فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پاداش بجا خرج کردن نعمت

قرآن مجید به مردان و زنانى که قلبى آراسته به ایمان ، و نفسى پیراسته از زشتى ، و جسمى متصل به عمل صالح ، و زبانى گویاى حق ، و مالى در مدار انفاق

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مائده ( 5 ) : 6 .

و کرم و جود و سخاوت ، و قدمى در راه خدمت به خلق دارند ، وعده ى اجر و ثواب و رضوان و جنت و عیش و سرور ابدى داده .قرآن مجید در آیات نورانى خود اعلام مى دارد که اجر اهل ایمان و مزد نیکوکاران ضایع نخواهد شد .کتاب الهى با بیانى رسا فریاد مى کند که وعده ى خداوند حق است ، و در این وعده خلافى وجود ندارد .قرآن مجید براى اهل ایمان و دارندگان عمل صالح و به عبارت دیگر براى مومنین ، محسنین ، مصلحین ، متقین و مجاهدین چند نوع اجر بیان مى نماید :اجر عظیم ـ اجر کبیر ـ اجر کریم ـ اجر غیر ممنون ـ اجر حسن . وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الْصَّالِحَاتِ لَهُم مَغْفِرَهٌ وَاَجْرٌ عَظِیمٌ (1) .   خداوند به کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند وعده ى آمرزش و اجر بزرگ داده است . اِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ اُولئِکَ لَهُم مَغْفِرَهٌ وَاَجْرٌ کَبِیرٌ (2) .    مگر آنان که در برابر فتنه ها و حوادث و معاصى پایدارى نمودند ، و عمل صالح انجام دادند ، براى اینان آمرزش و اجر کبیر است . مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ اَجْرٌ کَرِیمٌ (3) .    کیست آن که به خداوند قرض نیکو دهد پس خداوند بر او دو چندان گرداند ، و براى اوست اجر کریم .

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مائده ( 5 ) : 9 .

2 ـ هود ( 11 ) : 11 .

3 ـ حدید ( 57 ) : 11 .

 اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ اَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُون (1) .   آنان که ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند ، پاداشى جاودانه دارند .. . . فَاِن تُطِیعُوا یُوْتِکُمُ اللَّهُ اَجْراً حَسَناً . . . (2)     اگر خدا را اطاعت کنید ، خداوند به شما اجر نیکو عنایت مى کند .آرى اگر نعمت قلب مصرف ایمان شود ، نعمت عقل خرج اندیشه در حقایق گردد ، نعمت اعضا و جوارح مصرف عمل صالح شود ، نعمت مقام و مال و ثروت در راه حل مشکلات عباد خدا خرج شود ، و خلاصه اگر از تمام نعمتها ، در راه عبادت و طاعت و خدمت به خلق و احسان و نیکى ، و تقوا و عفت کمک گرفته شود ، انسان علاوه بر خیر و سعادت در دنیا ، در آخرت از پنج نوع اجر برخوردار خواهد شد ، و این به کارگیرى نعمتها در برنامه هاى صحیح ، کارى طاقت فرسا نیست ، بلکه واقعیتى است که از عهده ى هر مرد و زنى برمى آید ، تا جایى که بین انسان و حضرت حق ، حجابى و مانعى باقى نماند و انسان لذت قرب و وصال و لقاء را بچشد .مگر نه این است که رسول حق و امامان معصوم با قدرشناسى از نعمتها ، و بجا مصرف کردن آنها از تمام حجابهاى ظلمانى و نورانى عبور کرده ، تا جایى که بین آنان و حضرت معبود فرقى و مباینت و جدایى ـ جز این که آن بزرگواران مخلوق و عباد خدا بودند ـ بر جا نماند !در توقیع شریفى که از ناحیه ى مقدسه به دست شیخ کبیر ابى جعفر محمد بن عثمان بن سعید بیرون آمد مى خوانیم :وَآیاتُکَ وَمَقَاماتِکَ الَّتِى لاَ تَعْطیلَ لَها فِى کُلِّ مَکان ، یَعْرِفُکَ بِهَا مَنْ عَرَفَکَ ، لاَ فَرْقَ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ فصلت ( 41 ) : 8 .

2 ـ فتح ( 48 ) : 16 .

بَیْنَکَ وَبَیْنَها الاّ انَّهُمْ عِبَادُکَ وَخَلْقُکَ(1) . خداوندا ! پیامبر و امامان معصوم ، نشانه ها و مقامات تواند که در آن آیات و مقامات در هر مکان تعطیل نخواهد بود ، هر کس تو را بشناسد به آن آیات بشناسد ،و میان تو و آنان جدایى و مباینتى نیست جز آنکه آنان بنده و مخلوق تواند !باید به این معنا توجه داشت که نعمتها به خودى خود ، مانع و حجاب بین انسان و خدا نیست ، بلکه این روش و منش شیطانى انسان است که بر اثر برخورد نامناسب با نعمت ، بین انسان و حق ایجاد حجاب مى کند . اگر برخورد با نعمت برخورد صحیح و عرشى و ملکوتى باشد ، نعمت کمکى براى رساندن آدمى به مقام قرب خواهد شد .انبیا و ائمه از نعمتهاى گوناگون مادى و معنوى حق بهره مند بودند ، زن و فرزند داشتند ، براى آنان خانه و زندگى بود ، معیشت خود را به وسیله ى دامدارى و کشاورزى و تجارت و صنعت و معاملات مادى تامین مى نمودند ، در عین حال بین آنان و خداوند حجابى نبود .اگر در انسان روح عبادت و طاعت ، و مایه ى تسلیم و بندگى قوى باشد ، و قلبش از انوار معرفت ، و نفسش از امواج حسنات منور باشد ، بدون شک از حیات دنیا با تمام ابزار و وسایل ، و عناصر و موادش براى رسیدن به مقامات معنوى استفاده خواهد کرد . کسى که روح اطاعت و عبادت ندارد با نعمتها برخورد صحیحى نخواهد داشت ، هر چه نعمت بر او افزون شود بر طغیان و کبر و غرور و نخوتش بیفزاید .بر اساس گفتار امیرالمومنین (علیه السلام) در دعاى کمیل ، مگر مى توان باور کرد قلبى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مفاتیح الجنان : 255 ، دعاى هر روز ماه رجب .

که جاى توحید است ، دلى که خانه ى معرفت است ، زبانى که گویاى ذکر است ، باطنى که به عقد عشق و محبت استوار است ، درونى که با اعتراف صادقانه و نیکى پاک نسبت به حریم حضرت رب خاضع است ، صورتى که به پیشگاه مولا بر خاک عبادت نهاده شده است ، زبانى که به توحید و شکر حق در گردش است ، قلوبى که به الهیت حضرت او معترف است ، اعضا و جوارحى که مشتاقانه به مکانهاى عبادت شتابان است فرداى قیامت به آتش دوزخ بسوزد !!نعمتهایى که خرج طاعت و عبادت و خدمت و احسان مى شود ، فرداى قیامت از افق آن نعمت ها ، جز خورشید رضاى حق ، و هشت بهشت عنبر سرشت طلوع نخواهد کرد .این قسمت را با توجه دادن شما به دو واقعیت بسیار مهم خاتمه مى دهم .1 ـ از مجموعه ى آیاتى که گذشت استفاده مى شود که عبادت و بندگى و طاعت و خدمت ، عبارت است از شناخت منعم و نعمت ، و مصرف نمودن نعمت در مسیرى که خداوند معین فرموده .2 ـ گناه و معصیت و خطا و اثم و شرک و کفر و فسق و فجور و فحشاء و منکر ، عبارت است از غفلت از منعم ، و مغرور شدن به نعمت ، و اعراض از حق ، و مصرف کردن نعمت در مسیر هوا و هوس و شهوات حرام و غیر منطقى .یَا ایُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُم مَوْعِظَهٌ مِن رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدىً وَرَحْمَهٌ لِلْمُوْمِنِینَ یونس ( 10 ) : 57

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

وهب بن وهب
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله
نشانه هاى دشمنىِ دوست نما
عبرت در نهج البلاغة
مقام و منزلت انسان
سرچشمه معرفت
عكس هايي ار استاد انصاريان با امام وعلما
نیایش و درخواست دوری از شر شیطان
نیایش در هنگام فرا رسیدن ماه رمضان
آداب خروج از منزل

بیشترین بازدید این مجموعه

سرچشمه معرفت
مقام و منزلت انسان
فرار انسان از چهره واقعى خود
نفس و هفت مرحله آن
حكمت در قرآن
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
ذكر ركوع‏
دعا علت گشايش‏
گزارش تصویری دعای عرفه توسط استاد انصاریان در ...
عبرت در نهج البلاغة

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^