فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بنی اُمیه

بنی اُمیه

طایفه ای از قریش ، که نسب آنان به امیة بن خلف از فرزندان « عبد شمس » می رسد . امیه از دشمنان سرسخت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بود و فرزندان او و کلاً بنی امیه همواره با بنی هاشم مخالف و کینه توز بودند . (1) با پیامبر به نحوی ، با علی (ع) به نحو دیگر و با امام حسن و امام حسین علیهما السلام و سایر ائمه به گونه دیگری خصومت می ورزیدند . رسول خدا صلی الله علیه و آله آنان را لعنت کرد . در قرآن ، « شجره ملعونه » ( سوره اسرأ آیه 60 ) به بنی امیه تفسیر شده است . (2)
  
این دودمان ، با عترت پیامبر و آل علی دشمنی شدید داشتند و بزرگانی از آنان در جنگهای صدر اسلام به تیغ مسلمانان کشته شده بودند . یزید و معاویه از نسل اینان بودند که آن دشمنیها را با علی و آل علی نشان دادند . « اینان از زمان معاویه در سال 41 هجری به حکومت رسیدند و تا سال 132 هجری حکومت داشتند و مرکز حکومتشان در شام بود . به تبع حکومتهای روم و فارس ، بساط و تشریفات و تجملات و عیش و نوشهایی راه انداخته بودند . بعضی از خلفای بنی امیه عبارت بودند از : معاویه ، یزید ، مروان ، عبدالملک ، ولید ، سلیمان ، عمربن عبدالعزیز ، هشام و ... که با مروان حمار ، این سلسله منقرض شد ، در جریان قیام ابومسلم خراسانی . » (3) مدت حکومتشان هزار ماه (4) بود ، از زمان امام حسن مجتبی (ع) تا زمان روی کار آمدنِ سفاح ، یعنی 90 سال و 11 ماه و 13 روز دقیقا طول کشید . بعضی آیه « لیلَةُ القدرِ خیرٌ من الفِ شهرٍ » را بر هزار ماه حکومت آنان تأویل کرده اند . (5) ابوسفیان ، در اولین روز به خلافت رسیدن عثمان به او توصیه کرد که : پس از قبیله تیم وعدی ( که ابوبکر و عمر از آن بودند ) اینک حکومت به دست تو افتاده است ، آن
 
را همچون توپی در میان بنی امیه دست به دست بگردان . این سلطنت است نه چیز دیگر ، من به بهشت و جهنمی باور ندارم . (6)
 
امویان سنت رسول خدا را تغییر دادند . خود پیامبر پیشگویی کرده بود که چنین خواهد شد : « اِن اَولَ مَنْ یبَدلُ سُنتی رَجُلٌ مِنْ بَنی اُمَیةَ » اولین کسی که سنت مرا تغییر می دهد ، مردی از بنی امیه است . این شعر نیز که بی اعتقادی امویان را به خدا و قیامت و وحی می رساند ، از زبان یزید نقل شده است که :
 
لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلْک فَلا
 
خَبَرٌ جأ وَلا وَحْی نَزَلَ(7)
 
در زیارت عاشورا ، از آل ابوسفیان ، آل زیاد ، آل مروان و بنی امیه نام برده شده و مورد لعنت قرار گرفته اند
 
. امام حسین (ع) نیز در پاسخ سخن مصرانه مروان که می خواست امام با یزید بیعت کند ، فرمود : از جدم شنیدم که می فرمود خلافت بر آل ابوسفیان حرام است « الخِلافَةُ مُحَرمَةٌ عَلی آلِ اَبی سُفْیانَ » .
 
پی نوشتها:
 
1 - ر . ک‍ : « النزاع و التخاصم بین بنی امیة و بنی هاشم » از : مقریزی .
 
2 - سفینة البحار ، ج 1 ، ص 46 .
 
3 - معارف و معاریف ، ج 1 ، ص 412 . درباره وقایع زمان خلفای بنی امیه و شناخت آنها ، از جمله رجوع کنید به : تتمة المنتهی ، شیخ عباس قمی و نیز منتهی الا رب ( ترجمه ) جلد 5 و 6 .
 
4 - کتاب « هزار ماه سیاه » شرح جنایات امویان را در بردارد . نیز ر . ک‍ : « شیعه و زمامداراءنِ خودسر » ترجمه « الشیعة و الحاکمون » از محمد جواد مغنیه .
 
5 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 235 .
 
6 - استیعاب ، ج 2 ، ص 690 .
 
7 - اشعار از « ابن زبعری » است که یزید به آنها استشهاد کرده است .


منبع : منبع: پایگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

خواب هند
جنايات بسر ابن ابى ارطاة از طرف معاويه
مرض خوره اندرونى در يزيد
نكوهش مردم كوفه در پيام امام حسين (ع )
کعب بن جابر ازدی
آل مروان
شهادت مردم مدينه در مورد يزيد
يزيد كافر و جنايتكار
خطرناک‌ترين دشمنان سيدالشهداء
دشمن امام حسین (ع) کیست ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

مرض خوره اندرونى در يزيد
جنايات بسر ابن ابى ارطاة از طرف معاويه
خواب هند

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^