فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 2 بهمن 1397 ساعت 1:39 بعد از ظهر

آیت الله مبلغی: در زمینه کُلینی شناسی کار جدی صورت نگرفته است/ هندسه مباحث اصول کافی بی نظیر است

آیت الله مبلغی: در زمینه کُلینی شناسی کار جدی صورت نگرفته است/ هندسه مباحث اصول کافی بی نظیر است

دارالعرفان/ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با بیان اینکه ما در زمینه کلینی شناسی کار جدی و مهمی به عمل نیاورده ایم، به هندسه کتاب اصول کافی اشاره کرد و گفت: هندسه ای را که مرحوم کلینی(ره) در کتاب اصول خود برای تدوین و تنظیم مباحث به کار گرفته است هندسه‌ ای بی‌نظیر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در همایش تجلیل از کتاب ترجمه اصول کافی استاد انصاریان در تهران بیان داشت: برای شناخت شخصیت علمی یک دانشمند، راه های گوناگونی وجود دارد که ساختارسازی علمی و واژگان پردازی او دو راه از این راه هاست.

وی افزود: مرحوم کلینی(ره) را از زوایای مختلف اگرچه می توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد، ولی تحلیل ساختارهای کتب و نیز نظام واژگانی و ادبیاتی او راه هایی جدید فراروی ما می گشایند تا به نظام فکری، اعتقادی و اندیشه او و ابداعات و ابتکارات او دست پیدا کنیم و از این اندیشه ها برای امروزمان بهره بگیریم.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه ما در زمینه کُلینی شناسی کار جدی و مهمی به عمل نیاورده ایم، به هندسه کتاب اصول کافی اشاره کرد و گفت: یکی از راههای کشف ابعاد علمی و عمق انسجام ذهنی و فکری یک شخصیت، تحلیل و تجزیه ساختار سازی او در علم است. هندسه ای را که مرحوم کلینی(ره) در کتاب اصول خود برای تدوین و تنظیم مباحث به کار گرفته است هندسه‌ ای، نه کم نظیر، بلکه بی‌نظیر است.

محقق و پژوهشگر برجسته حوزه علمیه، «العقل و الجهل»، «فضل العلم»، «التوحید»، «الحجه»، «الایمان و الکفر»، «الدعاء»، «فضل القرآن و العشره» را هشت باب اساسی در ساختار کتاب کلینی(ره) دانست و افزود:این هندسه حاکی از یک نگاه ژرف به روابط منطقی حاکم بر آموزه‌های دینی است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این کتاب با عقل و جهل شروع می شود. از نگاه قرآن و روایات، جهل و عقل پایه ای ترین مبحث برای انسان در هنگام مواجهه با آموزه‌های دینی است درواقع نقطه عزیمت و شروع است.

وی ادامه داد: انسان در برابر آموزه‌های دینی یا واجد عقل و برخوردار از تعقل است یا در وضعیت جهل و حالت تعطیل عقل به سر می‌برد. نمی‌توان هیچ شرایط اولیه ای را برای گره خوردن انسان به دین و یا فهم او نسبت به آموزه ها و بیانات دینی به غیر عقل ارائه کرد.

آیت الله مبلغی با ذکر این نکته که شروع کتاب با عقل، پیامی را هم برای اصحاب دین، عالمان دین و راهبرد پردازان نسبت به دین دارد، گفت: اگر می خواهیم به دنبال ایجاد و استقرار بخشیدن به زیرساختهای تحول آفرین در جامعه باشیم، نقطه عزیمت را عقل و هر آنچه که به فعال شدن عقل می‌انجامد باید قرار بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: افلا تعقلون های قرآن فقط خطاب به انسان هایی نیست که بخشی از دین را پیموده اند، بلکه عمدتاً خطاب به انسان هایی است که هنوز دین را انتخاب نکرده اند و یا در نقطه های شروع هستند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حقیقتاً نگاه ژرفی که مرحوم کلینی(ره) به دین داشته است او را واداشته که درب ورود به باغ بزرگ آموزه‌های دینی را مبحث عقل و جهل قرار دهد.

وی با اشاره به بخشی از کتاب اصول کافی با عنوان فضل العلم، ادبیات علمی اصول کافی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: نظام واژگانی و ادبیاتی یک شخصیت در طرح مباحث علمی، راهی مهم برای فهم سهم میزان ابداع و عمق اندیشه اوست؛ چون به هر حال انسان اندیشمند به دنبال واژه می گردد تا از رهگذر این واژه ها اندیشه خود را ارائه، و مفاهیم خود را بر دوش این واژه ها بنهد.

آیت الله مبلغی در این زمینه به مفهوم اصل اشاره کرد و ابراز داشت: اصل در نگاه مرحوم کلینی(ره) معنایی گسترده دارد اصل در منطق او که از دین گرفته است به هر آموزه‌ یا حالتی که نقش پایه ای و مبنایی در حرکت تکاملی انسان برعهده دارد گفته می شود، وی اصل را پایه می گیرد بر این اساس و در این چارچوب عقل لایه ای ترین زیرساخت حرکت انسان است، حتی اصول دین، اعتقاد به آنها بر پایه تعقل، عینیت می پذیرد اخلاقیات انسان نیز جزو زیرساخت‌های یک حرکت اجتماعی است. از اینجا به دست می آید که اخلاق نزد کلینی(ره) از اصول و پایه هاست.

وی به تفکیک بین عقل و رأی به عنوان اصل دوم در کتاب کلینی اشاره کرد و افزود: مرحوم کلینی(ره)، رأی را در ذیل علم قرار می دهد و نه عقل.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه در خصوص رأی هم سه تا رویکرد وجود دارد، گفت: عقل و رأی یکی است اما رأی وعقل یکی نیست و عقل در صورت میدان پیدا کردن به رأی می انجامد.

وی اضافه کرد: فعال شدن عقل می تواند به دین بیانجامد اما مرحوم کلینی(ره) یک رویکرد داشت و لذا رأی را در ذیل علم آورده است نه عقل.

آیت الله مبلغی به دامنه وسیع مفهوم ایمان در اندیشه کلینی پرداخت و گفت: مرحوم کلینی(ره) کتابی به نام ایمان و کفر دارد برخلاف نگاه بسیاری که ایمان را منعزل از رفتارها و سلوک و عمل بیرونی تلقی می کنند و حضور آن را صرفاً در قلب و نفس جستجو می نمایند، مرحوم کلینی(ره) با بهره گیری از آموزه های عمیق دینی ایمان را صرفاً به حالات درونی مرتبط نمی کند بلکه ظهور و بروز و حضور آن را در زوایای اجتماعی و نمادها و نمودهای اجتماعی و ابعاد اخلاقی و فرهنگی نیز پی می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انصاریان با چندین نسل در ارتباط بوده و جالب این است که در همه این فراز و فرودهای نسلی، نگاه جامعه و نسل ها نسبت به ایشان مثبت و ارتباط نسلی برقرار بوده است. اصولاً به ندرت رخ می دهد یک فرد بتواند به بیش از یک یا دو نسل ارتباط داشته باشد و این به حلاوت سخن و خلوص و ساده زیستی باز می گردد. قلم و کلام استاد، هر دو، قدرت جذب و برقراری رابطه با مخاطب را دارد.

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
عمل مومن، خیرالعمل است

بیشترین بازدید این مجموعه

پانزدهمين نمايشگاه سالانه آثار و هنرهای اسلامی ...
احداث مرکز بزرگ اسلامی در دانمارک
مسدود شدن 17 پايگاه اطلاع‌رسانی به دليل محتوای ضد ...
آمار تکان دهنده طلاب وهابي در سراسر جهان
راه‌اندازی نخستين شبكه ماهواره‌ای اسلامی ...
برگزاری همايش «قرآن در زندگی مسلمانان» در ...
حمله کننده به قدیمی ترین مسجد آلمان بازداشت شد
سرکوب تظاهرات مردمی توسط پلیس امارات
چند پیامبر خدا در اطراف کعبه مدفون هستند؟
استاد انصاریان: محبوبیت اولیای الهی در پرتو هشت ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^