فارسی
يكشنبه 31 تير 1397 - الاحد 8 ذي القعدة 1439

حرمت کمک به فقیر در تناقض جدی با وحدت عالم انسانی

حرمت کمک به فقیر در تناقض جدی با وحدت عالم انسانی

در اینجا نیز میرزا بهاء تحت تاثیر محیط تمدن جدید واقع شده و بدون اینکه در پیرامون این موضوع دقیقا تدبر و تفکر نماید، بطور مطلق سوال نیازمندان را تحریم و اعطای در مقابل سوال را نیز ممنوع کرده است.

 

در اقدس می گوید: لایحل السوال و من سئل حرم علیه العطاء قد کتب علی الکل ان یکسب و الذی عجز فللو کلاء و الاغنیاء ان یعینوا له ما یکفیه اعملوا حدود الله و سننه ثم احفظوها کما تحفظون اعینکم و لاتکونن من الخاسرین- سوال کردن حلال نیست و چون کسی سوال کند حرام است بر او چیزی دادن و نوشته شده است بر همه مردم اینکه کسب کنند و کسی که عاجز از کسب باشد لازمست وکلاء و اغنیای ملت به اندازه معاش او حقوقی معین کرده و بپردازد شما باید به حدود خدا عمل کرده و سنن او را حفظ کنید چنان که چشم های خودتان را حفظ می کنید و نباشید از جمله اشخاصی که در خسارت هستند. [۱]

 

اسلام می گوید: سوال کردن حرام است مگر در موقع ضرورت و بیچارگی و چون ضرورت به حد لزوم برسد، سوال کردن واجب می شود تا خود او و عائله اش از گرسنگی تلف نشوند و اما عطاء کردن به هر صورت نیکو و مستحسن می باشد و در موقع شدت نیازمندی سائل و تمکن شخص مسئول عنه اجابت کردن و عطاء واجب می شود، ولی در اینجا می گوید: سوال و همچنین اجابت کردن سوال هر دو حرام است.

 

چیزی که در این حکم موجب حیرت است، اینست که: اگر شخصی محتاج و بی چاره و مضطر شد، پیش از این که اظهار حاجت کرده و برای درد و بیچارگی و اضطرار و پریشانی خود چاره جوئی کند، چگونه تا زمان در آمدن از بحران خود و خانواده ی خود را تامین کند؟ چرا اغنیاء که توانایی کمک کردن را دارند، حرام است که به فقیر کمک کنند؟

 

جناب بهاء اجابت را از لحاظ اعانت کردن به برآوردن سوال (که حرام است) اعانت به حرام دانسته و تحریم نموده است، ولی باید متوجه باشد که بسا در اجابت سوال، اعانت کردن به احیای سائل و حفظ آبروی او و حفظ جان و ناموس سائل و عائله او می باشد.

 

و شخص با وجدان و با احساسات چگونه می تواند در این مورد با کمال بی شرمی و خشونت و قساوت قلب در خواست او را اجابت نکند، آیا اینست معنای- عاشروا مع الادیان بالروح و الریحان! [۲]

--------------------------------------------------------------

پی نوشت ها:

۱- صفحه ۳۹ سطر ۱۰

۲- محاکمه و بررسی باب و بهاء جلد ۲ صفحه ۶۲ و ۶۳

 

 نویسنده : س ، حائری

آخرین مطالب

      عید رضوان بهائی جشنی به بهای هرج و مرج عمومی
      طهارت ،غسل و پاکیزگی در بهائیت
      حکم مهریه در بابیت و بهائیت
      حرمت کمک به فقیر در تناقض جدی با وحدت عالم انسانی
      جایگاه زن در بهائیت
      چرایی حمایت دولت اسرائیل از شوقی افندی
      شیطان تنها موحد الهی
      استدلال به بي استدلالي
      آداب و رسوم صوفیه  
      ادعای مهدویت سید محمّد نوربخش (تحت تاثیر نظریات ابن ...

بیشترین بازدید این مجموعه

      نام و تاریخ انبیاء بنی اسرائیل
      زرتشت
      سید کاظم رشتی جانشین شیخ احمد احسایی و استادعلی محمد ...
      نقد دین زرتشت
      آیا تصوف در اسلام اصالت دارد؟ (1)
      ادعای مهدویت سید محمّد نوربخش (تحت تاثیر نظریات ابن ...
      ادعای مهدویت سید محمّد نوربخش (تحت تاثیر نظریات ابن ...
      آداب و رسوم صوفیه  
      استدلال به بي استدلالي
      شیطان تنها موحد الهی

نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال

حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!

داستانى عجيب از برزخ مردگان‏

شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!

سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏

چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...

حکایت خدمت به پدر و مادر

طلبه ای که به لوستر های حرم امیر المومنین ...

با این کلید، ثروتمند شوید!!

رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...

سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات ...

پر بازدید ترین مطالب ماه

فرهنگ دختر دارى‏( به مناسبت روز دختر)

حقیقت توبه

راز عدم ازدواج حضرت معصومه (س)

یک آیه و این همه معجزه !!

نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها

رفع گرفتاری با توسل به امام رضا (ع)

داستان شگفت انگيز سعد بن معاذ

مرگ و عالم آخرت

ذکری برای رهایی از سختی ها و بلاها

توبه ی این گناه خیلی سخت است

پر بازدید ترین مطالب روز

اسلام، دین سهولت

نمازخوان های بی نماز!

چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر

فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...

تهران حسینیه هدایت ویژه برنامه شهادت امام رضا ...

من دختر بد حجابی بودم با آرایش های زیاد

چگونه پیش خدا عزیز شویم؟

میکاییل در نظام خلقت چه وظیفه ای دارد؟

کسانی که فشار قبر ندارند !!!

آیا قوانین تربیت فاطمی را می دانید؟