فارسی
يكشنبه 22 تير 1399 - الاحد 21 ذي القعدة 1441
  961
  0
  0

احسان به مساکین

مسکین یعنى انسانى که زمین گیر شده ، و به ضرر و تهیدستى گرفتار گشته ، و راه درآمدى براى او نیست .بر مومن ، وظیفه ى الهى و مسئولیت و تکلیف است که از مال خود به او کمک کند ، و با حفظ آبروى او در رفع مشکلاتش بکوشد و به نیازهاى او رسیدگى نماید .قرآن مجید رعایت حال مساکین را واجب مى داند ، و رسیدگى به امور آنان را جزیى از عبادت حق به حساب مى آورد ، چرا که خداوند علاقه دارد مردم به مساکین توجه ویژه داشته باشند ، و زمینه ى رفاه حال و راحتى معیشت را براى آنان فراهم نمایند .بى توجهى به مساکین امرى فوق العاده ناپسند ، و بدون تردید بر اساس آیات قرآن مجید موجب عذاب سخت در روز قیامت است . وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیراً 
اى رسول من ! حقوق مالى خویشاوندان و از کار افتاده و در راه مانده را ادا کن ، و از اسراف بپرهیز .
 . . . وَآتَى المَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالمَسَاکِینَ وَابْنَ الْسَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقابِ . . . .
مردم نیکوکار مال خود را در عین علاقه به آن به خویشاوندان ، و ایتام و از کار افتادگان ، و در راه مانده ، و به درخواست کنندگان مستحق و در طریق آزاد شدن بردگان مى پردازند .اِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالمُوَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَهً مِنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ  .
همانا صدقات مخصوص به هشت طایفه است : فقرا ، مساکین ، متصدیان امور صدقات ، متمایل کردن غیر مسلمانان به اسلام ، آزادى بردگان ، ورشکستگان ، راه خدا ، در راه مانده . مصرف صدقات در این هشت مورد فریضه اى است از جانب خدا ، و خداوند آگاه و حکیم است .منع مسکین از مال ، و عدم توجه به وضع او نه تنها عامل عذاب در آخرت است بلکه آثار سویى در زندگى دنیایى انسان هم خواهد گذاشت .خداوند در سوره ى « ن والقلم » از آیه ى 17 تا 33 داستان برادرانى را نقل مى کند که باغ آبادى را از پدر خود به ارث بردند ولى بر خلاف روش پدر که مردى سخى و دلسوز به حال بیچارگان بود ، همان موقعى که باغ را به ارث بردند در جلسه اى بنا گذاشتند که از فرداى آن شب به احدى از مساکین کمک نکنند ، و درب باغ را ببندند و مستحقى را راه ندهند ، ولى همان شب به خاطر این نیت شیطانى و فکر ابلیسى و نقشه ى شوم ، صاعقه اى به دستور خداوند آن باغ را با تمام درختان پرثمرش از ریشه و بن سوزاند ، و جز مشتى خاکستر سیاه از آن منطقه ى آباد و سرسبز چیزى باقى نگذاشت .آنان وقتى صبح زود در باغ را گشودند و آن وضع ناهنجار را دیدند ، یکدیگر را سرزنش کردند و فریاد برآوردند : واى بر ما که ما اهل طغیان و تجاوز از حدود الهى و مقررات پروردگاریم !قرآن مجید بروز مشکلات ، و ظهور فقر و تنگدستى را محصول عواملى از جمله کمک نکردن به مسکین مى داند :وَاَمَّا اِذَا مَا ابْتَلاَهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی اَهَانَنِ * کَلاَّ بَلْ لاَ تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ * وَلاَ تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ * وَتَاْکُلُونَ التُّرَاثَ اَکْلاً لَمّاً * وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبّاً جَمّاً 
و اما وقتى که انسان را به عرصه ى آزمایش دچار کند ، و روزى او را تنگ نماید و وى را به فقر و تهیدستى مبتلا کند ، مى گوید : پروردگارم مرا خوار و زبون ساخت . نه چنین نیست ، شما یتیم را اکرام نمى کنید ، و طعام دادن به مسکین را تشویق نمى نمایید ، و ارث را به تمامى مى خورید ، و به شدت مال را دوست دارید ! ( به طورى که در قلب شما جز محبت مال وجود ندارد ، این امور است که به صورت فقر و تنگدستى ، و ندارى و خوارى در زندگى شما ظهور و بروز کرده است ! )
قرآن مجید در سوره ى مبارکه ى الحاقه عذابهاى بسیار سختى را براى گروهى از مردم مطرح مى کند ، و دو عامل را باعث آن عذابها مى داند :1 ـ عدم ایمان به خداوند 2 ـ رغبت نداشتن به اطعام مسکین .ترجمه ى آن آیات چنین است :
و اما کسى که پرونده ى عملش را به دست چپش دهند ، فریاد برمى دارد : اى کاش نامه ى مرا به من نمى دادند ، و از حسابم باخبر نمى شدم ، اى کاش مرگ حیات مرا قطع مى کرد ، و من وارد محشر نمى شدم ، ثروت من امروز مرا بى نیاز از عذاب و خشم خدا نمى کند ، تمام قدرت و سلطنتم نابود شد ، آنگاه از خداوند خطاب مى رسد : او را بگیرید و در غل و زنجیر ببندید ، سپس به جهنم دراندازید ، آنگاه او را به زنجیرى که طولش هفتاد ذراع است درکشید ، او به خداوند بزرگ ایمان نیاورد ، و رغبت به اطعام مسکین نشان نداد ! براى او در امروز هیچ دوستى که به فریادش برسد وجود ندارد ، و غذایى جز چرک و خون دوزخیان بهره ى او نیست ، و کسى جز خطاکاران از آن طعام نمى خورد!
راستى توجه به وضع مساکین چه اندازه مهم است که غافل از آن منفور حق ، و مستوجب سخت ترین عذاب در روز قیامت است .
از امین وحى جبرییل نقل شده که فرمود :اَنا مِنَ الدُّنْیا اُحِبُّ ثَلاثَهَ اَشْیاءَ : اِرْشادَ الضّالِّ وَاِعانَهَ الْمَظْلومِ وَمَحَبَّهَ الْمَساکِینِ .
من از دنیا عاشق سه برنامه ام : راهنمایى گمراه ، و کمک و یارى دادن به ستمدیده و عشقورزى به مساکین .
 امام صادق (علیه السلام) فرمودند :فَمَنْ واساهُمْ بِحَواشِى مالِهِ وَسَّعَ اللهُ عَلَیْهِ جِنانَهُ وَاَنالَهُ غُفْرانَهُ وَرِضْوانَهُ . . . .
کسى که با ثروت جمع شده اش به مساکین کمک کند ، و آنان را براى رفع نیازمندیهایشان یارى دهد ، خداوند بهشت او را وسیع نماید ، و او را به غفران و رضوانش برساند .امام ششم (علیه السلام) فرمودند :
هرکس مومنى را غذا دهد تا سیرش کند ، احدى اندازه ى مزدش را در آخرت نداند ، نه فرشته ى مقرب و نه پیامبر مرسل ، جز خداى جهان که فقط او به اجر چنین انسانى آگاه است .از موجبات مغفرت و آمرزش ، غذا دادن به مسلمان گرسنه است ، سپس حضرت صادق (علیه السلام) قول خداى عز و جل را خواندند . اَوْ اِطْعَامٌ فِی یَوْم ذِی مَسْغَبَه * یَتِیماً ذَا مَقْرَبَه * اَوْ مِسْکِیناً ذَا مَتْرَبَه  . یا غذا دادن در روز قحطى و گرسنگى به یتیم خویشاوند ، یا به از کار افتاده ى خاک نشین .

 

 

 

 

 

 

 

 

برگرفته از کتاب توبه آغوش رحمت

 

  961
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    قرآن بدون اهل‌بیت(ع)
    حفظ از بلا
    پیروی از اهل بیت (ع)
    انسان با ایمان ثروتمند
    ارتباط با امام
    تنها راه شناخت خدا
    بخشی از ایمان
    قرار با امام رضا(ع)
    رفتار شیعه
    تقوای شیعه

بیشترین بازدید این مجموعه

      هُدى‏ (هدايت كننده)
      جهان قبل از اسلام‏
      ريشه فساد
      چند گزارش و اعتراف‏
      انتساب و انتخاب‏
      تاثير دين گريزى بر جهان‏
      از يك مسيحى كمتر نباشيم!
      بهشت مانند یک عروس است
      محبت و کینه
      سنگین‌ترین گناه در تاریخ بشر

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز