فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دسته بندی مسائل اخلاقی

 

 

منابع مقاله:

 

اخلاق در قرآن جلد دوم، مکارم شیرازی، ناصر ؛

 

اخلاق نیک و بد در قرآن

پیشگفتار

 

در جلد اول این کتاب (اخلاق در قرآن) اصول کلی، مسائل اخلاقی و طرق مختلف تهذیب نفس، مکتبها، انگیزه ها و نتیجه ها، به طور مشروح مورد بررسی قرار گرفت و رهنمودهای مهم قرآن مجید در زمینه این مسائل در شکل تفسیر موضوعی بیان شد.

 

اکنون نوبت آن رسیده است که با استفاده از آن اصول کلی به سراغ تک تک «فضایل » و «رذایل » اخلاقی برویم و هر یک را در پرتو رهنمودهای وحی و آیات مورد بررسی قرار دهیم.

 

عوامل شکل گیری آن فضایل و رذایل، آثار و نشانه ها، نتایج و عواقب خوب و بد هر یک، و بالاخره طرق مبارزه با رذایل اخلاقی و کسب فضایل را مورد بررسی قرار دهیم.

 

هنگام ورود در این بحث، در فکر فرو رفتیم که با استفاده از کدام نظم و ترتیب در این بحث پرتلاطم وارد شویم!

 

آیا باید روش فلاسفه یونان را در تقسیم اخلاق به چهار بخش(حکمت، عدالت، شهوت و غضب) قناعت کنیم؟ در حالی که نه هماهنگ با آیات قرآن است که ما در این بحثها در سایه آن حرکت می کنیم و نه فی حد ذاته خالی از نقیصه یا نقیصه هاست که در جلد اول به آن اشاره شد.

 

آیا فضایل و رذایل را طبق حروف الفبا ترتیب دهیم و بحثها را به این صورت پیش ببریم، در حالی که روش الفبایی در این گونه مسایل غالبا از روش منطقی جدا می شود و بحثها ناهماهنگ می گردد.

 

آیا به سراغ سایر مکتبهای شرق و غرب در مسایل اخلاقی برویم و نظم بحث را از آنها بگیریم؟! در حالی که هر کدام برای خود مشکل یا مشکلاتی دارند و اضافه بر این، ممکن نیست هماهنگ با تفسیر موضوعی قرآن در زمینه اخلاق گردد.

 

ناگهان به لطف پروردگار و با یک الهام درونی روش تازه ای به نظر رسید که برخاسته از خود قرآن و با الهام گرفتن از آن باشد و آن اینکه: می دانیم قرآن مجید قسمت مهم مباحث اخلاقی و عملی را در لابلای شرح تاریخ گذشتگان و اقوام پیشین آورده و به خوبی مجسم ساخته است که هر کدام از این رذایل و فضایل چه بازتابهای وسیع و گسترده ای در جوامع انسانی دارد و عاقبت کار آنها به کجا می رسد و انصافا قرآن از این نظر داد سخن داده که مسایل اخلاقی را در بوته آزمایشهای عینی و خارجی قرار داده است تا نتیجه گیری از آن برای هر خواننده و شنونده ای بسیار سریع و عمیق باشد!

 

به همین دلیل فکر کردیم بهتر است معیار نظم مباحث را با توجه به شرایط ویژه ای که بر بحثهای ما حاکم است، همان تواریخ قرآن مجید و معیارهای حاکم بر آن بدانیم.

 

به تعبیر دیگر: نخست به سراغ داستان آفرینش آدم و حوا و وسوسه های شیطان و دور شدن آنها از بهشت می رویم و رذایلی که سبب پیدایش ماجرای عبرت انگیز طرد شیطان از بساط قرب خداوند و محروم شدن آدم و حوا از بهشت شد را در طلیعه بحث قرار می دهیم.

 

می دانیم شیطان به خاطر «استکبار» و «خودخواهی » و «خود برتر بینی » و سپس «لجاجت » و «تعصب » از سجده بر آدم خودداری کرد و از درگاه خدا رانده شد و آدم 7 و حوا به خاطر «حرص » و «آز» تسلیم وسوسه های بی منطق دشمن خود - شیطان - شدند و در دام او افتادند.

 

بعد نوبت به داستان «هابیل » و «قابیل » و صفات زشتی که انگیزه قتل هابیل شد می رسد و به همین ترتیب به سراغ داستان نوح و ماجراهای دیگر تاریخی، مخصوصا ماجرای قوم بنی اسرائیل و موسی 7 می رویم و در آینه زندگی انبیای الهی فضایل و آثار آن را می بینیم و در زندگی اقوام منحرف که گرفتار انواع مجازاتهای الهی شدند آثار رذایل را مشاهده می کنیم.

 

این روش هم جالب و شیرین است و هم با بحثهای قرآنی سازگارتر می باشد. اضافه بر این به بحثهای فضایل و رذایل جنبه عینیت می بخشد و آنها را در صحنه حس و تجربه قرار می دهد.  


منبع : پايگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نکاتی پیرامون عاشورا و انتظار
نذر بی بی زینب سلام الله
عذاب دنیایی!
گام هایی کوچک در مسیر پیروی از امام حسن علیه ...
شکوفایی قرآن با حفظ میزان
معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر  
مهمترین دلایل برای بزرگداشت شب قدر
تنظیم كارها و امور
نخل های سبز از مهدی تقی نژاد
عشق یعنی ازاحد ده بزرگی

بیشترین بازدید این مجموعه

حقوق شوهر بر زن
ترس از خدا
بازخورد سخنراني امام سجاد(عليه‏السلام)
شب و روز در قرآن
گفتاری در عصمت انبیا (ع)
امام علی علیه السلام و زیاده خواهی کارگزاران
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از زبان حلیمه ...
نمی خواهم در امتحانات سخت خداوند شرکت کنم!!
شرایط پذیرش اعمال در ماه رمضان
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^