فارسی
سه شنبه 07 بهمن 1399 - الثلاثاء 12 جمادى الثاني 1442
357
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

نَفْس آیه‏اى که از آن اعراض مى‏کنند

پروردگار مى فرماید: از آیاتى به این روشنى که با مختصر حرکت فکرى در یک موردش انسان خدا را مى یابد، اعراض مى کنند، عمرى را در غفلت به سر مى برند، پیش من و دائم با نشانه هاى من هستند، کنار فلش هایى که مرا نشان مى دهند، اما خوابند و در غفلت، مُعْرض هستند. یک آیه، آیه نفس است که عالَم کبیر است، عالَم الهى است، مرکز غوغاى تمام حقایق عالَم است، مرکز همه لطافت هاست، مرکز عشق و محبت است، مرکز کشش ها و جاذبه ها و دافعه هاست، این عالَم چیزهایى از وجود انسان مى سازد که مواردش را قرآن بیان مى کند. در بحث هاى بعد اگر خدا بخواهد مطرح مى کنم.از نفس که آیه اى از مهم ترین آیات الهى است، اعراض دارند. این نفس که آیه اى در قرآن مجید است، خداوند مى فرماید: از طریق نفس خودتان، حتى مى توانید به حقیقت آسمان ها و زمین ها برسید. از طریق نفس تان مى توانید به شناخت بسیارى از واقعیّات دست پیدا کنید. اعراض به چه معناست؟ به این معنا که علنا این قدر بدبخت مى شوند که اعلام مى کنند خودمان هم خودمان را نمى خواهیم.از یک طرف، از آیاتى که نشان دهنده حق است در خلقت اعراض مى کنند و مى گویند نمى خواهیم خلقت را ببینیم، بگذار کور زندگى کنیم. از طرف دیگر، این قدر بیچاره مى شوند که از نفس خودشان هم اعراض مى کنند و مى گویند خودشان را هم دیگر نمى بینند، کور هستند با این که هیچ کس نزدیک تر از خودِ انسان به انسان نیست، اما دیگر خودش را هم نمى خواهد.

خودکشى اینها بسیار بالاتر از آن کسى است که چاقو به خودش مى زند و خودش را مى کُشد، البته کسى که به خود چاقو مى زند یا زهر مى خورد، بلافاصله بعد از مرگش، گرفتار عذاب مى شود و الى الابد هم معذّب است، اما عذاب کسى که با زهر خودش را مى کُشد با عذاب کسى که اعراض از خود مى کند و خودش را نمى خواهد، بسیار فرق مى کند. آن کسى که خودش را براى خدا نساخته، خودش را نساخته، والاّ هر کس خودش را بخواهد فقط براى خدا خودش را مى سازد.در یک تفسیر قرآنى ـ تفسیر هشت صد سال پیش ـ در ذیل آیه «اِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیَّاکَ نَسْتَعِینُ »11 این قطعه کوتاه آموزنده را نقل کرده که: روزگارى بود که غلام و کنیز خرید و فروش مى شد، گفت: به مغازه اى براى خرید غلام رفتم، هفت یا هشت غلام داشت، عین جنس را به مردم مى فروختند. اسلام آمد ریشه این مسئله را کند. آن مقدارى هم که خودش دست داشت، غلام و کنیز فروشى فقط براى اصلاح و تربیت عباد خدا بود، هیچ هدف دیگرى نداشت. غلام کافر را مى آورد تبدیل به انسانى به تمام معنا الهى مى کرد .

 

357
0
0% ( نفر 0 )
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

قدردانی استادانصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه السلام
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
شكر عبد ، كرم حق
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله
مسجدی در اسپانیا به علت كثرت جمعیت در نمازهای جماعت ...
تخریب سازمان یافته قبور شیعیان قطر
نیایشی برای وداع با ماه رمضان‏
مراسم احیاء شب های قدر استاد حسین انصاریان اعلام شد
دعای اول
همایش نقش مرجعیت شیعه در هدایت نسل جوان

بیشترین بازدید این مجموعه

مراقبت و مواظبت از نفس
بیان حالات نفس در قرآن
فهرست ها
نفس و هفت مرحله آن
پاسخ مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ...
ريشه‏هاى اصلى اسلام از ديدگاه قرآن
صله رحم‏
پیام تسلیت حضرت استاد حسین انصاریان به مدیر محترم ...
پرهيز از چهار عامل خطر
مناسك صوريه و عبادات غالبيه‏

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا