فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 اسفند 1397 ساعت 10:54 صبح

استاد انصاریان؛ امروز جهان تشنه عدالت امیرالمؤمنین(ع) است/ نهج البلاغه را به جهانیان معرفی کنید

استاد انصاریان؛ امروز جهان تشنه عدالت امیرالمؤمنین(ع) است/ نهج البلاغه را به جهانیان معرفی کنید

دارالعرفان/ مفّسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم خواستار ترجمه نهج البلاغه به دهها زبان زنده دنیا و عرضه آن به جهانیان شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» در سالن شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: متأسفانه بعد از گذشت 1400 سال از اسلام و مظلومیت امیرالمؤمنین امام علی(ع)، هنوز هم اول مظلوم عالم، به جهانیان معرفی نشده است و این در حالی است که امروز جهان تشنه مرام و عدالت امیرالمؤمنین(ع) است و جای پذیرش کامل دارد.

استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه علمیه افزود: امروزی ها تشنه عدالت امام علی(ع) هستند و اگر ما خروجی های پژوهشی و مقالات علمی این همایش بزرگ را به ۱۰ زبان دنیا ترجمه و افراد برجسته را شناسایی کنیم و به آنان ارائه دهیم مسلماً در آنان نیز اثرگذار خواهد بود.

استاد انصاریان گفت: اگر بخواهیم بگوییم امام علی(ع) چرا الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز است، باید گفت پاسخ این سؤال به پهنای آسمان و زمین است.

وی افزود: در تعریف امیرمؤمنان(ع) باید گفت او، جامع افراد و فاقد اغیار است که برای همه ما ثابت شده است؛ چه آیاتی که امام علی(ع) مصداق آن است و چه روایاتی که از پیامبر(ص) و دیگر ائمه(ع) در مورد امیرمؤمنان آمده است.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین جامع همه ارزش ها، فضائل و کمالات است گفت: امام علی(ع) نه تنها فاقد همه عیوب و نواقص که به تعبیری، انسان کامل و عین انسان است، او در ارزش ها و کمالات و علوم نیازی به هیچ کس ندارد ولی کل جهانیان به او نیازمندند.

استاد انصاریان تأکید کرد: ملت، جامعه، فرد و حتی جهان بدون علی(ع)، فقیر و تهی دست است تنها چیزی که دارد ابزار بدن و اقتصادی است. جامعه بی علی(ع) را نمی شود خلیفه الله، اهل هدایت و اهل کرامت خواند بلکه باید یک درخت خشک دانست که ثمر، رشد و نمو ندارد بلکه درختی است که خسارت بار و زیان بار است. اوضاع تاریخِ بعدِ حضرت و جهان امروز این معنا را نشان می دهد.

وی با اشاره به جامعه زمان حضرت که در آن آشوب اخلاقی زیادی بود خاطر نشان کرد: وجود او عدل محض بود او در آن آشوب عظیم که هزاران نفر را بی دین و ظالم کرد ذره ای از حقیقت عدالت انحراف پیدا نکرد. معمولاً حوادث و جریانات اثرگذار است و محل لغزش بزرگان؛ اما آن همه برنامه های ضد خدا اثری در عدالت محوری و عدل بودن و انتقال عدالت علی(ع) نداشت.

نویسنده کتاب ارزشمند «علی مع الحق»یادآور شد: امام علی(ع) در ایام حکومت داری، برنامه هایی را اجرا کرد که قبل از او در هیچ حاکمیتی سابقه نداشته و بعد او نیز سابقه نخواهد داشت. اطلاع رودرو از وضع مردم در همه شرایط و حضور هر روز در بازار و کوچه و خیابان برای بررسی اوضاع جامعه از ویژگی های حکومت ایشان بود.

مفسّر و مترجم قرآن کریم ادامه داد: معمولاً یک فرمانده نظامی، وقتی پیروز می شود دستور شادی می دهد؛ اما امام علی(ع) زمانی که در جنگ جمل پیروز می شود در بالای سر کشته های دشمن گریه می کند که چرا این ها خود را از مغفرت پروردگار محروم کرده اند. همچنین سابقه ندارد حاکمی بالای منبر برود و ناراحتی خود را از اینکه در مرزهای کشور از پای زن یهودی خلخال بیرون کشیدند ابراز کند.

استاد انصاریان با بیان داستانی مبنی بر پایه گذار بودن امیرمؤمنان در امر بازنشستگی و مستمری بگیری گفت: اگر تاریخ دقیق مطالعه شود معلوم می شود که پایه گذار این امر وجود امیرالمؤمنین علی(ع) است. زمانی که ایشان در کوفه می بیند یک پیرمرد مسیحی گدایی می کند، از او سؤال نمود چرا گدایی می کنی؟ مرد پاسخ می دهد من مأمور دارایی بودم و زمانی که پیر شدم مرا علی بن ابی رافع بیرون کرد. امام او را خواند و گفت تا آخر عمرِ او به اندازه معیشتش از بیت المال به او دهید؛ و این پایه گذار بازنشستگی بوده است.

استاد با بیان اینکه ما در جهانِ گذشته تاکنون محبت و عاطفه و حلم و بردباری امیرمؤمنان را سابقه نداریم و نداشتیم خاطر نشان کرد: این اخلاق و رفتار و عدالت امام علی(ع) جلوه عدالت حق، رحمت حق، چشم پوشی و گذشت و عفو پروردگار است و چه آرامش و حلمی این امام پیشوا داشته است که اگر به جهان ارائه دهیم انسان ها تغییر می کنند.

استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه علمیه تأکید کرد: امروزی ها تشنه عدالت امام علی(ع) هستند و اگر ما سرمایه گذاری سنگین کنیم و این مقالات را به ۱۰ زبان دنیا ترجمه کنیم و افراد برجسته را شناسایی کنیم و به آنان ارائه دهیم مسلماً در آنان نیز اثرگذار خواهد بود زیرا امیرالمؤمنین(ع) هنوز به جهانیان معرفی نشده است و جای پذیرش کامل دارد.

 

 

  • همایش بین المللی امام علی(ع)
  • الگوی عدالت
  • اول مظلوم عالم
  • مرام و عدالت علی(ع)
  • جامع افراد
  • فاقد اغیار
  • پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جديدترين نوع كاسبي با وجهه ديني
    برگزاری همايش «نقش اديان در همكاری بين‌المللی» ...
    نصب بزرگترین لوسترهای جهان در حرم امام حسین (ع)
    بازداشت يک گروه تروريستي بهايي
    مراکش دو هزار مسجد قديمي را پلمپ مي کند
    برگزاری جشن ميلاد امام حسن مجتبی(ع) در مركز ...
    محکومیت اقدامات ضد شیعی در بحرین
    کسی نمی‌تواند زمان ظهور را تعیین کند
    از سه چيز دوري كنيد.
    استاد انصاریان بیان کردند؛ عقل با ارزش‌ترین ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^