فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

چهارمین همایش از سلسه همایشهای امام علی (ع) +تصاویر

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی چهارمین همایش امام علی (ع) همزمان با جشن بزرگ عید غدیر در حسینیه هدایت تهران برگزار شد .
در این همایش با شکوه که در شب عید غدیر با همت موسسه دارالمعارف الشیعی با حضور جمعیت کثیری از مردم تهران برگزار شد پس از قرائت قرآن توسط قاریان ممتاز بین المللی و گروههای برجسته تواشیح کشور ، حضرت استاد حسین انصاریان سخنرانی نمودند . استاد انصاریان با تکیه بر منابع اصیل و معتبر شیعی و سنی ، پیرامون فضایل امیر المومنین (ع) به تفصیل سخنرانی نمودند متن سخنرانی مهم استاد انصاریان به شرح ذیل می باشد :
چند روایت فوق العاده مهم را با ذکر سند  درباره امیر المومنین (علیه السلام ) از مهمترین کتب اهل سنت ، عرض می کنم .
 فکر می کنم که طرح چنین معارفی از پر بار ترین منبر دوره عمرم رفته باشد .
روایت اول : کتاب منازل الخطیب خوارزمی حدیث سوم ، کتاب کفایه الطالب کنجی شافعی ، باب 62 ، صفحه 252 ؛ فرائد السمطین جوینی ، جلد 1 ، صفحه 19  سند اهل تسنن از وجود مبارک پیامبر عظیم الشان اسلام چنین نقل شده است .
رسول اکرم (ص) می فرماید : « ان الله تعالی جعل لاخی علی فضائل لاتحصی کثره » خداوند متعال برای برادرم علی (علیه السلام ) ارزشهایی را قرار داده است که این ارزشها قابل شمارش نیست .علت آن هم زیاد بودن آن است .
« فمن ذکره فضیله من فضائله مقر بها » اگر یک نفر برای نفر دیگر فضیلتی ارزش از ارزشهای علی را نقل کند مثلا نماز امیر المومنین را بگوید یا یاری امیر المومنین را به مظلوم بگوید یا صدق امیر المومنین را بگوید .« غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخره » . خدا همه گناه گذشته او تا زمان بیان فضیلت امام  را می بخشد .
البته این گناهان ، گناهان بین خود انسان و پروردگار است « و من کتب فضیله من فضائله » اگر کسی قلم بردارد یک ارزش از ارزشهای علی (علیه السلام ) را بنویسد « لم تزل الملائکه تستغفر له ما بقی لتلک کتابه رسم » . تا این کتاب در دنیا باقی است ، فرشتگان برای نویسنده آن فضیلت طلب مغفرت می کنند .
« و من استمع  فضیله من فضائله»  . اگر یک مستمعی ارزش از ارزشهای علی را بشنود « غفر الله له ذنوب التی اکتسبها بالاستماع » . تمام گناهان مربوط به گوشش را خداوند می بخشد .
« و من نظرالی کتاب من فضائله » . اگر یک کتابی را باز بکند و به یک ارزش از ارزشهای علی در آن کتاب نگاه کند « غفر الله له الذنوب التی اکتسبها بالنظر » . تمام گناهان نگاه او را خداوند می بخشد .
او ده سال به نامحرم نگاه کرده و ناراحت است ولی آمده یک کتابی را باز کرده و یک از ارزشهای امیر المومنین را خوانده است . که امیرالمومنین شب در خانه نشسته بودند یک نفر در می زند حضرت در را باز میکند چون هیچوقت امام  پشت درنرفته است که  و بگوید کی هستی ؟ حضرت در را باز می کند و می گوید بفرمایید میهمان داخل می رود . حضرت می فرماید: شام خورده ای ؟ عرض می کند: نه . امام به خادم می فرماید من میهمان دارم شام بیاور . شام هم به اندازه خود امیرالمومنین است . خادم  گویا اشاره می کند که ما دوتا غذا نداریم یک غذا است . امام وقتی که بلند می شود برود غذا را بگیرد بدون اینکه مهمان ببیند چراغ را خاموش می کنند غذا را جلوی مهمان قرار می دهد . امام می فرماید فعلا که چراغ خاموش است ، مشغول شوید تا چراغ را روشن کنند . امیر المومنین تا آخر دست در ظرف غذای خالی خود می برند و برمی گردند، مهمان هم دستش را در ظرف می برد فکر می کرد امیرالمومنین هم دارد می خورد ، اما غذا یک نفر یک نفررا سیر می کند ، تمام غذا را مهمان خورد امیر المومنین در تاریکی انگشتانش را با دهان مبارکشان پاک می کردند که مهمان خجالت نکشد .
پیغمبر می گوید : همین یک فضیلت را ، اگر کسی در یک کتاب بخواند تمام گناهان مربوط به چشم او بخشیده می شود .
 « ثم قال » سپس اهل سنت نقل می کنند که پیامبر دنبال این کلام فرمودند : « النظر الی وجه امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام عباده ». هرکس به قیافه علی نگاه کند خدا را عبادت کرده است . « و ذکره عباده .»  او می خواهد از جا بلند شود بگوید : یا علی ، خدا را عبادت کرده است  « ولا یقبل الله ایمان عبد» قیامت خدا در دادگاه ایمان کسی را قبول نمی کند الا بولایته علی . مگر عاشق علی باشد والبرائة من اعدائه . و با دشمن علی ، همجنس و هماهنگ نباشد .
روایت دوم:
 روایت یک جمله طلای 24 عیار است ولی از معاویه بن ابی سفیان است . وقتی خبر شهادت امیر المومنین « علیه السلام » را شنید فریاد  زد : « ذهب الفقه والعلم بموت ابن ابی طالب » ( بحار الانوار: 33/171 باب 17 حدیث 451 ) . دانش و فهم با مرگ علی نابود شد . این حرف خیلی مهم است دانش و فهم با مرگ علی نابود شد .
روایت سوم : خطیب خوارزمی با ذکر سند از عثمان نقل می کند که عثمان می گوید : من از عمر شنیدم که می گوید من از ابوبکر شنیدم که ابوبکر به من گفت : من خودم  از رسول خدا شنیدم : « ان الله تبارک و تعالی خلق من نور وجه علی بن ابی طالب ملائکة» ( بحار الانوار : 40/125باب 92 حدیث 16 ) خدا از نور شخصیت علی ابی طالب فرشتگانی را آفرید چون فرشتگان از مقوله نور هستند
« یسبحون  و یقدسون » تا ابد این ملائکه خدا را تسبیح می گویند و تقدیس می کنند « و یکتبون ثواب ذلک لمحبیه و محبی ولده علیهم السلام »  چون عمل ملائکه خالص است ، حتما پاداش دارد . پاداش این تسبیح و تقدیس را تا ابد در  پرونده عاشقان علی و عاشقان فرزندان علی می نویسند .
روایت چهارم : ابن حجر عسقلانی عالم خیلی معروف از ابوالاسود دولی که اهل عراق است ، نقل می کند که من خودم  از ابوبکر شنیدم که در جمعیت فریاد می زد « ایها الناس علیکم بعلی ابی طالب » . مردم به دامن علی چنگ بزنید . « فانی سمعت رسول الله یقول : علی  خیر من طلعت علیه الشمس و غربت بعدی » ( لسان المیزان : 6/78؛ شرح احقاق الحق : 4/250 ) . بعد من خورشید طلوع بر کسی و غروب بر کسی نکرد که از علی در این عالم بهتر باشد .
روایت پنجم : در مناقب آل ابی طالب ، جلد 1 ، صفحه 15 و مناقب خوارزمی عمر می گوید من از پیغمبر مستقیم شنیدم : « ان فاطمه و علیا  والحسن و الحسین فی حظیره القدس فی قبه بیضاء » ( المناقب ، خوارزمی : 303 حدیث 298 ) نهایتا جای علی و فاطمه و حسن و حسین در عالی ترین درجات ملکوت است و جایی هستند که سقف آن عرش خداست که بالاتر از آنجا ، جایی دیگر نیست .
