فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عجب نماز شبى

گناهکاران هم بر عهده ى ما حق واجب دارند ، باید به اداى این حق واجب عاشقانه اقدام کرد .

شخصى از دوستانم مى گفت : با اهل تهجّدى که کمتر نماز شبش و مناجات سحرش ترک مى شد مانوس بودم ، شبى در خلوت سحر شاهد نماز شب باحال و باارزشش بودم ، در حال و در عبادت او دقت مى کردم ، چون در نماز وتر دست به قنوت برداشت به جاى آمرزش خواستن براى چهل مومن براى چهل گنهکار درخواست آمرزش کرد.
پس از نماز به او گفتم : مگر نگفته اند در قنوت نماز وتر به چهل مومن دعا کنید ؟ پاسخ داد : همه ى مومنان را مومنان دیگر در نماز شب دعا مى کنند ولى گنهکاران از این خلوت پرقیمت و مناجات باارزش چرا نصیب و سهمى نبرند ، آنان هم بنده ى خدایند و مستحق و گداى آمرزش ، شاید خود براى آمرزش خود کارى نکرده باشند ، و اکنون در برزخ گرفتار گناهان خویشند ، باید براى آنان هم بنا به فرموده ى پیامبر که آمرزش خواهى براى آنان را بر عهده ى ما واجب دانسته اند از خدا طلب آمرزش کرد تا از رنج برزخ با دعاى ما درآیند و متقابلا به ما دعا کنند ، که خدا دعاى دل سوختگان اهل برزخ را بى تردید نسبت به ما مستجاب خواهد کرد .
آرى ، گناهکاران هم بر عهده ى ما حق واجب دارند ، باید به اداى این حق واجب عاشقانه اقدام کرد .ما وقتى از خدا براى آنان آمرزش بخواهیم ، چه بسا جلوه ى آمرزش حق در افق وجودشان زمینه ساز تحول و تغییرى بنیادى در زندگى آنان گردد .
خدا و پیامبر با اثبات این حق بر عهده ى ما خواسته اند ما درباره ى گناهکار نیت خیر و قدم مثبت داشته باشیم نه این که آنان را طرد کرده و با خشونت با آنان رفتار کنیم و آنان را از جامعه ى ایمانى دلسرد نموده به دور شدنشان از حوزه ى ایمان و بیشتر غرق شدنشان در فساد و گناه کمک کنیم .بر ما لازم است با این گونه برخوردهاى معنوى و ملکوتى نسبت به گناهکار آبرودارى کنیم ، از او و گناهانش جایى و با کسى سخن نگوییم و اگر خود را درباره ى او ناچار به سخن دیدیم ، فقط با خدا درباره ى او سخن بگوییم و سخن ما هم درخواست آمرزش براى او باشد.

بسیار اتفاق مى افتد که ما از گناهان فراوان شخصى آگاه مى شویم ولى هنگامى که این شخص گناهکار از دنیا مى رود و ما به عنوان کارى واجب براى نماز خواندن به او در کنار جنازه اش مى ایستیم در عین آگاه بودن به گناهانش باید در نماز واجب میت بگوییم :اللهمّ انّا لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ الاَّ خَیْراً . خدایا ما از او جز خیر و خوبى چیزى نمى دانیم !!در حقیقت روایات وجوب حفظ آبروى مسلمان و نماز میت که نمازى واجب است به ما درس مى دهند که بر شما لازم است نسبت به زنده و مرده ى مسلمان آبرودارى کنید !!

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عبرت در نهج البلاغة
مقام و منزلت انسان
سرچشمه معرفت
عكس هايي ار استاد انصاريان با امام وعلما
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نسخه جالینوس حکیم
نشانه هاى دشمنىِ دوست نما
سرچشمه معرفت
مقام و منزلت انسان
فرار انسان از چهره واقعى خود
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
دعا علت گشايش‏
عبرت در نهج البلاغة
نماز، علاج خودپرستى‏
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^