فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تواضع شگفت آور پیامبر

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید : مردى بیابانى نزد پیامبر اسلام آمد و گفت : اى پیامبر خدا ! با این ناقه ات با من مسابقه مى دهى ؟ حضرت با او مسابقه داد و مرد بیابانى مسابقه را برد . پیامبر به او فرمود : شما شتر مرا بالا بردید ، خدا دوست داشت که آن را پایین بیاورد ، کوه ها در برابر کشتى نوح گردنکشى کردند و کوه جودى نهایت تواضع را از خود نشان داد ، خدا هم کشتى نوح را بر آن فرود آورد(1) .و نیز امام صادق (علیه السلام) مى فرماید :رسول خدا شب پنج شنبه اى در مسجد قبا افطار کرد ، پس از افطار فرمود آیا آبى براى خوردن یافت مى شود ؟ اوس بن خولى انصارى قدحى بزرگ از آب مخلوط با عسل براى حضرت آورد ، هنگامى که لب به آن قدح زد قدح را از لب مبارک دور کرد و فرمود : دو آشامیدنى است که به یکى اکتفا مى شود ، من
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال : قدم اعرابی على النبی (صلى الله علیه وآله وسلم) فقال : یا رسول الله ! تسابقنی بناقتک هذه ، قال : فسابقه فسبقه الاعرابی ، فقال رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) : انکم رفعتموها فاحب الله ان یضعها ، ان الجبال تطاولت لسفینه نوح وکان الجودی اشد تواضعا ، فحط الله بها على الجودی .
الزهد : 61 ، باب التواضع والکبر ; بحار الانوار : 72 / 123 ، باب 51 ، حدیث 18 .
این مخلوط را نمى خورم و بر مردم هم حرام نمى کنم ولى براى خدا فروتنى مى نمایم ; زیرا هرکس براى خدا فروتنى کند خدا او را رفعت مى دهد و هرکس تکبر ورزد خدا او را پست مى نماید ، و کسى که در معیشتش میانه روى پیشه کند خدا به او روزى مى بخشد و کسى که ولخرجى کند خدا او را محروم مى نماید ، و کسى که بسیار یاد مرگ کند خدا به او محبت میورزد(1) .امام صادق (علیه السلام) فرمود : خدا به داود وحى کرد :یَا دَاوُدَ کَما انّ اقرَبَ النَّاسِ مِنَ اللهِ المُتَواضِعوُنَ ، کَذلِکَ ابعَدُ النّاسِ مِنَ اللهِ المُتَکبِّرُونَ(2) . اى داود ! چنان که نزدیک ترین مردم به خدا فروتنانند ، دورترین مردم از خدا متکبرانند .علامه ى مجلسى در رابطه با تواضع مى فرماید :تواضع ترک تکبّر و ذلت و خاکسارى در برابر پیامبر و امامان و مردم مومن است ، تواضع نفرت از رفعت و چیره گى است و همه ى این امور موجب قرب انسان به حق و ضدش موجب دورى انسان از خداست(3) .در هر صورت تواضع و فروتنى در برابر حق و شوون حق که از جلوه هایش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ عن عبد الرحمن بن الحجاج ، عن ابى عبد الله (علیه السلام) قال : افطر رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) عشیه خمیس فى مسجد قبا ، فقال : هل من شراب ، فاتاه اوس بن خولى الانصارى بعس مخیض بعسل ، فلما وضعه على فیه نحاه ، ثم قال : شرابان یکتفى باحدهما من صاحبه لا اشربه ولا احرمه ، ولکن اتواضع للهِ ، فان من تواضع للهِ رفعه الله ، ومن تکبر خفضه الله ، ومن اقتصد فی معیشته رزقه الله ، ومن بذر حرمه الله ، ومن اکثر ذکر الموت احبه الله .
کافى : 2 / 122 ، باب التواضع ، حدیث 3 ; وسائل الشیعه : 15 / 277 ، باب 31 ، حدیث 20505 .
2 ـ کافى : 2 / 123 ، باب التواضع ، حدیث 11 ; بحار الانوار : 72 / 132 ، باب 51 ، حدیث 34 .
3 ـ بحار الانوار : 72 / 132 ، باب 51 ، ذیل حدیث 34 .
قبول فرمان هاى خدا و اوامر و نواهى پیامبر و خواسته هاى امامان و نرمى داشتن در برابر زن و فرزند و پدر و مادر و عموم مردم است از باارزش ترین زیبایى هاى اخلاق و از حسنات ملکوتیه و خصال عرشیه است .لقمان حکیم پس از این که فرزندش را به تواضع توجه مى دهد مى فرماید : آنان که خود را زرنگ و تیز مى دانند و تصور مى کنند این زرنگى و تیزى آنان را از حق بى نیاز مى نماید سخت در اشتباهند ; زیرا زرنگ و تیز با همه ى زرنگى و تیزیش نزد حق بى مقدار و ناچیز است و بدون حق ارزش قابل توجهى ندارد .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
اسراف
از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
حدّ لباس زن در اسلام

بیشترین بازدید این مجموعه

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
نسخه جالینوس حکیم
اسراف
حدّ لباس زن در اسلام
آداب خروج از منزل
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
دعا علت گشايش‏
نماز، علاج خودپرستى‏
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^