روایت ششم : ابن شیرویه دیلمی همدانی از بزرگترین محدثان سنی با ذکر سند از عمر روایت می کند : که عمر می گوید : « حب علی برائة من النار » ( مناقب آل ابی طالب : ابن شهر اشوب : 3/4 با رح احقاق الحق : 7/147 )  هر کس می خواهد قیامت از جهنم سالم رد بشود و به بهشت برود فقط با عشق علی می شود ، سالم رفت .
روایت هفتم : سید علی بن شهاب همدانی شافعی به نقل از عمر الخطاب می گوید : « لواجتمع الناس علی حب علی ابی طالب » . اگر کل مردم دنیا یک جا عاشق علی می شدند « لما خلق الله النار » ( مقام الامام علی (ع) ، نجم الدین العسکری :39 ) . خداوند جهنم را خلق نمی کرد .
روایت هشتم : تاریخ دمشق جلد 42 صفحه 341 به روایت عمر : « لو ان السماوات السبع والارضین  » اگر کل آسمانهای هفتگانه که میلیادرها کهکشان و میلیادرها ، میلیادرها ستاره است و زمینهای هفتگانه « وضعن فی کفه میزان » در یک کفه ترازو بگذارند ، « و وضع ایمان علی فی کفه میزان » نه عبادت علی را فقط ایمان او را ، این طرف کفه بگذارند وزن ایمان علی  از کل عالم سنگین تر است .
روایت نهم : علامه سید علی بن شهاب همدانی متوفی سال 786 یعنی 8 قرن قبل از عمر روایت می کند که می گوید من از رسول خدا شنیدم : « لو کان البحر مدادا » . هرچه دریا در این عالم است مرکب بشوند . و الریاض  اقلاما هرچی درخت در این عالم قلم شود « و انس کتابا »  تمام انسانها نویسنده شوند « والجن حسابا » ، جن هم با این قدرتی که دارد حسابگر باشد « ما  احصوا فضائلک  یا ابالحسن » ، نمی توانند ارزشهای تو را یادداشت کنند . تمام مرکبات  تمام می شوند و عمر نویسنده ها تمام می شود ولی ارزشهای تو تمام نمی شود.
 پیامبر اکرم (ص) به امیرالمومنین فرمود : سه چیز خدا به تو داده است  که به کسی  در این عالم نداده است حتی به من که پیامبر و از تو بالاتر هستم  نداده است . یکی همسری مثل زهرا به تو داده ولی به من نداده ، دو فرزند مانند حسن و حسین به تو داده ولی به من نداده ، پدر زنی را مثل من به تو داده که به من عنایت نکرده است .( بحار الانوار 39/89 ، باب 74 حدیث 1) 
 یک رباعی هم بخوانم برایتان که خیلی دوست دارم :
شبی در محفلی ذکر علی بود                           شنیدم عارفی فرزانه فرمود
اگر آتش به زیر پوست داری                          نسوزی گر علی را دوست داری
خدایا علی را از ما نگیر – علی را از مملکت ما نگیر – علی از زن و بچه و نسل ما نگیر – دنیا و آخرت ما را علوی قرار بده – از شفاعت علی ما را بهره مند فرما - صلوات .
همچنین در این مراسم با شکوه که جمع کثیری از برادران و خواهران ارادتمند به ساحت مقدس امیر المومنین حضور داشتند ذاکرین اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی پرداختند .

 


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

انتشار مجموعه یکصد جلدی سیری در معارف اسلامی
بیانیه حضرت استاد حسین انصاریان به مناسبت شهادت ...
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
قدردانی استاد حسین انصاریان از خدمات دکتر تیجانی ...
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^