فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 24 تير 1394 ساعت 09:48 صبح

استاد انصاریان: امیرالمؤمنین تنها ملاک شناخت صراط مستقیم بعد از نبی مکرم اسلام است

استاد انصاریان:  امیرالمؤمنین تنها ملاک شناخت صراط مستقیم بعد از نبی مکرم اسلام است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و دومین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: یکی از مباحث بسیار مهمی که خیر دنیا و آخرت انسان در گرو آن است و راهی جز آن برای سعادت دنیا و آخرت وجود ندارد، مسأله صراط مستقیم است که از اولین سوره قرآن کریم تا جزء پایانی این کتاب شریف در کنار سلسله‌ای از حقائق مطرح شده است.

ایشان با بیان این‌که قرآن کریم یقین را به سه بخش علم الیقین، حق الیقین و عین الیقین تقسیم کرده است، فرمودند: علم الیقین، یقینی است که از دیدن دود یقین به وجود آتش می‌برم؛ کسی که آتش را با چشم خود می‌بیند، به صفت عین الیقین می‌یابد و در نهایت کسی که داغی آتش را نیز حس می‌کند، به حق الیقین می‌رسد.

استاد انصاریان ابراز کردند: کسی از کتاب‌های اهل‌سنت درباره امیرالمومنین علی(ع) سخن می‌شنود، نسبت به ولایت و وصایت امیرالمؤمنین(ع) حق الیقین پیدا می‌کند.

ایشان خاطرنشان کردند: صراط مستقیم راه شخص پروردگار، انبیای الهی، صدیقین، شهدا، صالحین و به ویژه راه شخص حضرت رسول اکرم(ص) است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای قرآن کریم افزودند: پروردگار متعال می‌فرمایند که مهار تمام جنبندگان عالم در دست قدرت من است؛ مهارشان را به هر مقصدی که برایشان قرار دادم، می‌کشانم؛ تمام کارهای من بر صراط مستقیم است و انحرافی در افعال من  وجود ندارد.

ایشان با تذکید بر این‌که خدای متعال در کشیدن مهار تمامی موجودات زنده، هیچ انحرافی ندارد، گفتند: در عالم هستی، جنبندگانی غیبی همچون ملائک و اجنه وجود دارند، جنبندگانی خارج از دسترس میکروسکوپ‌ها وجود دارند، جنبندگانی در کل خشکی‌های زمین زیست می‌کنند و در نهایت جنبندگانی با تنوع بسیار در دریاها وجود دارند.

ایشان یادآور شدند: حضرت زین العابدین به غیر از مدینه، مکه، عراق و شام شهر و به ویژه دریایی را ندیده‌اند اما ایشان در کنج اتاق خویش درباره دریا فرموده‌اند «ای کسی که شگفتی‌های خلقت تو در دریاها است»؛ این گونه روایات، سخن حضرت رسول اکرم(ص) را ثابت می‌کند که «امام مبین» وارد شده در آیه قرآن کریم، امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت طاهرین(ع) است.

استاد انصاریان ادامه دادند: این‌که ائمه معصومین می‌فرمایند «این‌که نوزاد گریه بسیاری می‌کنند، برای ریه و دستگاه تنفسی او بسیار مفید است»،‌ «کسانی که با سکته و درجا می‌میرند، تا سه روز دفنشان را به تأخیر بیندازید» امروز پس از 1400 سال در موشکفای‌های علم پزشکی ثابت شده است و یقین ما را به علم اهل‌بیت طاهرین(ع) بیشترین می‌کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند:  خدای متعال خطاب به حضرت رسول اکرم(ص) به قرآن کریم قسم می‌خورد که تو از طرف من مبعوث شده و هیچ انحرافی در تو وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: صراط مستقیم درباره خدا به این معناست که هیچ انحرافی در حضرت حق وجود ندارد؛ اما صراط مستقیم درباره حضرت رسول اکرم(ص) به معنای راهیست که از دنیا به آخرت کشیده شده و مهندسی آن با عقائد درست، اعمال صالح و اخلاق طراحی شده است.

ایشان با بیان این‌که قرآن کریم، همان صراط مستقیم بوده و حضرت رسول اکرم(ص) در صراط مستقیم قرار دارند، عنوان کردند: پیامبر اکرم(ص) فرصتی برای بیان حقائق بسیار غنی قرآن کریم نداشتند؛ اگر قرار بود که سایر حقائق در قیامت کشف شوند، حجت خدا بر بندگان تمام نمی‌شد چراکه عقل آدمی قدرت فهم قرآن را ندارد و کسی هم از سوی خدای متعال وجود نداشت که حقائق قرآن کریم را برای مردم بیان کند.

استاد انصاریان گفتند: خدای متعال پس از نازل کردن قرآن کریم، برای اکمال دین مردم، کسانی را هم باید  قرار ‌می‌داد تا حقائق قرآن را بیان کند و ملاکی برای صراط مستقیم مردم باشد.

ایشان بیان کردند: پیامبر اکرم(ص) از سوی خداوند رحمان برای کشف حقائق ناگفته قرآن معلم قرار داد و برای شناخت صراط مستقیم بعد از مرگ خود، ملاک تعیین کردند. احدی از اصحاب حضرت رسول اکرم(ص) نتوانست ادعا کند که به کل حقائق قرآن کریم آگاه و ملاک شناخت صراط مستقیم است.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به روایتی از علمای اهل‌سنت در کتب ایشان اظهار داشتند: بعد از تشکیل ثقیفه و تعیین خلیفه، زمانی که ابابکر به منبر نشست، گفت «بیعتتان را با من بشکنید زیرا من هم یکی مثل شما هستم؛ علی در میان شماست که همه امتیازات را دارد».

ایشان فرمودند: وظیفه مسلمانان تمسک جستن به بهترین افراد بعد از رسول اکرم(ص) است تا ملاکی برای ما جهت شناخت صراط مستقیم باشد در حالی که به سفارش ابوبکر، حضرت علی(ع) بهتر از او است. از سویی نیز هیچ‌گاه امثال ابوبکر مدعی نشده‌اند که ملاکی برای شناخت صراط مستقیم هستند.

استاد انصاریان ابراز کردند: در کتب اهل‌سنت آمده است که عمر هفتاد مرتبه در خلال قضاوت‌ها و بیان مسائل فقهی اقرار کرده است که اگر علی(ع) نبود، من هلاک شده بودم.

ایشان خاطرنشان کردند: کسی که بخواهد به سفارش‌های ابوبکر و عمر به خطاب عمل کرده و به کسی غیر از این دو تمسک کند، از نگاه علمای وهابیت مجرم شناخته می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: علمای وهابیت خود را به اهل‌سنت می‌چسبانند و وجهه شما را در دنیا زشت می‌کنند؛ با اعمال خود اسلامی را نشان مردم دنیا می‌دهند که کسی به سوی اسلام نیاید؛ آنان علمای اسلام نبوده بلکه علمای صهیونیست و سازمان سیا هستند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • مسجد
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • رحمت الهی
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • سخنرانی استاد انصاریان در مسجد امیر
  • استاد شیخ حسین انصاریان در مسجد امیر
  • صراط مستقیم
  • انبیای الهی
  • صدیقین
  • صالحین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
    پیام آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی به ...
    برگزاری نخستين جشنواره قرآنی شيعيان در قطيف
    اصرار شیعیان بر نماز خواندن بر روی آوار مساجد
    همزمان با سالروز تخریب بقیع؛ تخریب بزرگترین حرم ...
    نجوای پیام بزرگ عاشورا هنوز از حرم زینبی شنیده می ...
    چرا شیعیان نماز تراویح نمی‌خوانند؟
    استاد حسین انصاریان: آثار هر عملی تا روز قیامت ...
    ویژه برنامه‌های سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در ...
    استاد انصاریان: ذات بی عیب و نقص، منبع کل کمالات/ ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^