فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 22 آبان 1398 ساعت 11:58 صبح

سه اقدامی که انسان را مستعد دریافت حقایق می‌کند

 سه اقدامی که انسان را مستعد دریافت حقایق می‌کند

دارالعرفان/ مفسّر و مترجم برجسته قرآن کریم گفت: راه برای متعالی شدن، باز است و انبیا، معصومین و قرآن راه تعالی را در اختیار انسان گذاشته‌اند، بهترین راه سعادت،انجام واجبات و ترک محرمات و داشتن اخلاق حسنه است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه هدایت با موضوع «نحوه تعالی انسان» اظهارداشت: راه رسیدن به فیوضات الهیه، به روی همه باز است،در یک ضرب‌المثل قدیمی و ایرانی گفته اند که «از تو حرکت و از خدا برکت»؛برکت نیز به معنای سود، منفعت و فیض است.

 

وی در ادامه افزود:برای رسیدن به این فیوضات، از دیدگاه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) سه قدم لازم است و اگر انجام این کارها سخت باشد، مشکل از طرف ماست، یعنی در باطن، بدون اینکه توجه داشته باشیم، خودمان را دوست نداشته‌ایم و جاذبه‌های مادی، ما را به اسارت گرفته بود که دل کندن از آنها کار را مشکل می‌کرد.

 

خداوند بر اساس حکمتش،چیزهایی را برای انسان حرام کرده است

استاد انصاریان تصریح کرد: اگر موانع برطرف شود، می‌توان این سه قدم را به راحتی برداشت که یکی از آنها اجتناب از حرام‌هاست؛خداوند حکیم است و بر اساس حکمتش چیزهایی را برای انسان حرام کرده است،با توجه به کلام امام صادق(ع)، در دل همه محرمات خطر و زیان و ضرر وجود دارد، آلودگان به حرام نیز در طول تاریخ ضررش را دیده‌اند،کسی که آفریده حکیم است، مملوک و مورد محبت او نیز هست و در حقیقت جلوه ربوبیت او است. او «رب العالمین» است و همه جهانیان مرعوب و تحت سیطره تکوینی و تشریعی‌اش هستند.

 

نویسنده کتاب ارزشمند «راه و رسم رستگاری» بیان کرد: از طرفی خداوند به ما جسم داده و برای این جسم فرموده است که «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَباطِنَةً»، یعنی برای آن تدارک هر نعمتی را دیده است. خداوند می‌فرماید که نعمت‌های من را از حلال به دست آورید و فرمود حلال برای یک نفر گسترده‌تر و برای یک نفر محدودتر است که نباید این را عیب گرفت و نباید خلاف حکمت او دانست.

 

وی ادامه داد: ما از خدا طلبکار نیستیم، بلکه ما مهمان او هستیم و سالن مهمانی نیز، همین کره زمین است و بنا هم نیست که همه آن برای ما مهیا باشد، بلکه هر کس یک تکه دستش است که آن هم ملک ذاتی آنها نیست و با مُردن از آنها گرفته می‌شود و مانند همه ملک‌ها به خداوند برمی‌گردد.

 

باید فکر خود را تغییر دهیم

استاد انصاریان عنوان کرد: بنابراین به جای اینکه خود را طلبکار بدانیم، باید فکر خود را تغییر دهیم و بگوییم که مهمانِ مملوک هستیم، حال سفره‌ای که پهن کرده است اینطور رقم زده شده که یک نفر بیشتر و یا یک نفر کمتر از دیگری داشته باشند.

 

باید به احکام و اندازه‌گیری‌های خدا راضی باشیم

وی گفت: وقتی خداوند در مورد دنیا صحبت می‌کند، می‌گوید «مسجد احباء الله»، یعنی این دنیا مسجد عاشقان خدا است و کسی هم در آن ماندگار نیست، اینجا نقطه رضاء از خداوند است، باید به احکام و اندازه‌گیری‌های خدا راضی باشیم و جای رضایت نیز همین‌جاست، لذا لازم است که به داده‌های مادی و معنوی او و اندازه‌گیری‌هایی که دارد رضایت داشته باشیم و خودمان را با خدا به خاطر پول درگیر نکنیم.

 

این مبلغ عرصه بین الملل تصریح کرد: رسول خدا(ص) می‌فرماید، واقعیت این است که تو نباید تا آخر عمر نسبت به پروردگارت از کوره در بروی، البته که ایمان، حوصله زیادی می‌خواهد که انسان از کوره در نرود، از روز دوم محرم تا عصر عاشورا، هیچ کدام از اصحاب امام حسین(ع) از کوره در نرفتند و یک نفر هم به خداوند نگفت ما نباید اینطور در اینجا گیر می‌کردیم و در این جنگ نابرابر قرار می‌گرفتیم، اینکه انسان چیزی نگوید و عصبانی نشود نشانه ایمان است.

