فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

در پرتو قرآن به انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

در پرتو قرآن به انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

 

نویسنده : سید علیرضا جعفری ، 

 

اشاره:

 

بیش از 120 آیه قرآن براساس روایات معتبر به وجود نازنین حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی) و ویژگیهای آن شخصی (ع)باعظمت وهمچنین قیام و انقلاب جهانی آن حضرت، اشاره کرده است; و ما دراین مختصر برآنیم تا نمونه ای از آن آیات نورانی را همراه بادیدگاههای معصومین(علیهم السلام) به عاشقان حضرتش تقدیم داریم:2حکومت مهدی، خواسته الهی 2 در قرآن می خوانیم: اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفان زمین که بر اثر ستم ستمکاران به ضعف کشیده شده اند منت نهیم (و ایشان را مشمول مواهب خویش نماییم.) و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرارداده و نیرومند و صاحب قدرت و حکومت گردانیم... (و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمکن لهم فی الارض...) آیات فوق بشارتی است در موردپیروزی حق بر باطل و برچیده شدن بساط ظلم و تباهی. که نمونه های آن را می توان در پیروزی حضرت موسی(ع) و بنی اسرائیل بر فرعونیان و همچنین پیروزی و حکومت حضرت محمد(ص) جستجو کرداما نمونه کامل آن با ظهور حضرت امام مهدی(ع) تحقق می یابد.

 

حضرت امیرالمومنین(ع) در این زمینه فرموده اند: دنیا پس ازسرکشی، به ما (اهل بیت(علیهم السلام » روی می آورد. همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و برای بچه خود آن را نگه می دارد. سپس آیه ونرید ان نمن ... را تلاوت فرمود.

 

در روایت دیگری نیز درباره همین آیه می فرماید: این گروه آل محمد(ص) هستند، خداوند مهدی آنها را بعد از زحمتهایی که برایشان تحمیل می گردد، مبعوث می کند و به ایشان عزت می دهد ودشمنان آنها را ذلیل می گرداند. از امام سجاد(ع) نیز این چنین نقل شده که: سوگند به کسی که محمد(ص) را به حق، بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد، نیکان از ما اهل بیت و پیروان آنها به منزله موسی(ع)و پیروان او می باشند و دشمنان ما و پیروان آنها به منزله فرعون و پیروان او هستند. (سرانجام، پیروزی از آن ماست. )امام مهدی(ع) نیز هنگام تولد، لب به سخن می گشاید و پس ازشهادت به وحدانیت الهی و نثار درود و سلام بر پیامبر اکرم وپدران پاک و معصوم خویش چنین می فرماید: (بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن علی الذین استضعفوافی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و...)

 

دیو چو بیرون رود فرشته در آید

 

در قرآن کریم می خوانیم: (و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) «بگو: حق فرا رسید و باطل نابود گشت، (چرا که) باطل نابودشدنی است.»

 

آرزوی بشر از دیرباز اجرای عدالت و برچیده شدن بساط ظلم وبی عدالتی بوده است، قرآن کریم نیز نوید بخش تحقق این آرزوی دیرین بوده و فرا رسیدن روزی را مژده داده است که در سرتاسرجهان حق حکومت کند و باطل نابود گردد.

 

بر اساس روایات معتبر و فراوان، این پیروزی نهایی و حکمفرمای عدالت در سرتاسر گیتی مربوط به قیام حضرت امام مهدی(ع) می شود.

 

حضرت امام باقر(ع) در توضیح و تفسیر «جاء الحق و زهق الباطل » فرمودند: این سخن الهی مربوط به قیام قائم (آل محمد(ص » می شود که دولت باطل برچیده خواهد شد. و بی جهت نیست که هنگام تولد حضرت مهدی(ع) بر بازوی نازنینش این آیه نقش بسته بود که (جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) این وعده الهی که پیروزی نهایی حق در زمان حضرت مهدی(ع) به طور کامل محقق خواهد شد،بدان معنا نیست که در زمانهای قبل از حضرت مهدی(ع) هیچ نوع پیروزی نصیب حق نمی گردد; به عنوان نمونه حضرت رسول خدا(ص) درهنگام فتح مکه پس از ورود به مسجدالحرام در حالی که بتها رایکی پس از دیگری سرنگون می ساخت، آیه (جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) را تلاوت می فرمود.

 

آری این یک سنت الهی است که اگر اهل حق بر خدا توکل کنند و دربرابر باطل و ظلم ایستادگی نمایند خداوند آنها را پشتیبانی می کند و به پیروزی و رستگاری نایل می گرداند. همچنان که ملت شهید پرور ایران توانستند با رهبری حضرت امام خمینی(ره) حکومت ستمشاهی را سرنگون و حکومت الله را برپا نمایند.

 

ذخیره خدا

 

در قران کریم می خوانیم: (بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین...) ذخیره الهی برای شمابهتر است اگر مومن باشید...

 

چون آیه فوق اطلاق دارد، چنین معنایی از آن بدون اشکال است که بگوییم: بقیه الله از همه چیزهایی که شما حساب کنید، برایتان بهتر است و هیچ نعمتی به پای آن نمی رسد. هرچند که این آیه مربوط به داستان حضرت شعیب نبی(ع) می باشد، اما بر اساس روایات معتبر،این آیه با وجود نازنین حضرت ولی عصر(ع) تطبیق گشته است. امام باقر(ع) فرمودند: «قائم (آل محمد(ص » نخستین سخنی که پس ازقیام خویش بر زبان می آورند همین آیه است.

 

(بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین) سپس می فرماید: من «بقیه الله » هستم و حجت خدا و خلیفه او بر شما می باشم. آنگاه هیچ کس بر او سلام نمی کند مگر اینکه می گوید: «السلام علیک یابقیه الله فی ارضه.» درباره تعبیر «بقیه الله » (ذخیره خدا)باید گفت: این عنوان به شخصی اطلاق می گردد که خدا به منظورخاصی او را نگهداری کرده است.

 

احمد بن اسحاق قمی (که از اصحاب و یاران امام عسکری(ع) بود.)به حضور حضرت امام عسکری(ع) می رسد، حضرت امام مهدی(ع) که حدودیکسال دارد، وارد می شود و با زبان عربی فصیح می گوید: «انا بقیه الله فی ارضه و المنتقم من اعدائه.» من ذخیره الهی در سرزمین او و انتقام گیرنده از دشمنان اویم.

 

پیروزی نهایی

 

در قرآن کریم می خوانیم: آنها (مخالفان اسلام) می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش نمایند اما خداوند اراده کرده که این نور الهی را همچنان برگستره و کمالش بیفزاید (تا تمامی جهان را در برگیرد.) هرچندکافران را خوش نیاید.

 

و سپس چنین ادامه می دهد: خدا کسی است که رسول خویش را باهدایت و دین حق فرستاد تا وی را بر تمامی ادیان پیروز گرداند،هرچند مشرکان را خوش نیاید. آیا این پیروزی اسلام که در آیه فوق بدان اشاره شده منطقه ای و محدود است یاخیر؟ از آن جایی که هیچ قیدی در آیه وجود ندارد تا دلیل برمحدودیت این پیروزی باشد پس بدون شک روزی فرا خواهد رسید که این وعده الهی محقق گردد و در روی زمین دین اسلام، تنها دین پیروز باشد.

 

براساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدی(ع) اسلام فراگیر وجهانی خواهد شد، در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنین نقل شده است که: (در زمان ظهور حضرت امام مهدی(ع » بر روی زمین هیچ خانه ای باقی نمی ماند نه خانه هایی که از سنگ و گل ساخته شده و نه خیمه هایی که از کرک و مو بافته شده مگر آنکه خداوند نام اسلام را در آن وارد می کند.

 

در «کمال الدین »، تالیف شیخ صدوق نیز روایتی از امام صادق(ع) در مورد تفسیر آیه فوق، می خوانیم که ایشان فرمودند: به خدا سوگند این آیه تحقق نیافته است و تنها زمانی محقق می گردد که «قائم » خروج کند و در آن هنگام است که کافری پیدانخواهد شد.

 

در تفسیر مجمع البیان، همچنین از امام باقر(ع) چنین آورده است که: وعده ای که در این آیه است به هنگام ظهور مهدی (ع) محقق می گردد، پس در آن روز هیچ کس روی زمین باقی نخواهد ماند مگرآنکه به (حقانیت) محمد(ص) اقرار می کند. استاد شهید آیه الله مطهری می نویسد: «از مجموع آیات و روایات استنباط می شود که قیام مهدی موعود(ع) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده است. مهدی موعود تحقق بخش ایده آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.»

 

سلام بر او از فجر تاریخ تا فجر قیامت.


منبع : پايگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راه های مبارزه با نفس
احادیث حضرت معصومه سلام الله علیها
سفارش امام حسن عسکری (ع) به شیعیان
كظم غيظ
قناعت گنج بی پایان!!
روحی که در دو جسم وارد می شود !!
سجایای اخلاقی معمار الغدیر!
آب زنید راه را/ به پاسداشت ورود حضرت معصومه(س) به ...
روزه ی این 3 روز ماه رجب را از دست ندهید!
محاصره اش کرده بودند

بیشترین بازدید این مجموعه

جلوه هاى فضيلت در خانواده
علائم ظهور ؛صیحه آسمانی
حکومت حضرت مهدی علیه السلام تنها حکومت واحد جهانی
فلسفه گریه بر امام حسین(ع)
مردان بی ادعا
فروش سرمايه وجود انسانى به كفر
بهترین رهبر دنیا، در پوششی پشمینه!
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
جهان در شب ولادت پیامبر رحمت(ص)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^