فارسی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 28 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اثر مهرورزى عالم دينى

خاطره اى بسيار شيرين و جذاب هم از يكى از شاگردان و ياران آيت اللّه العظمى حائرى ، معروف به فقيه بافقى مى آوريم كه درس و پند و عبرتى مهم براى همه ماست . او مردى عالم ، پرهيزكار و به شدت عاشق اصلاح جامعه و قهرمان امر به معروف و نهى از منكر و فوق العاده مهرورز به طلاّب حوزهو دانشجويان علوم دينى بود . آن انسان الهى از حكومت رضاخان قلدر و مستبد كه در زمان وى با كمك استعمار پليد بر كشور ايران مسلط شده بود و همه ارزش هاى دينى و اخلاقى را در معرض هجوم داشت و مى خواست حجاب و عفت همه زنان را كه از ضروريات دين بود نابود كند ، فوق العاده نفرت داشت و در عيد نوروزى با زن و دختران رضاخان كه به صورتى نامناسب در حرم حضرت معصومه سلام اللّه عليها در جمع نامحرمان حاضر شده بودند ، برخورد كرد و آنان را از طريق امر به معروف و نهى از منكر به عفت و عصمت و حجاب و پاك دامنى و حفظ وقار و متانت دعوت نمود . خبر برخورد دينى و انسانى آن مرد خدا به حاكم قلدر و بى باك و حيوان صفت رسيد ، چكمه پوش سفّاك همراه دار و دسته بى دين و ستمكارش به قم آمد و آن چهره معنوى را در حرم حضرت معصومه ـ كه معروف به آشيانه آل محمد است ـ زير ضربات مشت و لگد گرفت و سپس او را با مأمورانش روانه تهران كرد و به زندانى انداخت كه اهل مملكت از نامش وحشت داشتند .
پاسبانى خشن ، بداخلاق و بى دين كه آخرتش را در برابر حقوقى اندك به ستمكاران زمان فروخته بود ، مأمور او شد ولى پس از مدتى عبادات و اخلاق و كرامت و مهرورزى آن انسان والا چنان اثرى بر روحيات و خلقيات آن
پاسبان گذاشت كه وى را به مردى نرم خو ، خوش اخلاق ، آرام ، متين و اهل نماز و راز و نياز با خدا تبديل كرد . گزارش تأثير نفس الهى آن مرد در مأمور زندان سبب شد كه آنمأمور را از آن مأموريت برداشتند و به جاى او پاسبانى يهودى مذهب گذاشتند ولى ديرى نگذشت كه آن پاسبان هم تحت تأثير آن انسان والا به مسلمانى ناب و اهل عبادت تبديل شد و حكومت جاى او را با پاسبانى مسيحى عوض كرد و آن روح تقوا و منبع كرامت و اخلاق ، پاسبان مسيحى را هم به دايره اسلام كشيد و او را به شدت تحت تأثير معنويت خود قرار داد .
گزارش اين تغيير و تحول وقتى به قلدر زمان رسيد فرمان داد فقيه بافقى را از زندان آزاد و در شهر رى نزديك حرم حضرت عبدالعظيم جاى دهند تا مأموران تحت تأثير نفس و اخلاق و مهرورزى او قرار نگيرند . آرى ؛ اين راه و رسم عاشقانى است كه شدت عشقشان به حضرت حق در حدى است كه با چيزى نمى توان مقايسه كرد : . . . وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبَّاً للّه ِِ . . ..
. . . ولى آنان كه ايمان آورده اند ، محبّت و عشقشان به خدا بيش تر و قوى تر است . . .
و اينان نخبگانى از بندگان حضرت حق هستند كه به زن و فرزند و اقوام و ساير مردم به خاطر اهدافى مثبت عشق مى ورزند و عشق ورزى آنان ـ چنان كه در معارف الهيه آمده ـ رشته اى از عبادت و معنويت است .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

قسمتى از مشکل با ارایه ى توبه برطرف شد
رسیدن به بهشت
حفظ نصف دین با ازدواج
معیار ارزشگذاری در اسلام، تقوا است و بس
نوح و نماز
عاقبت نيكوكاران از نظر قرآن
داستانى از جهان برزخ محدّث قمى
ام ابیها
عوامل خيانت‏
خلوص در حج‏

بیشترین بازدید این مجموعه

غرور، حجاب بین مغرور و موعظه ی الهی
نوح و نماز
اعتقاد يهود بر عدم آگاهى خدا به امور پنهان‏
آزمايش و امتحان‏
نتيجه جدائى از حقيقت معاشرت‏
چشمه ‏اى بر بلنداى كوه‏
خدا وعده شکن نیست
زندگی عاقلانه
ام ابیها
در راه خدا باش!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^