 

وی در ادامه افزود: البته گاهی اولیاء خدا سؤالات ریزی نسبت به اوضاع داشتند و برای روشن شدن عمق مسأله این سؤالات را می‌پرسیدند که البته سؤال غیر از چون و چرا و عصبانی شدن و از کوره در رفتن است، مثلاً یوسف(ع) وقتی به زندان افتاد، این سؤال را از خداوند پرسید که تا چه زمانی قرار است در زندان باشد. خداوند به او فرمود وقتی که آن زن از تو آن درخواست را داشت و گفت تو را به زندان می‌اندازد خودت از زندان استقبال کردی تا از دست آنها نجات پیدا کنی، اما راه نجات از زندان را من هموار می‌کنم که در ادامه خداوند او را از زندان فراعنه نجات داد.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بنابراین خداوند یک بدنی را برای انسان ساخته و تدارک لازم برای این بدن را نیز فراهم کرده و یک روح نیز برای این بدن ساخته است که وقتی در رحم مادر است، از روح خود در آن دمیده است، اما علاوه بر اینکه نسبت به جسم و بدن تدارکاتی دیده است، خداوند نسبت به روح نیز تدارکاتی دیده و اتفاقاً سفره پهن‌تری را نیز گسترانده است.

 

راه فیض بردن از ایمان، اجتناب از حرام، انجام واجبات و داشتن اخلاق حسنه است

وی اظهار کرد: خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر، ۱۴ معصوم و قرآن را در اختیار انسان قرار داده، اما راه فیض بردن از این سه، عبارت از سه چیز شامل اجتناب از حرام، انجام واجبات و داشتن اخلاق حسنه است.

استاد انصاریان ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید ازدواج نصف دین را حفظ می‌کند؛ به شرط اینکه همسران برای هم میزان باشند، وگرنه اگر نامیزان باشند که دین را حفظ نمی‌کند، دین را تخریب می‌کند، اگر من قوی باشم به گناه آلوده نمی‌شوم و لطمه نمی‌بینم.

وی عنوان کرد: فردی که سست ایمان باشد، به خودش لطمه می‌زند، زن و مردی که با یکدیگر بدرفتار می‌کنند، به خودشان، لطمه می‌زنند، اما اگر با قاعده و میزان و مؤدب و با محبت باشند به هم کمک می کنند که نصف دین، حفظ شود.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استاد ما در قم که در رده مراجع بودند و ده سالی است که از دنیا رفته، دارای یک شخصیت والایی بود که من به دیدن ایشان می‌رفتم، آخر عمرش گاهی خیلی گریه می‌کرد، به او می‌گفتم چرا گریه می‌کنی؟ می‌گفت: از خلأ اساتیدی که در نجف داشتم گریه می‌کنم که چرا دیگر مثل آنها پیدا نمی‌شود. یکی از اساتید من مرحوم قاضی(ره) بود که پنج سال من پیش او بودم، نفسش به من خورد. واقعاً، نفس مرحوم قاضی را گرفته بود - خود من هم پنج سال پیش او درس می‌خواندم خیلی والا بود - ایشان در بستر فوتش برای من گفت: در یک شبِ چهارشنبه با پنج شش نفر از شاگردان ویژه مرحوم قاضی خدمت ایشان رسیدیم در مسجد سهله - مسجد سهله خیلی مسجد بزرگی است، آن زمان هم برق نداشت چراغ درست و حسابی هم نبود، هر کسی باید با خودش یک جانماز می‌برد تا روی خاک‌ها و ریگ‌ها نماز نخواند – در آن شب چهارشنبه پس از پایان اعمال مسجد سهله، وقتی بلند شدیم تا در آن تاریکی برگردیم با فریاد یکی از همراهان متوجه صدای فش‌فش افعی پشت سرمان شدیم. مرحوم قاضی که جلوتر بود برگشت و خیلی آرام پرسید چه شده است؟ گفت آقا نگاه کن چه شده - اینجای سخن خیلی ایشان گریه کرد از اینکه دیگر از این اساتید پیدا نمی‌شوند - مرحوم قاضی برگشت مار را نگاه کرد و گفت: موت (بمیر)! افعی خشک‌خشک شد.

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • ترک محرمات
  • تعالی انسان
  • محرم سفره کسب فیوضات الهی
  • انسان مستعد
  • سه اقدام مهم
  • انجام واجبات الهی
  • داشتن اخلاق حسنه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جديدترين نوع كاسبي با وجهه ديني
    ادامه درگیری های شدید در جاکارتا در اعتراض به ...
    آغاز مسابقات ملی حفظ قرآن در مالزی
    فعالیت پنج مسجد بزرگ شیعی در قرقیزستان
    برگزاری جشن مبعث رسول اكرم(ص) در قطيف
    ممنوعیت پخش اذان در مساجد جمهوری آذربایجان
    چهار گروهی که اهل جهنم از آنها رنج می برند!
    عکس خبری/ جشن میلاد حضرت رقیه(س) در دمشق
    گزارش تصویری/ احیاء شب بیست و سوم رمضان در حرم ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^