فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 9 بهمن 1395 ساعت 2:48 بعد از ظهر

استاد انصاریان: از عوامل غیبت امام زمان (عج)، مال اندوزی، قطع رحم و ایجاد تحیّر در دین است

 استاد انصاریان: از عوامل غیبت امام زمان (عج)، مال اندوزی، قطع رحم و ایجاد تحیّر در دین است

استاد انصاریان در بیت آیت‌الله ابن الرضای خوانسار با اشاره به سخنرانی امام حسن عسکری(ع) در جمع شیعیان اظهار کرد: امام در جمله دوم خود می فرماید: «و الورع فی دینکم»، کلمه ورع چنانکه شنیدید، در لغت به معنای ترس، به معنای احتیاط، به معنای دوراندیشی و به معنای تقوا هم آمده است.

وی ادامه داد: امام به شیعه سفارش دارند که در دین‌تان بترسید، چون خطرهای فراوانی در کنار دینتان قرار دارد. این خطر از روز بعد از درگذشت رسول خدا(ص) به صورت بسیار سنگین شروع شد و به این خطر رشته‌های دیگر هم اضافه شد. در نود سال عمر بنی امیه و ادامه حکومت بنی عباس، خطرات مختلف فرهنگی، اقتصادی، فکری، عقلی، رخ نشان داد و شیعه را هم مثل بقیه مردم در خطر قرار داد.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: البته شیعه را در خطر ورشکستگی دینی قرار داد. امیرالمؤمنین(ع) تا امام یازدهم، جانشان به لب رسید که به شیعه روحیه، فکر و آمادگی بدهند که دچار ورشکستگی دینی نشوند. از خطر باید ترسید، طبع مردم این است، خطری هم که پیش نیامده، به آنها خبر می‌دهند.

استاد انصاریان یادآور شد: اگر بگویند احتمالاً ده روز دیگر زلزله‌ای اتفاق می‌افتد یا هواشناسی بگوید ما به مردم هشدار می‌دهیم درباره آب گرفتگی‌های سنگین، هم می‌ترسند هم در مقام برمی‌آیند که با نیروی ترسشان آن خطر را اگر بیاید، دفع و با آن مبارزه کنند، سرمای سنگین، یک خطر است و مردم با کرسی و بخاری و سوزاندن هیزم با آن مبارزه می‌کنند، چون می‌ترسند یخ بزنند و بیمار بشوند یا از پا دربیایند. هیچ گوهری در عالم آفرینش گرانتر از دین خدا نیست.

دینی که 124هزار پیغمبر مبلّغ آن بوده و دوازده امام هم مبین و حافظ و نگهبانش بوده است. برای تبلیغ دین خدا تعدادی از انبیای خدا دچار شکنجه‌های روحی و بدنی شدند و بعضی‌هایشان هم -قرآن می‌فرماید- به قتل رسیدند و کشته شدند؛ اگر تبلیغ دین نمی‌کردند که تبعید نمی‌شدند، زندان نمی‌رفتند، کشته نمی‌شدند و دشمن کاری به کارشان نداشت. حیات طیبهٔ ائمهٔ طاهرین هم نشان می‌دهد که برای خاطر تبلیغ دین و بیان دین ازطرف بنی‌امیه و بنی‌عباس در معرض آزارهای روحی و شکنجه‌ها قرار گرفتند.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: این که نفر دوازدهمشان را خداوند غایب کرد، به این دلیل است که در روزگار امام دوازدهم(عج)، آن حضرت مطلقاً امنیت جانی نداشتند، و مثل پدرانشان در معرض انواع آزارها و شکنجه‌ها قرار می‌گرفتند بنابراین خداوند متعال، او را از دیده‌ها پنهان کرد. او در همین کره زمین است، زندگی دارد ولی شناخته شده نیست.

وی افزود: لحظه‌ای که پروردگار به او امنیت جانی بدهد و بگوید از خطر کشته شدن گذشتی، ظهور می‌کند و معلوم می‌شود تا الآن امنیت جانی برای او برقرار نشده و هیچ ناحیه‌ای از نواحی دنیا برای حضرت امن نیست، روایات را هم که ببینید، همین حقیقت را برایتان بیان می‌کند که مردم تحمل عدالت او را ندارند، حتی آنهایی که مدعی تشیع هستند، از قدیم هم شنیدید که اگر بیاید و بخواهد اخلاق مردم، روش مردم، مخصوصاً پول مردم را سر جای خودش برگرداند و عدالت را حاکم کند، بعضی از شیعه‌ها می‌گویند تو نه اینکه امام زمان نیستی، سید هم نیستی. بنابراین چون امنیت ندارد، غایب است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: این جمله از امام عسکری(ع) نقل شده که می‌فرماید: هیچ کدام از پدران گذشته من، یعنی ده تا امام معصوم قبل از من به اندازه من آزار نکشیدند، این آزار هم فقط برای دشمن نبود، برای دوستان هم بود، امام عصر در غیبت، یک گلایه‌های عجیبی از طایفه شیعه دارد، نه از مردم دنیا، نه از غربی‌ها، نه از ادیان دیگر، بلکه از شیعه گلایه می‌کند.

وی ادامه داد: کتابی داریم که الآن به صورت هشت جلد چاپ شده است. این کتاب بسیار خواندنی است و محکم و متین دارای روایات ناب به نام «غایة المرام»، تألیف سید هاشم بحرانی است. این روایت را من در آنجا دیدم که وقتی علی ابن مهزیار یا ابراهیم ابن مهزیار توانست با یک تصفیه کامل، محضر مبارک امام دوازدهم(عج) را درک کند، عرض کرد یابن الرسول‌الله مشتاق زیاد دارید که می‌خواهند شما را ببینند، فرمود دلم نمی‌خواهد دیده شوم، دوست ندارم من را ببینند و نمی‌خواهم که به محضر من بیایند. عرض کرد یابن الرسول الله چرا؟ فرمودند به سه علت نمی‎خواهم کسی مرا ببینید.

استاد انصاریان اظهار کرد: علت اول، کثرتم الاموال، است. یعنی تعداد زیادی از شیعیان ما، قارون مسلک شدند و فقط دنبال پول هستند، دنبال انباشتن پول هستند، دنبال پول هنگفت و فراوان هستند. دوم «قطعتم رحم الذی بینکم» یعنی شما روابط محبتی بین خودتان را بریدید و با هم خوب نیستید، این شهر با آن شهر خوب نیست این محل با آن محل خوب نیست.

این مفسر برجسته قرآن کریم به مورد سوم اشاره کرد و گفت: و سوم این که شما «تحیرتم علی ضعفاء المؤمنین» یعنی مردم را سرگردان کردید، اینقدر حزب درست کردید و اینقدر افکار در مردم ریختید، اینقدر راست و چپ به وجود آوردید و اینقدر شمالی و جنوبی ساختید که ضعفای شیعیان ما سرگردان شدند که بالاخره حق با کیست و حق با کدام طرف است. حضرت می‌فرماید: چنین جنایتی به شیعه ما شده است، حالا برای چه می‌خواهند من را ببینند؟

استاد انصاریان با بیان اینکه خطر از زمان درگذشت پیغمبر اسلام(ص) شروع شد، خاطرنشان کرد: این خطر تا زمان امام عسکری(ع) با رشته‌های گوناگون حمله‌اش را به خصوص به شیعه شروع کرد. بنابراین بترسید از دینتان همانند وقتی که از یک خطر می‌ترسید.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «عْلَمُ بِمَنْ جٰاءَ بِالْهُدىٰ» ﴿القصص‌، 37﴾، اظهار کرد: خداوند متعال نمی‌گوید من دین مردم را وارد قیامت می‌کنم، می‌گوید دین را خودتان باید با خودتان بیاورید و وارد قیامت کنید یعنی در آیات شریفه در چنین مواردی حرف «ب» این مسئله را می‌گوید که من کمک‌تان نمی‌دهم که دینتان را وارد قیامت کنید یعنی لبه تیز این گونه‌ آیات همین «ب» مفرد است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان گفت: در قیامت ثروت‌تان به دادتان نمی‌رسد، چون ثروتی نیست در قیامت که به دادتان برسد، شما را با یک کفن تحویل خاک می‌دهند. حضرت زین‌العابدین(ع) در دعای ابوحمزه با گریه می‌گوید: این کفن را هم خاک می‌خورد، مالی نیست که به داد آدم برسد، بچه‌هایتان هم به دادتان نمی‌رسند چون مسئولیت بچه‌هایتان برای خودشان است و به شما ربطی ندارد، شما هم اعمالتان گردن خودتان است البته این تشبیهات از باب نشان دادن دقت و عظمت قیامت است.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • ربیع‌الثانی 95
  • سخنرانی پنجم بیت آیت‌الله ابن الرضای خوانسار
  • خطرهای فراوانی که در کنار دین اسلام قرار دارد
  • هیچ گوهری در عالم آفرینش گرانتر از دین خدا نیست
  • چرا خداوند امام دوازدهم را غایب کرده است؟
  • سه علت مخالفت امام زمان(عج) با حضور در میان مردم
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
    لندن؛ ميزبان همايش «پيروی از سنت پيامبر اكرم(ص) ...
    رونمایی از بزرگ‌ترين ساعت جهان در مکه مکرمه
    درگذشت زائر ایرانی در کنار ضریح امام حسین(ع)
    گزارش تصويري/ تحصن زنان در انگلستان در محكوميت ...
    تاکید مجلس علمای بحرین بر بازسازی مساجد تخریب ...
    کشف جسد "بدون سر" یک زن در منطقه شیعه‎نشین عراق
    استاد انصاریان: تقویت اعتقادات دینی و ارتباط با ...
    گزارش تصویری/ اقدام جالب جوانان مسلمان شیعه در ...
    همزمان با دهه اول ماه صفر؛ سخنرانی استاد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^