فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

لقمان حکیم و معاشران کم نظیر

او مردى سیاه چهره از سرزمین سودان بود که سالیانى دراز به عنوان برده و غلام در اختیار ثروتمندان قرار داشت و براى آنان کارهاى پر مشقت و با زحمت انجام مى داد ولى در چنان فضایى از انجام تعالیم الهى و پند واعظان و حکمت حکیمان غافل نبود .پس از این که از قید بندگى آزاد مى شود ، به نشست با عالمان و پاکان و خردمندان و دینداران واقعى همت مى گمارد تا جایى که از آن چهره ملکوتى و مودب به آداب الهى نقل شده که به فرزندش فرمود :شمار این گونه انسان هاى والایى که با آنان معاشرت و همنشینى داشتم به حدود چهار هزار نفر مى رسد .نفس پاک آن معاشران و روش و منش انسانى آن رفیقان نیک سیرت و اخلاق و خوى آن همنشینان ملکوتى خصلت ، چنان در وى موثر افتاد که قلب با صفا و پاک و آیینه صفت خود را به طور مستقیم شایسته دریافت حکمت الهى از ناحیه حریم حضرت حق شد .وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ . . .

و به راستى ما به لقمان حکمت عطا کردیم . . . علاوه بر اصول حکمتى که حضرت حق در قرآن مجید از او نقل کرده ، اهل بیت  (علیهم السلام) هم از او حکمت هاى پر ارزشى روایت کرده اند از جمله :فرزندم ! از دنیا پند و عبرت بگیر و آن را براى این که جیره خور مردم نشوى ترک مکن و تا جایى وارد دنیا شو که به آخرتت زیان نزنى .

فرزندم ! دنیا دریایى است پر عمق ، عالمان بسیارى در آن غرق شده اند ، باید کشتى تو در آن تقوا و پرهیزکارى و مال التجاره اى که کشتى ات را پر مى کند ایمان و بادبانش توکل و ناخدایش عقل و قطب نمایش دانش و بصیرت و سکّان و مایه آرامشش صبر باشد.فرزندم ! از شبانه روز ده ساعت براى شخص خود سهمى قرار ده که در آن به کسب علم و دانش بکوشى.فرزندم ! با ستمگر هم سفر مباش و با او رفاقت و معاشرت مکن ، با فاسق و بدکار به دوستى بر نخیز و با متهم ، همنشین مباش .فرزندم ! دین چون درخت است ، ایمان به حق آبى است که آن را مى رویاند ، نماز ریشه آن است ، زکات ساقه هایش ، دوستى و رفاقت براى خدا شاخه هایش ، اخلاق نیک برگ هایش ، دورى از حرام میوه هایش ، چنانکه درخت با میوه خوب کامل مى گردد ، دین هم با دورى از کارهاى حرام کامل مى شود » .امام صادق  (علیه السلام) درباره او مى فرماید :

 لقمان مردى بود در کار و عمل براى خدا نیرومند و در مسیر حق پرهیزکار ، غرق در سکوت ، آراسته به وقار ، دقیق ، آینده نگر ، تیزبین ، پندآموز ، بى خشم و غصب ، به دور از شوخى ، حل کننده نزاع و اختلاف مردم.

 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آداب خروج از منزل
شرح دعاي كميل
تفسیر حکیم (جلد9)
استاد حسین انصاریان در یزد: اگر حق مردم را ادا ...
اسراف
از شبنم عشق خاک آدم گل شد
فرار انسان از چهره واقعى خود
حدّ لباس زن در اسلام
نسخه جالینوس حکیم
نماز، علاج خودپرستى‏

بیشترین بازدید این مجموعه

نسخه جالینوس حکیم
خوش رویى
خوف از خدا در دعاهاى اسلامى
تفسیر حکیم (جلد9)
شرح دعاي كميل
قدردانی استاد حسین انصاریان از خدمات دکتر تیجانی ...
حدّ لباس زن در اسلام
استغفار در سحر
معرفت يا اصل همه فضايل‏
رابطه انديشه و مشورت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^