فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

هدایت و ضلالت خداوند چگونه است؟

نتیجه گیری پیرامون موضوعات قرآنی مخصوصا در مورد هدایت و ضلالت در قرآن کریم آنگاه میسر و معقول است که ما همه آیاتی که پیرامون هدایت وارد شده است را در نظر بگیریم نه فقط یک آیه شریفه را و بر طبق آنچه در احادیث رسول گرامی اسلام وارد شده است قرآن کتابی است که بعضی از آیاتش بعضی دیگر را تفسیر می کند.بدون شک هدایت و ضلالت امری است که به دست خود انسان پایه ریزی می شود و این اراده و اختیار خود انسان است که او را بسوی هدایت الهی رهنمون می شود و یا او را بسوی ضلالت و گمراهی می کشاند لطفا به این آیات توجه فرمائید:
1. سوره کهف آیه 29:« وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ؛ و بگو ای پیامبر که این (دین و قرآن) حق و حقیقت است که از جانب پروردگارتان آمده است  پس هر کس که خودش بخواهد ایمان بیاورد و هر کس که خودش بخواهد کافر می شود. و همانطور که مستحضر هستید این آیه صریح است در اینکه هدایت و ضلالت بدست و اراده خود انسان است.
2. در سوره ملک آیه 2 میفرماید: «انا هدیناه السبیل اما شاکرا او کفورا؛ ما راه را به بشر نشان داده ایم و این خود انسان است که یا آن را می پذیرد و شکر این نعمت را بجای می آورد و یا آنرا رد می کند وکفران نعمت را می نماید.
3. در سوره مدثر آیه 38 باز بصراحت می فرماید: «کل نفس بما کسبت رهینه؛ هر نفسی و هر انسانی در گرو اراده و اختیار خودش می باشد» نسبت به آنچه را کسب نموده است. و باز در آیه دیگر می فرماید: « ما اصابتکم من مصیبه بما کسبت ایدیکم؛ و هر آنچه از ناملایمات و بدیها بسوی شما روی می آورد همه و همه چیزهایی است که شما بدست خودتان کسب کرده اید».بنابر این باتوجه به دهها آیه قرآن به این نتیجه می رسیم که پایه اصل هدایت و ضلالت را خود انسان به اراده و اختیار خودش بنیان گذاری می کند و این خود بشر است که خویشتن را در مسیر هدایت الهی قرار میدهد یا خویشتن را از مسیر هدایت دور می کند و صد البته آنگاه که خداوند اراده بشر را در مسیر هدایت مشاهده کرد خداوند هم او را کمک می کند و آن هدایت را کامل می نماید لطفا به این آیه توجه فرمائید: « والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا؛ آن کسانی که در راه ما جهاد و کوشش و سعی و تلاش بنمایند ما نیز راههای هدایت خاصه خودمانرا به آنها نشان می دهیم و آیه شریفه « ان الله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم» هم در همین جهت است که بعد از قرار گرفتن در مسیر هدایت عامه خداوند هدایت خاصه خودش را نسبت به آنکس که می داند و می خواهد کامل می کند.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راههای توبه از گناهان کبیره چيست؟
برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟
فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده ...
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) و زلیخا صحّت دارد؟
آیا دعا در همه امور حتی درس خواندن و ازدواج هم اثر ...
آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...
چرا پیامبر(ص) در روز غدیر برای اعلام جانشینی حضرت ...
مقصود از طى‏الارض چیست؟
چرا اول شوال را عید فطر می نامیم؟

بیشترین بازدید این مجموعه

فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال چيست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
مفهوم آیه 255 سوره بقره (لا اکراه في الدین....) را ...
جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
تفاوت تناسخ و رجعت چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^