فارسی
شنبه 03 فروردين 1398 - السبت 16 رجب 1440
  63
  0
  0

اقتدا به خشونت‌طلبی یا تعصب در تکریم علی‌محمد باب!

اقتدا به خشونت‌طلبی یا تعصب در تکریم علی‌محمد باب!

پیشوایان بهائیت آموزه ی ترک تعصبات را یکی از تعالیم بدیع خود برمی شمارند. اما جالب است بدانیم بر خلاف این آموزه ی خود، متعصبانه از مسلک خشونت طلب علی محمد شیرازی دفاع می کنند و در عین حال مسلک خود را صلح طلب می دانند. اما به راستی چگونه می توان صلح طلب بود و متعصبانه از احکام خشونت طلبی دیگران دفاع کرد؟!

 

یک پژوهشگر در زمینه ی بهائیت با مبلّغی بهائی، به بررسی حقیقتِ تعصب ستیزی بهائیت و تناقض آن با خشونت طلبی و صلح جویی در این فرقه پرداختند:

پژوهشگر: شما چرا بر خلاف شعارهایتان تعصب کور در پیروی از بهائیت دارید؟!

مبلّغ بهائی: خیر چنین نیست؛ آموزه ی ترک تعصبات یکی از تعالیم ابداعی پیشوایان ما هست.[1]

پژوهشگر: اگر تعصب ندارید پس چرا از جناب علی محمد شیرازی و مسلکش به نیکی یاد می کنید؛ تا جایی که پیامبرخوانده ی شما در خصوص کتاب و احکام او می نویسد: «فوالَّذی روحی و ذاتی بيده حرفٌ مِن البَيان لأحبُّ عندی عن كلّ مَن فی السموات و الأرض [2]؛ سوگند به آن که روح و ذاتم در دست اوست، یک حرف از بيان (کتاب علی محمد شیرازی) نزد من محبوب تر است از تمام آنچه در آسمان ها و زمين است».

مبلّغ بهائی: مگر پیروی از آیین باب و یا تکریم باورهای ایشان، چه منافاتی با آموزه ی ترک تعصب ما دارد؟!

پژوهشگر: اشکالش اینجاست که بهائیت خودش رو آیین صلح طلب و جنگ ستیز معرفی می کند، در حالی که به اعتراف عبدالبهاء، کتاب بیان، حاوی احکام خشونت آمیز و جنگ طلبانه بوده است: «انصاف باید داد، از جمله احکام بیان (: کتاب علی محمد شیرازی) ضرب اعناق اهل آفاق (: زدن گردن تمام مردم زمین) و حرق جمیع کتب و صحف و زبر و اوراق (: سوزاندن تمامی کتاب ها و نوشته ها) و فتح شرق و غرب و هدم بقاع مرتفعه (: نابودی مزارها بود)».[3]

مبلّغ بهائی: خب همان طور که ملاحظه کردید، در آخر عبارت پیشوای ما بهاءالله گفتند که در آیین بهائی این صفات درّندگی به صفات رحمانی تبدیل شده است.

پژوهشگر: دوست عزیز، این، خودش یک تناقض است، به طور مثال، چطور می شود با جنگ مخالف بود و در کنارش گفت که تفکرات هیتلر و یا صهیونیست ها نزد من از آسمان و زمین محبوب تر است؟!

 ---------------------------------------------------------------------

پی نوشت:

[1]. عباس افندی، خطابات، لانگنهاین آلمان غربی: لجنه ی ملّی نشر آثار امری به زبان های فارسی و عربی، بی تا، ج 3، ص 78.

[2]. فاضل مازندرانی، اسرارالآثار خصوصی، بی جا: مؤسسه ی ملّی مطبوعات امری، 129 بدیع، ج 5، ص 333.

[3]. عباس افندی، منتخباتی از مکاتیب، هوفمایم آلمان: لجنه ی ملّی نشر آثار امری به لسان فارسی و عربی، 2000 م، ج 4، ص 221.




منبع : پایگاه جامع فرق و ادیان
  • بهائیت
  • احکام وآموزه های بهائی
  • اصول دوازده گانه بهائیت
  • تناقضات بهائیت
  • بهائیت وشیخیه
  • خشونت در بهائیت
  • حقانیت پیشوایان بهایی
  •   63
      0
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

          تسلط بر مطالب علمی
          تعدیل معیشت در نگاه علی‌محمد باب!
          جایگاه زن در بهائیت
          اقتدا به خشونت‌طلبی یا تعصب در تکریم علی‌محمد باب!
          آیا بهائیان حرمتی برای ایّام محرم قائل هستند؟
          جايگاه باب و بهاء در ميان پيروانشان
          ادله ردّ بهاییت
          آیا بهائیان حرمتی برای ایّام محرم قائل هستند؟
          نام چهار زن بهاء الله در تضاد با منع تعدد زوجات در ...
          فرق مهريه شهري و دهاتي نمونه اي از وحدت عالم انساني

    بیشترین بازدید این مجموعه

          حکم ازدواج با محارم در بهائیت
          فرق مهريه شهري و دهاتي نمونه اي از وحدت عالم انساني
          نام چهار زن بهاء الله در تضاد با منع تعدد زوجات در ...
          ادله ردّ بهاییت
          جايگاه باب و بهاء در ميان پيروانشان
          آیا بهائیان حرمتی برای ایّام محرم قائل هستند؟
          اقتدا به خشونت‌طلبی یا تعصب در تکریم علی‌محمد باب!
          جایگاه زن در بهائیت
          تعدیل معیشت در نگاه علی‌محمد باب!
          تسلط بر مطالب علمی

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز