فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

 عقل: آرى يا خير؟  

خداوند مى‌فرمايد:

اى پيامبر، آيا كسانى كه يقين دارند قرآنى كه بر تو نازل شده حق است، با كسانى كه كوردل هستند و دنبال اين نيستند كه حق بودن قرآن كريم را بفهمند در يك درجه قرار دارند و مانند هم هستند؟

آن‌ها كه حق بودن قرآن را درك مى‌كنند پيرو قرآن هستند و به سبب پيروى‌شان از اين كتاب آسمانى دنياى پاك و آخرت آبادى دارند؛ اما كوردلان‌كه يقينا پيرو هواى نفس خود يا هواى نفس ديگران هستند- نه دنياى پاكى دارند و نه آخرت آبادى. البته، آن‌ها كه اهل عبادت و علم‌اند و با دين خدا آشنايى دارند مى‌دانند كه آخرت آباد، لاجرم، محصول دنياى پاك است. زيرا بين دنيا و آخرت ماهيتا و ذاتا جدايى نيست. يعنى اين‌طور نيست كه دنيا جايى و آخرت جايى ديگر باشد.

زيباترين سخنى هم كه درباره ارتباط دنيا و آخرت داريم كلام نورانى پيغمبر عظيم الشأن اسلام، صلى اللّه عليه و آله، است كه فرمودند:

«الدنيا مزرعة الاخرة».

محصول يك زمين از خود آن زمين جدايى ندارد. درختان باغ‌ها، صيفى‌جات جاليزارها، و حبوبات مزارع، در حقيقت، نتيجه زمين‌هايى هستند كه در آن‌ها رشد كرده‌اند و حاصل همان خاكند. قرآن مجيد آيه‌اى دارد كه در اين‌جا ذكرش خيلى بجاست. مى‌فرمايد:

«و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربّه».

و زمين پاك است كه گياهش به اذن پروردگارش بيرون مى‌آيد.

محصول سرزمينى كه پاك و سالم و خوبد است گياهى الهى و محصولى خدايى است. محصول درست و سالمى است. اين همان زمينى است كه به فرموده پروردگار يك دانه گندم را به 700 دانه مثل خودش تبديل مى‌كند. در اواخر سوره مباركه بقره مى‌خوانيم:

«كمثل حبّة أنبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مئة حبّة».

مانند دانه‌اى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه صد دانه باشد.

يك دانه سيب را در سرزمينى پاك و مستعدّ و آماده مى‌كارند و پس از چندى تبديل به يك درخت مى‌شود و سالى چند صد سيب مى‌دهد. در حالى‌كه اين درخت روزى همان دانه سياه كم‌وزن بوده است، ولى به سبب استعداد و سلامت و پاكى زمين تبديل به درخت پر محصولى شده است كه مردم با رغبت و شوق محصول آن را مى‌خرند و وقتى از آن مى‌خورند، هم لذت مى‌برند و هم براى بدنشان مفيد است.

اين آيه، به‌واقع، خيلى زيباست! نكته مهم موجود در آن نيز اين است كه مى‌فرمايد: چيزى كه زمين پاك و مستعد و آماده مى‌روياند تنها به اذن و اجازه پروردگار است؛ يعنى محصول به دست آمده گياهى الهى و خدايى، درختى سالم، و بونه به درد بخورى است كه سراسر منفعت است. در عوض، زمين ناپاك:

«و الذى خبث لا يخرج الّا نكدا».

جز گياهى اندك و بى‌سود از آن بيرون نمى‌آيد.

زمينى كه استعداد و آمادگى لازم را ندارد و مثلا نمكش زياد است، زمينى است كه به قول قرآن مجيد خبيث و آلوده و ناپاك است. آنچه در چنين زمينى مى‌رويد و از آن بيرون مى‌آيد هم خيلى كم است و هم محصول به درد نخورى است. محصولى است پوسيده و پوك كه هم صاحبش از كاشتن و داشتن آن ضرر كرده و هم مردم رغبتى به خريدن آن ندارند. زيرا مردم از حاصل آن خوششان نمى‌آيد و به دردشان نمى‌خورد.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • عقل
  • عقل و فكر
  • عقل و شعو
  • عقل گرایی
  • عقل و دانش
  • عقل بشر
  • عقل انسان
  • عقل: آرى يا خير؟
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    داستان تجارت دوست امام صادق‏
    غِشّ
    دید و بازدید ارحام
    بهترین دانستنی ؟
    عملى ديگر به جاى حج‏
    براى هر گناهى توبه اى مخصوص است
    کم کردن فاصله بین من و خدا
    ارزش يوسف عليه السلام در مقابل زليخا
    نعمت غریزه جنسی
    اين شهر طبيب نمى‏خواهد

    بیشترین بازدید این مجموعه

    غِشّ
    جايگاه اخلاق در معارف الهى
    داستان تجارت دوست امام صادق‏
    گناهان كبيره
    حرمت مؤمن از كعبه بالاتر است‏
    گرفتن غنايم از شب و روز
    بخشش در عید فطر
    ارزش نرم خویی
    علت گرفتاری ما چیست؟
    نعمت غریزه جنسی

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^