فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اگر قرار است ما مرجع تقلید داشته باشیم، پس خواندن قرآن چه فایده ای دارد؟

اولا دلیل بر لزوم تقلید در مسائل شرعی حکم عقل است و این دلیل منحصر به مسلمانان و شیعیان نیست هر عاقلی عقلش چنین حکم می کند که در مسائل تخصصی و کارشناسی باید به اهل آن مسئله و خبره فن مراجعه کند مثلا مریض برای تشخیص مرض خود و برای بدست آوردن بهبودی و سلامتی خود به پزشک متخصص مراجعه می کند و از نسخه ای که او برایش می پیچید کاملا تقلید می کند و یا کسی که میخواهد یک ساختمان مرتفع و مجهزی را بسازد به مهندس متخصص همان رشته مراجعه می کند و از نقشه ای که این کارشناس خبره برای او می کشد تقلید می کند و یا کسی که وسیله تقلید و یا دستگاههای برقی و موتوری او دچار آسیب می شود به مکانیک متخصص مراجعه می کند و از دستور العمل او تقلید می کند.
و کدام عاقل است که این دلیل عقلی را در لزوم تقلید در مسائل انکار کند حال مسائل دینی و تشخیص حلال از حرام و پیدا کردن واجب از مستحب و بدست آوردن صحت و بطلان عبادات و معاملات از روی ادله شرعیه کمتر از تشخیص مرض یا مهندس یک ساختمان که نیست و هر انسان عادی و معمولی که آشنایی با مسائل شرع ندارد نمی تواند این احکام را استخراج کند آیا به نظر مبارک شما راه معقولی غیر از تقلید وجود دارد؟!
آیا هر زن و مرد بی سواد و نا آشنایی به مسائل دینی خودشان می توانند تشخیص بدهند احکام نماز چیست؟ شکیات چگونه است؟ چه چیزهایی موجب غسل می شود، زکات به چه اموری تعلق می گیرد حج چه احکام و شرایطی دارد نذر و عهد چه احکامی دارند محرمیت و غیر محرمیت با زنان به چه صورت است و هزاران حکم شرعی و قضایی که جوامع اسلامی به آنها نیاز دارند آیا همه انسانها می توانند همه این احکام را خودشان تشخیص بدهند؟احکام نماز چیست؟ شکیات چگونه است؟ چه چیزهایی موجب غسل می شود، زکات به چه اموری تعقل می گیرد، حج چه احکام و شرایطی دارد، نذر و عهد چه احکامی دارند محرمیت و غیر محرمیت با زنان به چه صورت است و هزاران حکم شرعی و قضایی که جوامع اسلامی به آنها نیاز دارند آیا همه انسانها می توانند همه این احکام را خودشان تشخیص بدهند؟ که در این صورت هر انسانی و لو بی سواد و عامی باید برای خودش یک مجتهد و مرجع تقلید باشد.
و اما از نظر شرعی هم دلیل محکم تقلید هم در آیات قرآن است هم در احادیث معصومین و اما در آیات قرآن تنها به دو آیه اشاره می کنیم.
1. سوره نحل آیه 43«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛پس بپرسید از اهل علم و دانش اگر خودتان نمیدانید»
2.آیه 122 سوره توبه:«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ؛پس چرا از هر طایفه و قبیله ای گروهی کوچ نمی کند بسوی نفقه در دین تا آنکه در مسایل دینی کاملا فقیه بشوند سپس بسوی قوم و قبیله خود بر گردند تا مردم را از احکام خدا با خبر کنند و مردم هم فتاوا و گفته های آنها را بگیرد و بر اثر عمل به آن به هدایت برسند.
و اما اینکه فرمودید پس ما نمی توانیم به احادیث و روایات رجوع کنیم چرا نتوانیم؟! احادیث و روایاتی که در زمینه های اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و خانوادگی و امثال آن است برای همه مسلمانان صادر شده و ما می توانیم از آنها استفاده کنیم ولی استخراج احکام شرعی الهی کار هر کسی نیست و فقیه متخصص لازم دارد و ما در مسائل اصول اعتقادی هم می توانیم از مراجع تقلید و علماء خودمان راهنمایی بگیریم.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راههای توبه از گناهان کبیره چيست؟
برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟
فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده ...
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) و زلیخا صحّت دارد؟
آیا دعا در همه امور حتی درس خواندن و ازدواج هم اثر ...
آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...
چرا پیامبر(ص) در روز غدیر برای اعلام جانشینی حضرت ...
مقصود از طى‏الارض چیست؟
چرا اول شوال را عید فطر می نامیم؟

بیشترین بازدید این مجموعه

فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال چيست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
مفهوم آیه 255 سوره بقره (لا اکراه في الدین....) را ...
جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
تفاوت تناسخ و رجعت چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^