فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1393 ساعت 12:22 صبح

کهنسال‌ترین خوشنویس جهان عرب: شش قرآن به خطوط نسخ و ثلث خوشنویسی کرده‌ام/ آخرین کتابت در ۹۵ سالگی

کهنسال‌ترین خوشنویس جهان عرب: شش قرآن به خطوط نسخ و ثلث خوشنویسی کرده‌ام/ آخرین کتابت در ۹۵ سالگی

 

گروه بین‌الملل: محمود ابراهیم سلامه به عنوان کهنسال‌ترین خوشنویس جهان عرب و معروف به «شیخ الخطاطین» در مصر زندگی می‌کند و تاکنون ۶ قرآن را به خطوط نسخ و ثلث خوشنویسی کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الاهرام»، محمود ابراهیم سلامه تنها خوشنویس مصری است که قرآن کریم را با خط ثلث خوشنویسی کرده و در حال حاضر در سن 95 سالگی شیخ خوشنویسان جهان عرب(شیخ الخطاطین) لقب گرفته و در حال کتابت ششمین قرآن خود به خط ثلث است.

وی با وجود دوران کهنسالی هنوز حافظه‌ای قوی و قلبی سالم دارد و به عنوان یک روزنامه‌نگار خوشنویس در تعدادی از روزنامه‌ها و مجلات مصری و جهان عرب قلم زده است.

محمود ابراهیم سلامه همچنین تابلو‌های تعدادی از مساجد داخل و خارج مصر را نیز خوشنویسی و در محضر اساتیدی همچون سیدابراهیم، علی بدوی، مصطفی غزلان بک و محمد حسنی از خوشنویسان بنام تلمذ کرده است.

سلامه در مدرسه خوشنویسی مصر در محضر استاد سید ابراهیم در خیابان فاروق(الجیش کنونی) در مصر حضور یافت و رتبه اول خوشنویسی را در همین مدرسه در سال 1939 کسب کرد و بعدها در خوشنویسی فارسی نیز مهارت یافت.

خوشنویسی اولین قرآن در یک سال و نیم 

این هنرمند مصری درباره تاریخچه نخستین قرآنی خوشنویسی کرده است، می‌گوید: زمانی که در نشریه «الامل» لیبی مشغول فعالیت بودم، دبیرخانه دادگستری این کشور در نامه‌ای برای مدیر مسئول این مجله از وی خواست که به من اجازه دهد که در ساعت خارج از کار، قرآنی را برای این دبیرخانه خوشنویسی کنم، من نیز این کار را انجام دادم و طی یک سال و نیم در خانه توانستم نخستین قرآن را خوشنویسی کنم.

وی ادامه داد: زمانی که محمد المعلم، صاحب مرکز انتشاراتی «دارالشروق» مصر نخستین قرآنی را که خوشنویسی کرده بودم دید، از من خواست قرآنی را به روایت «حفص عن عاصم» به نام این مرکز کتابت کنم. من نیز در سال 1985 میلادی طی یک سال و نیم موفق به این کار شدم. این نسخه از قرآن هر چند که مجوز الازهر و مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر را دریافت کرد، اما رونمایی نشد.

سلامه تصریح کرد: مرکز انتشاراتی «دارالهدی» در الجزایر کتابت قرآن به روایت «ورش» را از من خواست، من نیز در سال 2003 میلادی این کار را انجام دادم، این مرکز پس از انتشار قرآن، نسخه‌ای از آن را پس از چاپ به من هدیه کرد.

وی گفت: بعدها هیئتی لیبیایی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره آمد و از من خواست که قرآنی به روایت «قالون» و با علامت‌گذاری‌های رایج در لیبی، خوشنویسی کنم و من نیز این کار را در سال 2006 به اتمام رساندم.

خوشنویسی پنجمین قرآن در 93 سالگی 

این خوشنویس مصری تأکید کرد: در سالروز تولد نود و سه سالگی‌ام نیز پنجمین قرآن را به خط ثلث که سرور خطوط اسلامی و دشوارترین و زیباترین خطوط است، خوشنویسی کردم و در حال حاضر نیز ششمین قرآن را به خط ثلث کتابت می‌کنم که به نیمه رسیده است، از خدا می‌خواهم که به من عمر دهد تا آن را کامل کنم.

خط ثلث یکی از شیوه‌های بسیار مهم در خوشنویسی اسلامی و یکی از خطوط ششگانه است، ابداع آن را به «ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی» (معروف به ابن مقله) که در قرن سوم هجری می‌زیست، نسبت می‌دهند.


منبع : خبرگزاری بین المللی قران - ایکنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
لندن؛ ميزبان همايش «پيروی از سنت پيامبر اكرم(ص) ...
تظاهرات مسلمانان ولز علیه تصویب قوانین ضداسلامی ...
حمله به زنان محجبه در فرانسه
ضعف ارتباط با خدا رابطه مستقيم با بيماری‌های ...
زنان سوئدی برای حمايت از مسلمانان محجبه شدند
اجتماع میلیونی در مراسم اربعین سیدالشهداء حضرت ...
افزایش گرایش مردم اسکاتلند به اسلام
استاد انصاریان: امیرالمؤمنین اشجع شجاعان عالم/ ...
مراسم عزاداری فاطمیه دوم با سخنرانی استاد ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^