حسين انصاريان، قم، انتشارات دارالعرفان، چاپ اول، 1386، 416 صفحه، وزيري. مجموعه آثار؛ 35
شرحي است بر كتاب«مصباح الشريعه» كه منسوب به امام جفعر صادق (ع) بوده و مشتمل بر مضامين مهم عرفان اسلامي مي باشد. نويسنده سعي دارد ابعاد و جوانب مختلف موضوعات عرفاني را از ديدگاه ايات و روايات بررسي كند. در ششمين جلد از اين مجموعه پانزده جلدي ابواب پانزدهم تا بيست و يكم از كتاب مذكور مورد شرح و بررسي قرار گرفته است. در هرباب از كتاب فرازهايي از متن كتاب«مصباح الشريعه» نقل و سپس ترجمه وشرح مفاد آن و نيز تحليل مباحث با استناد به ايات و روايات و آراي عرفا و حكاياتي پند آموز در رابطه با موضوع مورد بحث در كتاب ارائه مي گردد. در ابتداي اين جلد از كتاب ادامه آداب ظاهري و باطني نماز مطرح شده و آداب ظاهري و باطني ركوع، حقيقت ركوع، و ذكر آن و جايگاه ركوع در نماز از ديدگاه آيات و روايات مورد بحث قرار گرفته است. نگارنده، ركوع در نماز را مظهر خشوع دانسته و حكاياتي در اين باب نقل كرده است. در ابواب بعدي كتاب آداب ظاهري و باطني و اسرار سجود، تشهد و سلام در نماز بيان و ديدگاه هاي قرآن روايات و برخي از عارفان و سالكان در باره اين سه موضوع تبيين و داستان هايي در مورد بركات سجود و تبعات عدم سجده نقل گرديده است. در باب بعدي كتاب آداب ظاهري و باطني دعا و حقيقت و اسرار آن بررسي گرديده و ديدگاه آيات و روايات و دانشمندان و عارفان در مورد آثار معنوي دعا و فضايل متعدد آن منعكس گرديده است. نويسنده، به شروط استجابت دعا و اسباب عدم استجابت دعا نيز در اين باب اشاراتي نموده است. در باب بيستم به بحث در باره آداب ظاهري و باطني و اسرار روزه پرداخته شده و آيات وروايات وديدگاه هاي برخي از عرفا در اين زمينه مطرح گرديده است. اقسام روزه، اوصاف روزه دار واقعي، نيت روزه، مبارزه با نفس به وسيله روزه و ثواب آن از ديگر مباحث مطرح شده در اين بخش از كتاب است. در باب پاياني كتاب آداب ظاهري و باطني زكات و حقيقت و اسرار آن بيان شده است وي، دراين بخش نيز ابتدا ديدگاه آيات و روايات را در مورد فلسفه و حكمت زكات و زكات هر يك از اعضاء و جوارح بدن و رابطه زكات با كمال و فناي انسان بيان شده و ديدگاه برخي از عرفا به همراه نقل حكاياتي از ايشان درباره زكات مطرح شده است.
منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی