته برگزاری مسابقات، كميته كودك و زنان، كميته سازمان‌های جامعه مدنی و غيره به‌عنوان زيرمجموعه اداره ويژه برگزاری طرح نجف فعاليت خواهند كرد.

 

الباججی تصريح كرد: علاوه بر مؤسسه‌ها و نهادهای ذكر شده، مؤسسه‌های ديگری در داخل و خارج از عراق برای شركت در فعاليت‌های اين طرح بين‌المللی اعلام آمادگی كرده‌اند.

 

مسئول بخش امور فكری و فرهنگی آستان مقدس علوی درباره تأثير وجود مرقد مطهر امام علی(ع) در جايگاه تاريخی نجف‌ اشرف گفت: نجف اشرف در حاشيه بيابان قرار داشته و همانند كوفه مهد حكومت اسلامی يا مركز تجمع علما نبوده است، اما پس از دفن پيكر مطهر اميرالمؤمنين(ع) در اين شهر و به بركت وجود مرقد ايشان اين شهر به بزرگترين مركز فرهنگی شيعه و محل تجمع دوستداران اهل بيت(ع) تبديل شد كه حاصل اين توجه به شهر نجف، به وجود آمدن حوزه علميه در اين شهر بود.

 

وی افزود: حوزه علميه نجف اشرف مركز تحصيل و تجمع علما و طلاب در دوران گذشته و معاصر بوده و هيچگاه به افرادی با مذهب، قوميت و يا گرايش خاص متعلق نبوده و برای همين است كه اين حوزه همواره تواسته نقش خود را در ايجاد وحدت و همدلی در ميان مسلمانان جهان ايجاد كند و ارتباطات خود را با علمای مصر، سوريه و ايران در طول تاريخ محفوظ نگه دارد.

 

 هاشم محمد الباججی:

حوزه علميه نجف اشرف مركز تحصيل و تجمع علما و طلاب در دوران گذشته و معاصر بود و هيچگاه به افرادی با مذهب، قوميت و يا گرايش خاص متعلق نبوده و برای همين است كه اين حوزه همواره تواسته نقش خود را در ايجاد وحدت و همدلی در ميان مسلمانان جهان ايجاد كند و ارتباطات خود را با علمای مصر، سوريه و ايران در طول تاريخ محفوظ نگه دارد

الباججی درباره اهميت معرفی امام علی(ع) و تاريخ شهر مقدس نجف از طريق اين طرح اظهار داشت: متأسفانه بحث امامت و ولايت حضرت علی(ع) به‌عنوان مسئله‌ای ناشناخته برای بيشتر مسلمانان باقی مانده است، همان‌گونه كه شهر نجف و تاريخ غنی آن نيز برای بسياری از مسلمانان كاملاً ناشناخته است.

 

وی اضافه كرد: در بسياری از نشست‌ها و همايش‌هايی كه در كشورهای اسلامی برگزار می‌شود، به نمايندگی از نجف‌ اشرف حضور می‌يابيم، اما متأسفانه در اين همايش‌ها متوجه شديم كه شخصيت و مقام شامخ مولا علی(ع) و جايگاه معنوی نجف در طول تاريخ، مظلوم واقع شده‌ و كسی از آن‌ها اطلاع كافی ندارد.

 

مسئول بخش امور فكری و فرهنگی آستان مقدس علوی و عضو كميته مشورتی طرح گراميداشت نجف در پايان خاطرنشان كرد: اين طرح فرهنگی، فرصت مناسبی برای معرفی امام اول شيعيان، جايگاه مقدس نجف و ثمره‌های تاريخی اين شهر است كه اين فرصت در گذشته برای ما مهيا نبود و شايد ديگر در سال‌های آينده نيز فراهم نشود.


منبع : خبرگزاری قرآنی ايران
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

ویران کردن مسجد مسلمانان توسط صهیونیستها
برگزاری گردهمایی بزرگ مسلمانان در فرانسه
تاتارستان؛ ميزبان همايش منطقه‌ای «دين و هويت ...
شكر و ايمان آدمي را از عذاب خدا ايمن مي‌دارد
سخنرانی استاد انصاریان در خانه فرهنگ شهریار ...
اعتراف ایندیپندنت به پشتیبانی مالی سعودی از طرح ...
دعاي روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
برداشت‏‌هاى عالمانه و عارفانه از آیات؛ ویژگی ...
ارائه جدیدترین آثار استاد حسین انصاریان در سی ...
استاد انصاریان:  ترک مسجد، یکی از علل غفلت/ از خدا ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^