فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ابتلاء آزمایش الهى

آنان به آزمایشى بسیار سخت و ابتلایى جانکاه مبتلا شدند ، ولى محض ایمان و بصیرتى که داشتند در آن طوفان آزمایش و ابتلا که چون آنان کسى در همه تاریخ به آن کیفیت امتحان نشده بود ، دشمن را با شکست سختى روبرو کردند ، و خود به فتح و پیروزى ابدى رسیدند .عارفى صمدانى و حکیمى فرزانه در زمینه ابتلا مى فرماید :اى عزیز ! قدم در نه که آدمى صنیع خداست و قوّتى در او هست که روى به هر چه آورد و سست نشود از پیش برداسیر لذّت تن گشته اى و گرنه ترا *** چه عیش هاست که در ملک تن مهیّا نیستو تا به بلا و آلام و مصایب او را امتحان ننمایند و خالص نگرداند به آن لذّات روحانیّه نمى رسد .طلا با آتش آزموده مى شود ، و بنده صالح با بلا . حکمت آزمایش خداى متعال بندگان صالح خود را اظهار صدق و کذب ادّعایى است که در باطن دارند .امام صادق (علیه السلام) بنا به نقل باب 94 مصباح الشریعه مى فرماید :و مدعى ناگزیر از وى دلیل خواهند ، و چون از داشتن دلیل تهیدست است رسوا خواهد شد ، ولى به راستگو نمى گویند دلیلت چیست ؟به این خاطر گفته اند : هر کس خدا را بر بساط رنج و گرفتارى عبادت کند برتر است از کسى که او را بر بساط نعمت عبادت نماید ; زیرا پیامبران از نظر مرتبه و منزلت برتر و بالاتر از دیگران بودند ، و خداوند همه آنان را با انواع گرفتارى ها و بلاها آزمایش فرموده است .و نیز به دلیل این فرمایش رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) که : شدیدترین بلاها براى انبیاست ، سپس براى هر که بهتر داراى منزلتى بالاتر است .وهب بن منبه گوید : ما در کتاب هاى آسمانى مى یابیم که : بندگان صالح خدا چنین بودند که چون خداوند آنان را به راه نعمت و آسایش مى برد اندوهگین شده و دلهره داشتند ، و از غافلگیرى خداوند مى هراسیدند ، و چون آنان را به راه بلا و سختى ببرد خوشحال و مسرور شده مى گفتند : اکنون پروردگارمان به سراغ ما آمده و از ما تفقّد مى کند ! ! روى این حساب اگر ناملایم به انسان نرسد خام است و خام بماند و شایسته بساط خداوندى نگردد ، و اگر گوشت خام بى حرارت آتش پخته شود شاید که آدمى نیز بى تعب مصایب پخته گردد .گاه هست که به شخصى مکروهى رسد و او دعا کند که : خدایا ! بر من رحم کن و این مکروه را از من بگردان و خداى عزّ و جل فرماید : « از رحم من است که این مکروه را بر تو گماشته ام » ; پس باید مکروه را با نشاط و خوشى و عشق و محبّت بپذیرد که عارف را ادّعا و محب را شکایتى نباشد .اینک به ابتلاى یاران امام بنگرید ، و عظمت روح و ثابت قدمى آنان را در راه حقّ تماشا کنید .منبع و ماخذ ما در شرح مختصر حیات نورانى و زندگى ملکوتى بعضى از اصحاب حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)که در کتب مختلف کمتر از آنها نامى برده شده است عبارتند از : رجال کشى ، اعیان الشیعه ، ارشاد شیخ مفید ، ابصار العین ، بصائر الدرجات ، مقتل خوارزمى ، مقتل ابو مخنف ، تاریخ طبرى ، رجال مامقانى ، عنصر شجاعت علامه کمره اى و فرسان الهیجاء محدث خبیر شیخ ذبیح اللّه محلاتى و . . .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نشانه هاى دشمنىِ دوست نما
عبرت در نهج البلاغة
مقام و منزلت انسان
سرچشمه معرفت
عكس هايي ار استاد انصاريان با امام وعلما
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)

بیشترین بازدید این مجموعه

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
اسراف
نفس و هفت مرحله آن
تفسیر حکیم (جلد9)
شرح دعاي كميل
حدّ لباس زن در اسلام
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^