فارسی
چهارشنبه 01 خرداد 1398 - الاربعاء 16 رمضان 1440
  947
  0
  0

تعدد زوجات از نگاه قرآن (2)

تعدد زوجات از نگاه قرآن (2)

 عوامل خيانت‏

خلقت و طبيعت بر پايه عدالت و حكمت رحمت بنا شده، خيانت و بى‏وفائى، زورگوئى و سلطه طلبى را در نهاد مرد نگذاشته‏اند، عوامل خيانت را محيطهاى اجتماعى در مرد به وجود مى‏آورد، نه خلقت و طبيعت سخن پرفسور اشميد آلمانى نسبت به جنس مرد ابداً سخن درستى نيست آنجا كه مى‏گويد: «در طول تاريخ مرد هميشه خيانت كار بوده و زن دنباله رو خيانت، حتى در قرون وسطى نيز برابر شواهد موجود 90 درصد از جوانان به دفعات رفيقه عوض مى‏كردند و 50 درصد از مردان زن‏دار به همسرانشان خيانت مى‏ورزيدند.

رابرت كينزى محقق معروف آمريكائى در گزارشش كه به كينزى راپورت مشهور شده نوشته است: مردان و زنان آمريكائى در بى‏وفائى و خيانت دست ساير ملل دنيا را از پشت بسته‏اند، كينزى در بخش ديگر گزارشش آورده است: زن برخلاف مرد از تنوع جوئى در عشق و لذت بيزار است، به همين دليل بعضى اوقات از رفتار مرد سر درنمى‏آورد، ولى مرد تنوع جوئى را نوعى ماجراجوئى تلقى مى‏كند، آسان از راه بدر مى‏رود و به نظر او آنچه مهم است لذت جسمى است نه لذت عاطفى و روحى، تظاهر به تماس عاطفى و روحى در مرد تا وقتى است كه فرصتى براى درك لذت جسمى پيش نيامده است، روزى پزشك مشهورى به من گفت: «پوليگام» بدون مرد «تنوع دوستى و تعدد خواهى» و «منوگام» بودن زن «انحصارخواهى و يكهشناسى» يك امر بديهى است، زيرا در مرد ميليونها سلول «اسپرم» توليد مى‏شود، در حالى كه زن در دوران آمادگى جز يك تخم از تخمدان توليد نمى‏كند صرف نظر از فرضيه كينزى بد نيست از خودمان بپرسيم آيا وفادار بودن براى مرد مشكل است؟

هانرى دومنترلان فرانسوى در پاسخ اين سئوال نوشته است: وفادار بودن براى مرد مشكل نيست بلكه غير ممكن است، يك زن براى يك مرد آفريده شده است و يك مرد براى زندگى و همه زنها، مرد اگر به تاريكى مى‏پرد و به زنش خيانت مى‏كند تقصير خودش نيست تقصير خلقت و طبيعت است كه همه عوامل خيانت را در او به وجود آورده است!!

اين است نظريات آنان كه در كلاس زندگى ژست معلمى و پرفسورى گرفته، و در صدد هماهنگ كردن بشريت با اوهامات و خيالات خود هستند.

متفكر شهيد استاد مطهرى مى‏گويد: به عقيده ما اين توصيف از طبيعت مرد به هيچ وجه صحيح نيست، الهام بخش اين مفكران در اين عقيده اوضاع خاص محيط اجتماعى آنان بوده نه طبيعت واقعى مرد.

البته ما مدعى نيستيم كه زن و مرد از لحاظ زيست شناسى و روانشناسى وضع مشابهى دارند برعكس معتقديم زيست شناسى و روانشناسى مرد و زن متفاوت است و خلقت از اين تفاوت هدف داشته است، و به همين جهت نبايد تساوى حقوق انسانى زن و مرد را بهانه براى تشابه و يك نواختى حقوق آنان قرار داد، از نظر روحيه تك همسرى نيز قطعاً زن و مرد روحيه‏هاى متفاوتى دارند.

زن طبعاً تك شوهر است، چند شوهرى بر ضد روحيه اوست، نوعى تمنيات زن از شوهر با چند شوهرى سازگار نيست، اما مرد طبعاً تك همسر نيست به اين معنى كه چند زنى بر ضد روحيه او نيست، چند زنى با نوع تمنياتى كه مرد از وجود زن دارد ناسازگار نيست. ما با آن عقيده كه روحيه مرد با تك همسرى ناسازگار است مخالفيم، ما منكر اين نظر هستيم كه مى‏گويد علاقه مرد به تنوع‏ اصلاح ناپذير است، ما اين عقيده مخالفيم كه وفادارى براى مرد غير ممكن است و يك زن براى يك مرد آفريده شده و يك مرد براى همه زنها.

به عقيده ما عوامل خيانت را محيطهاى اجتماعى در مرد به وجود آورد نه خلقت و طبيعت، مسئول خيانت مرد خلقت نيست، محيط اجتماعى است، عوامل خيانت را محيطى به وجود مى‏آورد كه از يك طرف زن را تشويق مى‏كند تمام فنون اغوا و انحراف را براى مرد بيگانه به كار ببرد، هزار و يك نيرنگ براى از راه بيرون رفتن او بسازد و از طرف ديگر به بهانه اين كه يگانه صورت قانونى ازدواج تك‏همسرى است، صدها هزار بلكه ميليون‏ها زن آماده و نيازمند به ازدواج را از حق زناشوئى محروم مى‏كند و آنان را براى اغواى مرد روانه‏ى اجتماع مى‏سازد.

در مشرق اسلامى پيش از آن كه آداب و رسوم غربى رايج گردد 90 درصد مردان، تك‏همسرى واقعى بودند، نه بيش از يك زن شرعى داشتند و نا با رفيقه و معشوقه سرگرم بودند، زوجيت اختصاصى به مفهوم واقعى كلمه بر اكثريت قريب به اتفاق خانواده‏هاى اسلامى حكمفرما بود.

چند همسرى عامل نجات تك‏همسرى‏

تعجب مى‏كنيد اگر بگويم تعدد زوجات در مشرق اسلامى مهم‏ترين عامل نجات تك‏همسرى بود، آرى مجاز بودن تعدد زوجات بزرگ‏ترين عامل نجات تك‏همسرى است، به اين معنى كه در شرايطى كه موجبات تعدد زوجات پيدا مى‏شود، و عدد زنان نيازمند به ازدواج از مردان نيازمند به ازدواج فزونى مى‏گيرد، اگر حق تأهل اين عده زنان به رسميت شناخته نشود، و به مردانى كه واجد شرايط اخلاقى و مالى و جسمى هستند اجازه‏ى چند همسرى داده نشود، رفيقه‏بازى و معشوقه‏گيرى ريشه تك‏همسرى واقعى را مى‏خشكاند.

در مشرق اسلامى از طرفى تعدد زوجات مجاز بود، و از طرف ديگر اين همه مهيّجات و محركات اغواكننده نبود، لهذا تك‏همسرى واقعى بر اكثريت خانواده‏ها حكمفرما بود و كار معشوقه‏بازى مردان به آنجا نكشيد كه كم‏كم برايش فلسفه بسازند و بگويند آفرينش مرد چند همسرى است و تك‏همسرى براى مرد جزو ممتنعات و محالات جهان است.

ممكن است بپرسيد: بنا به عقيده‏ى اين دانشمندان كه از نظر قانون طبيعت مرد را چند همسرى مى‏دانند و از نظر قانون اجتماع تعدد زوجات را محكوم مى‏كنند تكليف مرد در ميان اين دوتا قانون چه مى‏شود؟

تكليف مرد در مكتب اين آقايان واضح است: مرد بايد قانوناً تك همسر باشد و عملًا چند همسر، يك زن شرعى و قانونى بيشتر نداشته باشد، اما معشوقه و رفيقه هر چه دلش بخواهد مانعى ندارد، به عقيده‏ى اين آقايان رفيقه‏گيرى و معشوقه بازى حق طبيعى و مسلم مشروع مرد است!! و بسنده كردن مرد در همه‏ى عمر به يك زن نوعى «نامردى» است.

آن دو راهى كه بشر به سر آن قرار گرفته اين نيست كه از ميان تك همسرى و چند همسرى كدام يك را انتخاب كند، مسأله‏اى كه از اين لحاظ براى بشر مطرح است اين است كه به واسطه‏ى ضرورت‏هاى اجتماعى، مخصوصاً فزونى نسبى عده‏زنان نيازمند به ازدواج بر مردان نيازمند، تك‏همسرى مطلق عملًا در خطر افتاده است، تك همسرى مطلق كه شامل تمام خانواده بشود افسانه‏اى بيش نيست، يكى از دو راه در پيش است: يا رسميت يافتن تعدد زوجات، و يا رواج‏ معشوقه بازى، به عبارت ديگر يا چند همسر شدن معدودى از مردان متأهل كه حتماً از ده درصد تجاوز نخواهد كرد، و يا باز گذاشتن راه معشوقهبازى، و چون در صورت دوم هر معشوقه‏اى مى‏تواند با چندين مرد ارتباط داشته باشد، اكثريت قريب به اتفاق مردان متأهل، عملًاچند همسر خواهند بود.

آرى اين است صورت صحيح طرح مسأله چند همسرى، اما مبلغان شيوه‏هاى غربى حاضر نيستند صورت صحيح مسأله را طرح كنند، حاضر نيستند حقيقت را آشكارا بگويند، آنان واقعاً مدافع مترس بازى و معشوقهگيرى هستند، زن شرعى و قانونى را سربار و مزاحم مى‏دانند و يكى‏اش را هم زياد مى‏دانند چه رسد به دو زن و سه زن و چهار زن، لذت را در آزادى از قيود ازدواج مى‏شناسند، اما در گفته‏هاى خود براى ساده‏دلان چنين وانمود مى‏كنند كه ما مدافع تك همسرى هستيم، با لحنى معصومانه مى‏گويند ما طرفدار آنيم كه مرد تك همسر و با وفا باشد نه چند همسر و بى‏وفا.

نتيجه‏ى نهائى بحث‏

روشن شد كه تعدد زوجات ناشى از يك مشكل اجتماعى است نه طبيعت ذاتى مرد، بديهى است كه اگر در اجتماع مشكل فزونى نسبى عدد زنان نيازمند بر مردان نيازمند وجود نداشته باشد تعدد زوجات از ميان خواهد رفت و يا بسيار كم خواهد شد و اگر بخواهيم در چنين شرايطى «بر فرض چنين شرايطى وجود پيدا كند» كه زنى بى‏شوهر نماند تعدد زوجات نه كافى است و نه صحيح، براى اين منظور چند چيز ديگر لازم است: اول عدالت اجتماعى و كار و درآمد كافى براى هر مرد نيازمند به ازدواج تا بتواند به تشكيل كانون خانوادگى اقدام نمايد، دوم آزادى اراده و اختيار همسر براى زن كه از طرف پدر يا برادر يا شخص ديگر اجباراً به عقد يك مرد زن‏دار پول‏دار در آورده نشود، بديهى است كه اگر زن آزاد و مختار باشد و امكان همسرى با يك مرد مجرد برايش فراهم باشد هرگز زن مرد زن‏دار نخواهد شد و سر هوو نخواهد رفت اين اولياء زن هستند كه به طمع پول، دختر يا خواهر خود را به مردان زن‏دار پولدار مى‏فروشند. سوم اين كه عوامل تحريك و تهييج و اغوا و خانه خراب‏كن اينقدر زياد نباشد، عوامل اغوا زنان شوهردار را از خانه‏ى شوهر به خانه‏ى بيگانه مى‏كشد چه رسد به زنان بى‏شوهر.

اجتماع اگر سر اصلاح دارد و طرفدار نجات تك همسرى واقعى است بايد در راه برقرارى اين سه عامل بكوشد وگرنه منع قانونى تعدد زوجات جز اين كه راه فحشا را باز كند اثر ديگرى ندارد.

يقيناً اگر عدد زنان نيازمند بر مردان نيازمند فزونى داشته باشد «كه معمولًا در همه‏ى زمان‏ها اينگونه بوده» منع تعدد زوجات خيانت به بشريت است، زيرا تنها پايمال كردن حقوق زن در ميان نيست، اگر مطلب به پايمال شدن حقوق عده‏اى از زنان ختم مى‏شد باز قابل تحمل بود، بحرانى كه از اين راه عارض اجتماع مى‏شود از هر بحران ديگر خطرناك‏تر است، هم چنان كه خانواده از هر كانون ديگر مقدس‏تر است. زيرا آن كه از حق طبيعى خود محروم مى‏ماند يك موجود زنده است، با همه عكس‏العمل‏هائى كه يك موجود زنده در محروميت‏ها نشان مى‏دهد.

يك انسان است با همه‏ى عوارض روانى و عقده‏هاى روحى در زمينه‏ى ناكامى‏ها، زن است با همه‏ى نيرنگ‏هاى زنانه، دختر حواست با قدرت كامل آدم‏فريبى.

او گندم و جو نيست كه زائد بر مصرف را به دريا بريزند، يا در انبارى براى روز مبادا ذخيره كنند، خانه و اتاق نيست كه اگر مورد احتياج نبود قفلى بر آن بزنند، آرى او يك موجود زنده است، يك انسان است، يك زن است، نيروى شگرف خود را ظاهر خواهد كرد و دمار از روزگار اجتماع بر خواهد آورد او خواهد گفت:

سخن درست بگويم نمى‏توانم ديد‏

كه مى‏خورند حريفان و من نظاره كنم ججهمين «نمى‏توانم ديد» كارها خواهد كرد، خانه‏ها و خانواده‏ها ويران خواهد ساخت، عقده‏ها و كينه‏ها به وجود خواهد آورد، واى به حال بشر آن گاه كه غريزه و عقده دست به دست هم بدهند. زنان محروم از خانواده نهايت كوشش را براى اغواى مرد كه قدمش در هيچ جا اين اندازه لرزان و لغزان نيست به كار خواهند برد و بديهى است كه «چو گِل بسيار شد پيلان بلغزند» و متأسفانه از اين گل مقدار كمى هم براى لغزيدن اين پيل كافى است.

آيا مطلب به همين جا خاتمه پيدا مى‏كند؟ نه نوبت به زنان خانه‏دار مى‏رسد، زنانى كه شوهران خود را در حال خيانت مى‏بينند، آن‏ها هم به فكر انتقام و خيانت مى‏افتند، آنان هم در خيانت دنباله‏رو مرد مى‏شود، نتيجه‏ى نهائى چه خواهد بود؟

نتيجه‏ى نهائى در گزارشى كه به كنيزى راپورث مشهور شده ضمن يك جمله خلاصه شده است:

مردان و زنان آمريكائى در بى‏وفائى و خيانت دست ساير ملل دنيا را از پشت بسته‏اند!!

ملاحظه مى‏فرمائيد كه تنها با فساد و انحراف مرد خاتمه نمى‏يابد، شعله‏ى اين آتش در نهايت امر دامن زنان خانه‏دار را هم مى‏گيرد. «1» در هر صورت معلوم شد كه تعدد زوجات اختراع اسلام نيست، اسلام اين مسئله را از نظر تعداد محدود نمود، و براى آن شرايط حكيمانه و عادلانه‏اى وضع كرد، و با تجويز اين مسئله فقط تا چهار زن به شرط رعايت عدالت هم زنان آماده‏ى ازدواج افزون از مردان را از محروميت نجات داد، و هم دامن تك همسرى را از آلوده شدن به خيانت حفظ كرد، و زمينه‏ى شيوع فساد و خيانت را در مردان و زنان بى‏همسر و در مردان و زنان همسردار از ميان برداشت، متأسفانه يا به اين مسئله عمل نمى‏شود، و يا اگر عمل مى‏شود گاهى عدالت مراعات نمى‏گردد، و اين عمل نشدن يا رعايت نكردن عدالت هم موجب گسترش فساد و فحشا شده، و هم زمينه‏ى ستم به زن با عدم رعايت عدالت فراهم گرديده، ولى بايد دانست كه منع قانون تعدد زوجات خيانت به بشريت، و عدم رعايت عدالت در صورت انجام آن ظلم قابل كيفر به انسانيت است.

شرايط دو همسرى تا چهار همسرى را به صورتى كه فرهنگ پاك اسلام مطرح كرده است مى‏توانيد در كتاب‏هاى روائى و فقهى ببينيد و اغلب مسائل‏ مربوط به زن و شوهر و فرزندان و حقوق همه‏ى آنان بر يكديگر را مى‏توانيد در كتاب نظام خانواده در اسلام اينجانب كه داراى سى بحث و در حدود ششصد صفحه است و تا كنون بيست و هفت بار به زبان فارسى و چند به بار به هفت زبان معروف دنيا ترجمه شده است ملاحظه كنيد، تا پاسخ هر نوع اشكال و ايراد غير منطقى دشمنان و بى‏خبران را دريافت نمائيد.

 

پی نوشت :

 

______________________________
(1)- نظام حقوق زن در اسلام 314.

 

 

مطالب فوق برگرفته شده از:

کتاب: تفسیر حکیم جلد هشتم 

نوشتهاستاد حسین انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
  • عدالت
  • زن
  • ازداج موفق
  • ازدواچ
  • مرد
  • کنیز
  • تعدد زوجات از نگاه قرآن
  • تعدد زوجات
  • نگاه قرآن
  • عدالت با زن
  •   947
      0
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

          نام‌های ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه
          قبولی حسنات در ماه مبارک رمضان
          عنصر مردانگی و جوانمردی در بیان امام حسن مجتبی(ع)
          ماه رمضان ماه قیام
          نقش ایمان در استمرار حسنات (به مناسبت وفات حضرت خدیجه ...
          شرایط پذیرش اعمال در ماه رمضان
          رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
          ارزش معنوی ماه مبارک رمضان
          رمضان، ضیافتی برای همگان
          كاسته شدن گناه در رمضان‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

          فضیلت ماه مبارک رمضان
          اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
          این رفتارها روزی تان را زیاد می کند
          دو توصیه مهم هنگام دعا
          یک آیه و این همه معجزه !!
          کسانی که فشار قبر ندارند !!!
          توبه ی این گناه خیلی سخت است
          شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!
          حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!
          افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز