فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تبشیر با تمرکز منطقه‌ای

تبشیر با تمرکز منطقه‌ای

 

شیوه‌های تبلیغات و جذب مسیحیت تبشیری در نقاط مختلف دنیا

مبشرین مسیحی، در منطقه «کالیمنتان» غربی دارای 17 فرودگاه و یک «اسکادران» از هواپیماهای عمودی و ناوگان دریایی هستند.

تفکر جریان‌های تبشیری تفکری گروهی و کاملاً سیستماتیک است. در فرآیند تبشیر شرق آسیا در قرن گذشته شاهد آن هستیم که این سازمان‌ها با تمرکز خود توانستند با استفاده از فقر، دورافتاده بودن مناطق و ضعف بسیار زیاد اطلاع‌رسانی مردم شرق آسیا مانند فیلیپین به موفقیت‌هایی برسند. جریان تبشیری این بار با گرایش‌های صهیونیستی اکنون در مناطق آفریقایی مشغول به پیاده‌سازی همان الگو هستند که این امر جز با همکاری و هجوم گسترده سازمان‌های تبشیری محقق نشده است. به‌کلی جریان تبشیر بر ایجاد پایگاه‌های منطقه‌ای اصرار می‌ورزد تا بتواند سنگ‌بنای محکمی برای برداشتن گام‌های بعدی ایجاد کند. کشورهای سلطه‌گر تلاش دارند از طریق گسترش مسیحیت صهیونیستی، ایدئولوژی خود را گسترش دهند. این امر این امکان را به آن‌ها داده است که با استفاده از نگاه مثبت موجود نسبت به حضرت مسیح(ع) در ادیان مختلف، نیات شوم خود را پنهان نگاه‌ دارند. این در حالی است که کشورهای غربی با فشار رسانه‌ای و تبلیغی بسیار ناجوانمردانه سعی در تخطئه چهره اسلام داشته و تلاش می‌کنند تصویر ذهنی غلطی از اسلام در اذهان عمومی ایجاد کنند.

از جمله راهکارهای آنان هدف‌گذاری ویژه منطقه‌ای به شکل قبیله‌ای در نقاطی در آفریقا، آسیا و خاورمیانه است که با چاپ انجیل به زبان و لهجه آنان و ایجاد وب‌سایت‌ها و رادیو محلی این فرآیند شروع و سپس با ایجاد کلیساهای محلی در مناطق مجاور و دوره‌های آموزشی وارد مرحله کلیساهای خانگی می‌شوند. جهت تحقق چنین تهاجمی تعامل چندین سازمان و کلیسای بین‌المللی ایجادشده و میلیاردها دلار صرف تجهیز مراکز تبشیری محلی می‌شود. این مراکز بسیاری از کمک‌های مراکز بین‌المللی ازجمله سازمان ملل را به‌عنوان کمک‌های انسان دوستانه جذب می‌کنند و در فرآیند تبشیر به کار می‌گیرند.

جهت روشن‌تر شدن روند تبشیر مسیحیت، برخی از کشورهای جهان مورد اشاره قرارگرفته‌اند.

جنوب غرب آسیا

ایران
یکی از فعالیت‌های خطرناک شبکه‌های مسیحی و گروه‌های تبشیری متمرکز در ایران، ارائه آموزش مهارت‌های تبشیری به شکل آنلاین و از طریق مکاتبه و ارائه کارگروه‌ها در کشورهای همسایه از قبیل ترکیه است. ایجاد چنین دوره‌هایی با استراتژی مبتنی‌بر شبکه‌سازی تعریف‌شده است تا فعالان تبشیری داخلی را با مراکز ارائه آموزش‌ تبشیری در اطراف ایران مرتبط نگاه دارد. اگر درخواست عضویت به یکی از گروه‌های تبشیری متمرکز بر ایران ارسال ‌کنید متوجه می‌شوید تأیید یکی از فعالان کلیسایی در ایران به‌عنوان شرط ورود شما در نظر گرفته می‌شود. فردی که برای آنها شناخته‌شده باشد. این خود نشان از پیوند مستحکم این جریان با گروه‌های مسیحی تبشیری کاریزماتیک اطراف ایران دارد که بدین منظور در اکثر کشورهای همسایه کلیساهای فارسی‌زبان به وجود آورده‌اند.

الف:
پشتیبانی از تازه جذب‌شده‌ها

افراد جذب‌شده در مرحله تبشیر به‌هیچ‌عنوان رها نشده و به شکل منسجمی موردحمایت و هدایت قرار می‌گیرند. پشتیبانی و ارائه مشاوره از طریق تماس اینترنتی و معرفی به محافل، اعزام افراد به کشورهای همسایه بخصوص ترکیه و برگزاری سمینار و اردوهای تفریحی و دوره‌های تبشیری و ارتباط با دفتر دیپلماسی عمومی ایالات‌متحده در کشورهای هم‌جوار ازجمله این موارد است. باید به این نکته توجه کرد که جذب یک مسلمان بخصوص ایرانی و پشتیبانی وی تا کسب تحصیلات عالی مسیحی و تبدیل‌شدن به یک رهبر تبلیغی، آرمان نهایی برای سازمان‌های تبشیری-صهیونیستی است. این امر خود علت سرمایه‌گذاری کلان در این عرصه را به‌خوبی نشان می‌دهد و بدین خاطر است که افراد بومی مناطق برای تشکیل سازمان‌های اقماری موردحمایت ویژه‌ای قرار می‌گیرند.

ب:
ارائه آموزش‌های تکمیلی

  1. روش آموزش الهیات به روش مکاتبه‌ای که سازمان‌های زیادی این نوع آموزش را در دستور کار خود قرار داده‌اند. مکاتبه مکتوب و ارسال DVD از جمله اقدامات این سازما‌ن‌ها است.
  2. آموزش الکترونیکی الهیات مسیحی که در سال‌های اخیر چندین دانشکده الکترونیک ایجادشده است که به ارسال دروس از طریق اینترنت و فایل‌های تصویری و صوتی می‌‌پردازند.
  3. استفاده از کلاس‌های آموزش در شبکه‌های ماهواره‌ای در ساعت‌های مشخص‌شده.
  4. دوره‌های ترکیبی آموزش در خارج و خدمت در داخل کشور که شامل دو مرحله است:

- شرکت در دوره‌های فشرده دوهفته‌ای برگزارشده نهادهای تبشیری و کلیساهای ایرانیان خارج از کشور

- هماهنگی مستقیم برای خدمت تازه جذب‌شدگان همراه با طی آموزش‌های مسیحی در مراکز مسیحی اونجلیکال درون ایران

این نوع آموزش توسط مراکز تبشیری ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌شود. به دلیل تسلط رهبران این مراکز و زندگی طولانی آنها در ایران و ارتباط مستمر با ایران، روشی ترکیبی را تدوین کرده‌اند تا افراد در ضمن دریافت حمایت و آموزش اینترنتی و ماهواره‌ای با بدنه کلیسای ایران نیز ارتباطی تنگاتنگ داشته باشند. در همان ابتدا باید شبان یا کشیشی ایرانی فرد متقاضی را تأیید کند تا وی بتواند در این دوره‌ها ثبت‌نام نموده و تحت حمایت قرار گیرد. چند مورد از شروط این مؤسسات شامل گذشتن حداقل ۲ سال از ایمان شخصی، دارا بودن تعمید با آب، عضویت و شرکت وفادارانه در یک کلیسای محلی و توصیهٔ دو رهبر کلیسا می‌باشد.

ج:
ایجاد کلیساهای ایرانیان خارج از کشور

در کشورهای اروپایی از قبیل انگلستان، فرانسه و دیگر کشورها بیش از 100 کلیسای ایرانیان وجود دارد که نقش مهمی در پشتیبانی از جریان تبشیر بر عهده ‌دارند. بیش از 60 کلیسای ایرانیان نیز تنها در ایالات‌متحده تشکیل‌شده است. کلیساهای ایرانیان در کشورهای هم‌جوار ترکیه، ارمنستان و دبی نیز فعال بوده و در کشورهای پذیرای دانشجو ایرانی نیز تشکیل‌شده یا در حال پایه‌گذاری هستند. کلیسای ایرانیان در مناطقی مانند کره‌جنوبی نیز فعال می‌باشد که عمدتاً از کلیساهای پروتستان و با نگرش‌های کاریزماتیک می‌باشند.
از مهم‌ترین مراکز پشتیبانی و آماده‌سازی برای حملات تبشیری کلیساهای ایرانیان خارج از کشورند. از دستورالعمل‌های این کلیساها برگزاری سمینارهای فشردهٔ سالیانه است و نشست‌های هماهنگی فی‌مابین است که چندین بار در سال در قاره‌های مختلف برگزار می‌شود.

د:
 تشکیل تورهای تبشیری برای جذب‌شدگان در کشورهای منطقه

ازجمله مهم‌ترین ابزارهای جریان تبشیر تشکیل تورهای تبشیری برای تازه جذب‌شدگان در کشورهای منطقه است این تورها که درگذشته نه‌چندان دور شکل گرفته به‌تدریج دامنه بیشتری پیدا کرد. برای اشاره به خروجی و تأثیر این تورها می‌توان به دوره‌هایی اشاره داشت که در تابستان 1370 توسط یکی از فعالان امروزی شبکه‌های ماهواره‌ای به نام «الناتان باغستانی» و همسرش «نازنین» در کشور ترکیه برگزارشده است. تجربه تشکیل چنین تورهایی توانست راه را برای دیگر گروه‌ها نیز باز کند تا با تأمین اعتبار اقدام به برگزاری چنین تورهای آموزشی کنند.

پاکستان

در سال‌های اخیر و به‌ویژه بعد از سیل ویرانگر رخ‌داده در پاکستان، شاهد تمرکز ویژه سازمان‌های تبشیری- صهیونیستی بر پاکستان بوده‌ایم. در چند سال اخیر همایش‌ها و اجتماعات زیادی توسط این سازمان‌ها در پاکستان برگزارشده است. تصاویر این همایش‌ها نشان می‌دهد اکثر افرادی که در آن شرکت می‌کنند در جریان چندوچون این مراسم نیستند. غالب زنان باحجاب اسلامی در این مراسم شرکت می‌کنند. گروه برگزارکننده این مراسم با عناوین جذاب مانند مراسم شفا و... مردم را برای شرکت در این مراسم می‌فریبند. حتی واکنش‌ها نشان از آن دارد که مردم به تصور شرکت در یک جُنگ شادی و مانند آن، در این مراسم شرکت می‌کنند. موج گسترده شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی اردو زبان و همایش‌های بزرگ نشان از یورش گسترده صلیبی در پاکستان دارد که نباید با ساده‌انگاری مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

افغانستان

افغانستان هم از این تهاجم صلیبی در امان نمانده است. سربازان آمریکایی در زمان حضور گسترده خود در افغانستان، سعی در توزیع جزوات و کتب داشتند و با وعده‌ و وعید درصدد ایجاد بسترهای لازم جهت فعالیت کلیساهای خانگی وابسته به جریان مسیحیت صهیونیستی در افغانستان هستند. به‌خصوص دختران جوان شهرنشین افغانستان که به خاطر فشار طالبان زیر فشار شدیدی بوده و حال به دنبال آینده‌ای متفاوتند ازجمله اقشار آسیب‌پذیر افغانستان‌اند.

مؤسسات فرهنگی تبشیری آمریکایی و اروپایی نظیر «پت» و «اَمگا» در حال حاضر سرگرم انجام فعالیت‌های تبشیری در افغانستان هستند. این فعالیت‌ها از برگزاری همایش‌ها و آموزش‌های مستقیم مسیحیت به جهت ایجاد کلیساهای خانگی تا ایجاد آموزشگاه‌های زبان، کامپیوتر و... تنوع داشته است. مؤسسات پت، اَمگا و «جک لندن» فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌اند. بر طبق برخی از گزارش‌ها، در حدود 40 هزار مجلد کتاب فقط در سال 1386 وارد چند ولایت شمالی افغانستان شده است. این گروه‌ها سعی می‌کنند کتابخانه‌های افغانستان نظیر «دقیق بلخی» و «امیرعلی شیر نوایی» مزار شریف را به کتب تبشیری و محتوی مضامین مسیحیت تجهیز کنند.(1)

اصلی‌ترین حربه مورداستفاده این گروه‌ها برای اغوای مردم مسلمان افغانستان، فقر مادی و تحصیلاتی در مناطق افغانستان است که با دادن وعده‌ پناهندگی و کمک‌های مالی همراه شده و باعث می‌شود. شبکه‌های تبشیری بتوانند افرادی را جلو دوربین برده و تبلیغ مسیحی‌سازی ‌کنند. رادیوهای مختلفی نیز بر گویش‌ها و زبان‌های افغانی تمرکز کرده‌اند. رادیوهای FEBA، IBRA، HCJB و TWR هر هفته برنامه‌هایی را به زبان پشتو، دری و ازبک اجرا می‌کند.

آفریقا

سادگی و سواد پایین مردم آفریقا باعث شده تا در سالیان گذشته، بخصوص در چند دهه اخیر، تحت هجوم گسترده تبشیری قرارگرفته و مورد سوءاستفاده قرار گیرند. سازمان‌های تبشیری با اختصاص بودجه چند میلیارد دلاری و درمجموع حدود صد و پنجاه‌هزار نیروی داوطلب، تلاش می‌کنند تا آفریقا را به قاره‌ای مسیحی تبدیل کنند. کشورهای ملاوی و اوگاندا، نمونه‌ کشورهایی هستند که در چند دهه اخیر، با ایجاد چنین تمرکزی، به اکثریت مسیحی تبدیل گردیدند.(2) مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تانزانیا در نشست «مطالعه میان مذاهب»، اظهار داشت، پس از اعلام سیاست‌های کلی تبشیری در همایشی با حضور نماینده پاپ و دیگر سازمان‌های تبشیری که در کشور کنیا برگزار شد، با سلسله فعالیت‌های بیش از یک دهه سازمان‌های تبشیری، 95 درصد جمعیت کنیا مسیحی شدند (برخی آمارها 80 درصد) که به‌وسیله در دست گرفتن فضای فرهنگی این کشور با مطبوعات، رسانه‌ها، خدمت‌رسانی اجتماعی و خدمات آموزشی تعلیمی حاصل‌شده است. تحقیق و نظرسنجی موسسه PEW که در روزنامه واشنگتن‌پست به تاریخ 27 فروردین 1389 چاپ شد، نشان می‌دهد جمعیت مسلمانان در آفریقا از سال 1900 میلادی حدود 21 برابر شده درحالی‌که جمعیت مسیحیان در این فاصله حدود 67 برابر شده است و این خود نشان از فعالیت شدید مسیحیت با شیب تند در چند دهه اخیر دارد.

جنوب شرقی آسیا

کره

مسیحیان کره در دهه 90، در حدود 4% از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند درحالی‌که با فعالیت‌های تبشیری بنا بر آمار رسمی این رقم اکنون 29% از جمعیت کره است. کره جنوبی دومین کشوری است که بیشترین تعداد میسیونرها را برای تبلیغ به کشورهای مختلف دنیا ارسال می‌کند.

فیلیپین

کشوری مانند فیلیپین که درگذشته جمعیت غالباً مسلمان داشت ولی به دلیل عدم آشنایی مسلمانان با معارف اسلامی تحت هجوم گسترده تبشیری به کشوری با اکثریت مطلق مسیحی تبدیل گردیده است. البته این امر با تبعیض فاحش حکومت و تغییر جمعیتی نیز همراه بوده است. ازجمله این فعالیت‌ها ساخت بیمارستان‌ها، مدارس، جمعیت‌های دینی و دیگر کارهای خیریه در روستاها و مراکز مسلمان‌نشین بوده است. حتی اولین ترجمه فیلم تبشیری عیسی Jesus به کارگردانی «جان هیمن» توسط سازمان CCC که به فیلم جادویی تبشیر مسیحیت مشهور است در 1981 و به زبان تاگا (زبان محلی فیلیپین) بوده و برای مردم فیلیپین تهیه‌شده است. مابقی کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز سرنوشت مشابهی داشته‌اند.

اندونزی

مسیحیان اندونزی با آنکه در اقلیت‌اند، مالک دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها هستند. ساخت کلیسا در اندونزی رشد زیادی دارد. آمار مجلس کلیساهای پروتستان در اندونزی، نشان می‌دهد که ده‌ها دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌های بزرگ، دارالایتام و مراکز رادیویی مسیحی ویژه در این کشور تشکیل‌شده است.

یکی از اهداف مسیحیت، جنوب شرق آسیا است؛ منطقه‌ای که در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. واتیکان و دیگر کلیساهای مسیحی از 20 سال پیش با ترفندهای مختلف نظیر اعطای مدال به رئیس‌جمهور سابق این کشور زمینه‌های لازم برای ایجاد تغییرات ارزی در این کشور را فراهم کردند تا درنهایت تیمور شرقی را از اندونزی جدا کردند که در حال حاضر به یکی از پایگاه‌های مسیحیت تبدیل‌شده است.

درگذشته کشورهایی مانند فیلیپین و سنگاپور، کشورهایی اسلامی بوده‌اند اما با فعالیت‌های کنترل و کوچ جمعیت در دهه‌های گذشته این کشورها دارای بافت مسیحی شدند. در اندونزی جزایر متعددی وجود دارد و پنج هزار جزیره اندونزی مسکونی است. سیاست تغییر تناسب جمعیت در مناطقی مانند «جزایر مولاکو» در دستور کار است تا با فشار بین‌المللی این مناطق را به سرنوشتی مشابه تیمور شرقی دچار کنند.

عملیات تبشیری در کلیه جوانب اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی وجود دارد. استعمار مسیحی با برنامه کامل و امکانات فراوان در اندونزی پیش می‌رود.

مجله «الدعوة» در شماره 6 ذوالحجه 1396 قمری چاپ قاهره حدوداً مصادف با انقلاب اسلامی در ایران گزارش مستندی از فعالیت‌های تبشیری در اندونزی ارائه می‌دهد:

«تعداد کلیساها در سال 1972 میلادی به 9321 رسیده که دارای 2397 کشیش و 6504 مبلغ رسمی مسیحی است. مبشرین مسیحی، در منطقه «کالیمنتان» غربی دارای 17 فرودگاه و یک «اسکادران» از هواپیماهای عمودی و ناوگان دریایی هستند. تبشیر در این منطقه شعار فریبنده «از کلیسا تا اجتماع» را همیشه با خود به همراه دارد. در اندونزی هیئتی به اسم «شورای کلیساها در شئون رشد و نمو اقتصادی» که تابع شورای جهانی کلیساها است، وجود دارد. این شورا چهار مرکز در آسیا و افریقا و آمریکای جنوبی برای پیاده کردن برنامه تبشیری انتخاب نموده است. در تمام اندونزی طرح یا پروژه‌ای از یک کشور اسلامی یا عربی از کشورهای صاحب نفت نیست. درحالی‌که آمریکا، چین، شوروی، ژاپن، فیلیپین، استرالیا و کشورهای اروپایی اهمیت زیادی به اندونزی می‌دهند. هنگامی‌که لیبی برنامه مساعدت به انقلابیون ایرلند را اعلام نمود شورای عالی دعوت اسلامی اندونزی از آن کشور خواست مقداری از مساعدت‌های لیبی را به بنای بیمارستان اسلامی «ابن‌سینا» اختصاص دهد. ولی هنوز کاری انجام‌نشده است! هیئت کمک‌های کاتولیکی، چهار میلیون دلار به‌عنوان کمک سالانه در اختیار وزارت امور خارجه اندونزی می‌گذارد که مصرف آن لازم به توضیح نیست. همچنین «خدمات کاتولیکی» برای 209 هزار کاتولیک کمک‌های غذایی فرستاده و هیئت خدمات کلیساهای جهانی برای 99 هزار نفر کمک‌های غذایی ارسال می‌کند. تبشیر، برنامه‌های خود را این‌چنین از طریق غذا، درمان و تعلیم ادامه می‌دهد. مبشرین مسیحی در کنگره‌ای که در شهر «مالتاج در جاوه، شرقی» تشکیل شد، اعلام داشتند باید برنامهٔ مسیحی کردن مسلمانان جاوه در 20 سال و برنامه مسیحی نمودن بخشی از مسلمانان اندونزی در خلال 50 سال پایان پذیرد!

پی‌نوشت:

  1. سانچارکی، سید میثم، مبلّغان مسیحی در افغانستان، مجله مبلغان، مهر و آبان 1387، شماره 108، صفحه 112.
  2. بررسی اجمالی استراتژی فرهنگی تبلیغاتی مسیحیت در کشورهای مسلمان، اداره کل پژوهش‌های سیما، ص 34.



منبع : نشریه اشارت،موسسه راهبردی دیده بان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تبشیر با تمرکز منطقه‌ای

بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^