فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

كيفر گناهان در قرآن

 

فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً فِى الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ وَمَا لَهُم مِن نَاصِرِينَ   . اما كسانى كه كافر شدند ، آنان را در دنيا و آخرت به عذابى سخت شكنجه مى كنم و براى آنان هيچ ياورى نخواهد بود .

  يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّت وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ   . در روزى كه چهره هايى سپيد و چهره هايى سياه شود ، اما آنان كه چهره هايشان سياه شده [ به آنان گويند : ] آيا پس از ايمانتان كافر شديد ؟ پس به كيفر آن كه كفر مى ورزيديد ، اين عذاب را بچشيد . لاَتَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَائِفَةٍ مِنكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ   .

[ بگو : نسبت به اعمال و گفتارتان ] عذرخواهى نكنيد كه [ عذرخواهى شما را پايه واساسى نيست] يقيناً شما پس از ايمانتان كافر شديد ؛ اگر از گروهى از شما [ كه تابع و دنباله رو بوديد ] درگذريم گروه ديگر را [ كه سردمداران برنامه هاى منافقانه بودند ] به سبب آن كه همواره [ در جامعه اسلامى  ]دست به جرم و خطا مى زدند ، قطعاً عذاب مى كنيم . بنابر گفتار «تفسير نور الثقلين»  گروه قابل بخشش كه در آيه از آن ها با لفظ « طائفة » ياد شده است چهار نفر بودند كه پس از شك و ترديد در برنامه هاى حق توبه و براى جبران خطاى خود ، از مال خويش در راه خدا انفاق كردند . بايد دانست كه اين گونه بخشش خدا مربوط به كسانى است كه در دنيا از كفر توبه كرده و به اسلام بازگشته اند و بدون شك شامل وضع كفّار در قيامت نيست . وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ  . و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند ، اهل آتشند و در آن جاودانه اند . إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ * خَالِدِينَ فِيهَا لاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنْظَرُونَ   . قطعاً كسانى كه كافر شدند ، و در حال كفر از دنيا رفتند ، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنان است . * در آن لعنت جاودانه اند نه عذاب از آنان سبك شود ، و نه مهلتشان دهند [ تا عذر خواهى كنند ] .

بر گرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
اسراف
از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
حدّ لباس زن در اسلام
نسخه جالینوس حکیم

بیشترین بازدید این مجموعه

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
انتشار مجموعه یکصد جلدی سیری در معارف اسلامی
فرار انسان از چهره واقعى خود
بیانیه حضرت استاد حسین انصاریان به مناسبت شهادت ...
طلب علم
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
عارفانه: مجموعه داستانهاي عرفان اسلامي اثراستاد ...
فراغ خاطر در قرائت قرآن‏
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^