فارسی
شنبه 27 بهمن 1397 - السبت 11 جمادى الثاني 1440
  227
  0
  5

مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در مؤسسه دارالعرفان برگزار شد

مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در مؤسسه دارالعرفان برگزار شد

دارالعرفان/ آیین سوگواری و عزای شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور کارکنان و پژوهشگران مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، سخنران این مراسم ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا اظهارداشت: ائمه اطهار(ع) دارای دو بُعد مُلکی و ملکوتی می باشند، بعد ملکی، آن جهت از شناخت است که همه انسان ها می توانند نسبت به آن توجه داشته باشند. به عنوان مثال وجود مبارک حضرت زهرا)س( یک جلوه مُلکی و ظاهری دارند که همه دیده اند، در تاریخ ثبت شده است. این که ایشان در چه زمانی به دنیا آمده اند، چه زمانی از دنیا رفته اند، طول عمر مبارک ایشان چقدر بود، همسر ایشان چه کسی بود. این ها به همان بعد مُلکی ایشان برمی گردد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان ادامه داد: در ورای این جلوه ملکی یک جنبه ملکوتی هم قرار دارد که در واقع حقیقت معنوی حضرت زهرا(س) است. در این راستا آنچه که انسان در سیره رسول الله(ص) مشاهده می کند که این سیره فقط اختصاص به حضرت زهرا(س) هم ندارد، همین تلاش را رسول الله برای امیرالمؤمنین(ع) هم داشتند. خیلی تلاش کردند که مردم را با آن بُعد هم آشنا کنند تا فاطمه زهرا(س) و همین طور وجود مبارک علیّ بن ابی طالب(ع) را در قدّ و قواره خود سنجش نکنند، بدانند که این ها یک حساب دیگری دارند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه فهمِ جنبه ملکوتی ائمّه اطهار فقط با تهذیب نفس و پاکی میّسر خواهد شد، اظهارداشت: بُعد ملکوتی حضرات معصومین(ع) و حقیقت ماجرای ایشان اصلاً قابل بیان در این عالم مادی نیست و حقیقت آن را اگر کسی بخواهد برسد که نخواهد رسید، ولی اگر کسی بخواهد به آن وادی نزدیک شود تطهیر باطن و تهذیب نفس و تزکیه می خواهد.

وی افزود: همان که «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»، حقیقت قرآن را بدون طهارت نمی شود درک کرد، حقیقت اهل بیت(ع) هم همین طور است. کما این که بُعد ظاهری قرآن در اختیار همه است، همه دارند می بینند، آن را تلاوت هم می کنند. داعشی ها هم دم از قرآن می زنند، خوارج هم دم از قرآن می زدند، در مقابل امیرالمؤمنین(ع) هم قرآن را به حسب ظاهر سر نیزه کردند. بُعد ظاهری آن در اختیار همه است، کما این که بُعد ظاهری امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) هم در اختیار همه بود، امّا این خیلی اهمّیّتی پیدا نمی کند. لذا در مورد زیارت امام عصر(عج) و تشرّف به محضر ایشان هم می بینید در توصیه های مختلف است که خیلی تمنّای زیارت نداشته باشید، بعد از زیارت خیلی اتّفاقی نمی افتد. کما این که در عصر ائمّه خیلی افراد ائمّه را دیدند امّا اتّفاق خاصّی برای آن ها نیفتاد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان خاطرنشان کرد: سلمان هم که سلمان شد، ابوذر هم که ابوذر شد، کمیل هم که کمیل شد، این از رهگذر زیارت امیرالمؤمنین(ع) نبود، البتّه مؤثّر بود امّا اصل ماجرا این بود که خود این ها اهل تهذیب نفس و سیر باطنی بودند. به هر ترتیب، بُعد ظاهری وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در اختیار همه بود، همه آن ها را می دیدند. چه کسانی امیرالمؤمنین(ع) را دیدند که ای کاش ندیده بودند و کذلک چه کسانی حضرت زهرا(س) را دیدند و چه کردند. این نبود که وقتی دیدند سر تسلیم فرود بیاورند. لذا آن بُعد ملکوتی باید مورد توجّه قرار بگیرد، بُعد ملکوتی را هم می بینیم رسول الله(ص) هر از گاهی بیان می کنند و اصلاً جزئی از سیره رسول الله است. اگر به ما امر شده که به سنّت رسول الله عمل کنیم یکی از سنن رسول الله همین است، بیان فضایل علیّ بن ابی طالب(ع) و زهرای مرضیّه(س) در هر فرصت و مکانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن پیامبر در مورد ازدواج فاطمه و امیرالمؤمنین، گفت: در کتاب شریف کافی آمده است، رسول الله(ص) فرمودند: همه چیز من عادی است امّا حساب دختر من فاطمه فرق دارد. فرمود: ازدواج دختر من فاطمه اصلاً طور دیگری است. چون آن جا حضرت می فرمایند: من مثل شما ازدواج دارم، امّا فرمود: نه، اصلاً ازدواج فاطمه هم فرق دارد. بعد فرمود: اگر علیّ بن ابی طالب(ع) در این عالم نبود کفوی برای فاطمه پیدا نمی شد، اصلاً شدنی نبود. برای امیرالمؤمنین(ع) ممکن بود و شد که با غیر فاطمه زهرا(س) ازدواج کند. کما این که حضرت رسول هم همین طور، این طور نبود که همسر خیلی ویژه ای داشته باشند، حضرت خدیجه در جای خود امّا دیگران هم بودند. امّا حضرت زهرا(س) اصلاً نمی شود، چندین روایت هم ما در این باب داریم، یکی و دو تا نیست چندین روایت داریم که زهرای اطهر(س) نمی شود با غیر علی(ع) ازدواج کند. در این روایت هم رسول الله(ص) این طور می فرماید که اصلاً ازدواج فاطمه فرق دارد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان به روایت دیگری از نبی مکرم اسلام در مورد حضرت فاطمه اشاره کرد و افزود: در روایت دیگری است که روزی رسول الله(ص) به سلمان رو کردند فرمودند: «سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی ». تئاویل به این شکل بوی حب و افتخار دارد، با افتخار می گوید: هر کس دختر من فاطمه(س) را دوست بدارد، «مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّهِ مَعِی». نمی فرماید: «فَهُوَ فِی الْجَنَّه»، هر کس محبّ فاطمه باشد در بهشت است، امّا کجای بهشت؟ بهشت درجات دارد، ما که نرفتیم، نمی دانیم، همین مقدار که خواندیم و شنیدیم و بخشی از آن هم در آیات و روایات آمده و بخشی از آن را هم بعضی بزرگان در حالات مختلفی دیده اند و نقل کرده اند، بهشت درجات دارد، مراتب دارد.

وی افزود: حضرت می فرمایند، که هر کس محبّ فاطمه باشد جایگاه او در بهشت در کنار من است، چرا؟ چون من هم محبّ فاطمه(س) هستم و او در این مسئله با من دارد همراهی می کند. البتّه تساوی پیدا نمی کند، چون حبّ رسول الله(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) با احدی قابل مقایسه نیست. هیچ کس به اندازه رسول الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شیدا و دل داده فاطمه زهرا(س) نبوده و نیست. امّا به هر حال مسیر همان مسیر است. مسیر، مسیر حبّ زهرا(س) است. هر کس فاطمه زهرا(س) را دوست بدارد «فَهُوَ فِی الْجَنَّهِ مَعِی»، او در بهشت در کنار من است. بعد می فرمایند: «فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی فَاطِمَهُ»، هر کس بتواند کاری انجام دهد که فاطمه(س) از او راضی شود، می فرماید: «رَضِیتُ عَنْه »، من هم از او راضی می شوم.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: «وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ»، و هر کس که من از او راضی شوم، منِ پیغمبر، خدا از او راضی می شود. «وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیْهِ فَاطِمَهُ»، هر کس دختر من فاطمه را به غضب درآورد، «غَضِبْتُ عَلَیْهِ»، من بر او غضب می کنم. و هر کس را دختر من فاطمه بر او غضب کند من بر او غضب می کنم و هر کس را من بر او غضب کردم خدا هم بر او غضب می کند.

در پایان این مراسم، هادی صالحی ذاکر اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی شهادت حضرت زهرا(س) پرداخت.

 

  227
  0
  5 (نفر1)
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      استاد انصاریان: وابستگی به خدا، ارتباط با خدا و تکیه ...
      استاد انصاریان: مودّت قُرْبا، پاداش 23 سال رنج ...
      استاد انصاریان: مشکلاتی که در این چهل سال داشتیم به حفظ ...
      استاد انصاریان: خُرد شدن هویت آدم و انسانیت با گناه/ ...
      مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در مؤسسه دارالعرفان ...
      نگاهی به کتاب «ملکه اسلام»، کتابی در شرح خطبه های حضرت ...
      با سخنرانی استاد حسین انصاریان؛ ویژه برنامه شهادت ...
      استاد انصاریان: چگونه عمر خود را به جنسی برای آخرت ...
      استاد انصاریان: دو شرط مهم برای شنیدن صداهای هستی/ ...
      استاد انصاریان: حضرت زهرا(س) لیلة‌القدر ایام/حسابرسی ...

بیشترین بازدید این مجموعه

      شعر مولوی ‌اهل‌سنت برای‌ حضرت ‌زهرا (س)
      متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد حجاب
      مطالب ناب استاد انصاریان در «سروش»، «ایتا»، «بله» و ...
      همزمان با آیین رونمایی از ترجمه اصول کافی؛ ...
      فاطمیه اول و دوم؛ تهرانی ها میزبان سخنرانی استاد ...
      استاد انصاریان: قرآن مجید به تعبیر پیغمبر عظیم‌الشأن ...
      استاد انصاریان پاسخ می دهد؛ فلسفه نماز چیست و ما چرا ...
      با سخنرانی استاد حسین انصاریان؛ ویژه برنامه شهادت ...
      نگاهی به کتاب «ملکه اسلام»، کتابی در شرح خطبه های حضرت ...
      استاد انصاریان: مشکلاتی که در این چهل سال داشتیم به حفظ ...

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز