فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهرورزى به جانوران

  در دنياى امروز حقوق حيوانات از موارد در خور توجه و اهتمام مردم سراسر جهان است . عنايتى كه امروز مردم جهان به حيوانات دارند شايد در هيچ دوره اى از تاريخ انسان سابقه نداشته .
گاه مى بينيم كه شخصى بجاى انسان ها ، تعدادى حيوان را برگزيده ، با آنها زندگى مى كند ، اين برخورد در برخى مناطق جهان مبدل به يك رفتار عمومى شده است و به همين سبب براى حيوانات غذاهاى مخصوص فراهم مى آورند و براى نظافت و شستشوى آنها امكانات ويژه اى تهيه مى كنند و جهت خواب و استراحت آنها مكانى آن چنانى اختصاص مى دهند كه برخى انسان ها حسرت آن را مى خورند . گاه هم خبر مى رسد كه يك ميلياردر ثروت خود را براى يك حيوان به ارث گذاشته است ! !
بايد گفت كه افراط و تفريط از مختصات دوران كنونى بشر است . يكى از پيامدهاى ناهنجار عنايت افراطى به حيوانات ، ضعف روابط انسانى است به گونه اى كه در بعضى از جوامع ، ممكن است مهرورزى به حيوانات جانشين مهرورزى به انسان ها شود كه اين خود يك آسيب اجتماعى است ، آسيبى كه امروزه دامنگير بعضى از مردم به ظاهر مسلمان هم شده است . اسلام ، كه همواره به واقع گرايى و توازن تكيه دارد ، در اينجا نيز راه ميانه را در پيش گرفته ، بر اساس قاعده عقلايى و طبيعى « هر چيزى به جاى خويش نيكوست » ؛ مهرورزى به جانوران را به دور از افراط و تفريط و متناسب با جايگاه حيوان در كارگاه هستى توصيه مى كند كه يكى از شگفتى هاى اين دين بزرگ و آسمانى است . اسلام ، قرن ها پيش راه كارهايى پيشنهاد كرده كه امروزه راه كارهاى برتر و عقلانى تر در عرصه زندگى انسانى به شمار مى آيد .


منبع : برگرفته از کتاب داستانهای عبرت آموز استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

الفاظ و معانى قرآن‏
کمبود اخلاقی
الهی! به همه‌چیز تو راضی هستم!
اهمیت و فضیلت اعتکاف
داستان تجارت دوست امام صادق‏
غِشّ
دید و بازدید ارحام
بهترین دانستنی ؟
عملى ديگر به جاى حج‏
براى هر گناهى توبه اى مخصوص است

بیشترین بازدید این مجموعه

براى هر گناهى توبه اى مخصوص است
احتكار
ملاقات رب و رجوع به او
عملى ديگر به جاى حج‏
مومنان: وارثان بهشت‏
سبب ناراحتى پيامبر (ص)
خشم و غضب
دائما در معرض دید خدا
هرگاه خدا بنده اش را دوست دارد
رمضان ماهی است مبارک

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^