فارسی
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 27 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 25 شهريور 1392 ساعت 11:57 بعد از ظهر

حضور پررنگ پايگاه‌های مجازی اسلامی؛ زمينه‌ساز فرهنگ انتظار و اشاعه دين

حضور پررنگ پايگاه‌های مجازی اسلامی؛ زمينه‌ساز فرهنگ انتظار و اشاعه دين

 

گروه فضای مجازی: حضور پررنگ سايت‌ها، وبلاگ‌ها و در كل پايگاه‌های مجازی، می‌تواند در امر ترويج مهدويت و فرهنگ انتظار در كنار اشاعه دين، زمينه‌ساز فرهنگ انتظار باشد.

 

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، كارآمدی سايت‌ها و در كنار آن وبلاگ‌ها، وب‌سايت‌ها و در كل پايگاه‌های مجازی فرهنگی، آموزشی و مذهبی در فضای مجازی محيطی را به‌وجود خواهد آورد كه می‌تواند تأثير بسيار مثبت و محسوسی را برای ابلاغ پيام‌های دينی و تبليغ اسلام و در كنار آن اشاعه فرهنگ انتظار در ميان جامعه بگذارد.

 

براى اشاعه فرهنگ انتظار بايد مؤلفه‌هاى انتظار در بين جامعه رواج پيدا كند. در تفكر شيعى، انتظار موعود به عنوان يك اصل مسلم اعتقادى مطرح است و در بسيارى از روايات بر ضرورت انتظار قائم(عج) تصريح شده است.

 

در رابطه با فرهنگ انتظار امام صادق(ع) به اصحاب خود فرمودند: آيا شما را خبر ندهم به آنچه خداى صاحب و عزت و جلال، هيچ عملى را جز به آن سه از بندگان نمى‌پذيرد؟ گفتم چرا. فرمود: گواهى دادن به اين كه هيچ شايسته پرستش جز خداوند نيست و اين كه محمد(ص) بنده و فرستاده اوست، و اقرار كردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده و ولايت ما و بى‌زارى از دشمنانمان و تسليم شدن به آنان‌ و پرهيزگارى و تلاش و مجاهدت و اطمينان و انتظار قائم(عج).

 

در اين فرهنگ همان‌طور كه ايمان به مفهوم واقعى خود عبارت از علم و عمل، عقيده و تلاش و اعتراف و كوشش است، انتظار نيز مفهومى است با اصالت و سازنده و از عالى‌ترين مكتب‌هایى است كه مى‌تواند جامعه ‌اسلامى را در راه پيشرفت و تكامل جلو ببرد و به تمامی تلاش‌ها ارزش و اصالت بخشد.

 

جامعه‌ای كه امروزه با پيشرفت علم و تكنولوژی بايد پيش رود تا بتواند در ميدان عمل نيز از دشمنان خود پيشی گيرد و در برخورد با فعاليت‌های عليه خود به مقابله و ستيز برخيزد. جامعه‌ای كه بايد فرهنگ ناب انتظار را در فضايی كه امروز شايد به نوعی بيشترين تأثير را بر جامعه دارد بگذارد فضايی كه امروزه از آن به عنوان مجازی نام‌برده می‌شود.

 

حضور پررنگ و قوی دستگاه‌های تبليغی دين همچون سازمان تبليغات اسلامی و حوزه‌های علميه در عرصه تبليغ مجازی، می‌تواند زمينه‌ساز نشر عقايد فرهنگی و معارف اسلامی و اهل بيت(ع) نيز باشد. با وجود فعاليت‌های اين مؤسسات بايد دانست كه امر تبليغ دين زمانی تآثيرگذار خواهد بود كه مديريت صحيح بر مطالب منتشر شده دينی در فضای مجازی به لحاظ دارابودن اطلاعات پربار و برای مخاطب جذاب باشد؛ در اين صورت است كه نقش هركدام از اين پايگاه‌ها مذهبی در امر ترويج دين و فرهنگ به خوبی احساس خواهد شد.

 

وبلاگ‌‌ها، سايت‌ها و انجمن‌های مجازی می‌توانند به‌عنوان پايگاه‌های اشاعه و تبليغ دين در فضای مجازی بسيار مؤثر باشند و در كنار اين فعاليت‌ها با نقشی كه برای هر كاربر و فعال مجازی ايجاد می‌شود به نوعی می‌تواند در اشاعه فرهنگ انتظار با انتشار مطالب پيرامون انتظار و فرهنگ مهدويت تأثيرگذار باشد.

 

يكی از فضاهای مجازی گسترده كه در بالا نيز به آن اشاره شد وبلاگ‌ها هستند كه قابليت بالايی برای ماندگاری موضوعات دينی دارند. حضور پررنگ كاربران مذهبی و فعالان مجازی در اينگونه از فضا‌ها برای آنان زمينه‌ای را ايجاد كرده است كه با ارجاع به فضای مجازی و درج مطلب، تأثير مثبتی در اشاعه دين و فرهنگ داشته باشند.

 

تبليغ گسترده دين در فضايی زيبا

 

وبلاگ‌ به‌عنوان فضايی برای تبليغ دين در ميان قشر جوان نقش قابل محسوسی دارد، اين در حالی است كه مراجعان اصلی وبلاگ‌ها را جوانان تشكيل می‌دهند و با توجه به نيازهای آنها می‌توان به تبليغ گسترده دين در فضايی زيبا و انعكاس پيام‌های غنی دينی براساس فراخور نيازهای مخاطب پرداخت.

 

ايجاد سايت يكی ديگر از فضاهايی است كه به‌راحتی می‌توان از آن بهره‌برداری كرد. سايت‌های مختلف و متنوع با موضوع تبليغات اسلامی برای گروه‌ها و قشرهای گوناگون می‌تواند امر تبليغ را در اين فضا سهولت دهد.

 

قدم اول در امر تبليغ دين از طريق به كارگيری فضای چند رسانه‌ای

 

نهاد‌های اينترنتی و مجازی نيز به عنوان قدم اول در امر تبليغ دين از طريق به كارگيری فضای چندرسانه‌ای می‌توانند آموزش را بهبود بخشند. ايجاد محتوای پربار و دلنشين، فضايی زيبا با طراحی اسلامی و دركنار آن، نشان دادن زيبائی‌های اسلام با هدف اشاعه فرهنگ انتظار و تعاملات با كاربران اين فضا را برای پذيرفتن اين زيبايی‌ها می‌تواند سامان دهد.

 

حال بايد گفت ورود به عرصه‌های نوين ترويج دين، در جهان امروز در صورتی تحقق خواهد يافت كه كاربران با نگرش و نگاهی دقيق و حضور پرشور در اين فضا به فعاليت و تحقيق در امور دينی بپردازند و سازمان‌ها و فعالان با مديريت صحيح اين امر را برای كاربران آسان، جذاب و قابل دسترسی قرار دهند.

 

برای اينكه فضای مجازی بتواند با هدف تبليغ دين و فرهنگ انتظار، روش خود را از دست ندهد و كاركرد دينی داشته باشد، بهتر است مطالب دينی را در اين فضا به صورتی منتقل كنيم كه طراحی‌های مناسب و نيازسنجی در سلايق گوناگون را هدفدار انجام دهيم و سعی كنيم با نگاهی دقيق كاربران را به سمت مسائل معنوی و اخلاقی هدايت كنيم تا با عملكرد صحيح خود، از طريق مديريت صحيح و اصولی، به آموزش دين و فعاليت در فضای مجازی بپردازيم.

 

در اين حال فعالان عرصه مجازی می‌توانند با محتوای بهتر و آموزنده بودن تأثير بيشتری بر ارتباطات و اشاعه فرهنگ انتظار داشته باشند، و اين مهم از طريق چندرسانه‌ای كردن انتقال اطلاعات قرآنی، معارف اسلام و نيز داشتن مديريت فضای مجازی كاربران، امكان‌پذير خواهد بود.

 

محتوای مذهبی كه در فضای مجازی منتشر می‌شود نيز بايد ساختارمند، به روز و معرف زيبايی‌ها، ناب بودن و كارمدی دين باشد. بدين‌منظور مديران سايت‌ها، وبلاگ‌ها و در كل پايگاه‌های مذهبی بايد چارچوبی هدفمند با رويكرد دقيق اسلامی و كارشناسی شده داشته باشد.

 

«شفاف بودن» مطالب مهم‌ترين نقاط قوت در امر تبليغ دين در فضای مجازی است

 

«شفاف بودن» مطالب در كنار نشان دادن زيبای‌های اسلام از مهم‌ترين نقاط قوت در امر تبليغ دين در فضای مجازی است. افرادی كه در اين فضا با چشم باز، با تمهيد و تعريف فرآيند و با آماده‌سازی نيروهای مناسب فعاليت می‌كنند، می‌توانند موجب تقويت دين شوند. بنابراين اين شفاف بودن بايد به كمك مبلغان آگاه به ذائقه مخاطب، برای ارائه محتوای مطلوب در اين حوزه انجام شود.

 

با توجه به اينكه جنگ امروز، جنگ نرم است و حفظ فرهنگ انتظار، در دوران غيبت بر عهده‌ شيعيان و منتظران فرج قائم(عج) است؛ در اين ميان كسب آمادگى‌هاى نظامى، بالا بردن و مهيا كردن تسليحات و استفاده از فناوری‌های مناسب در هر عصر براى يارى و نصرت امام غائب است. چنانكه در روايتى كه نعمانى از امام صادق(عج) نقل كرده، آمده است: «بايد هر يك از شما براى خروج قائم(عج) اسلحه تهيه كند، اگرچه يك نيزه، چون وقتى خداوند ببيند كسى به نیّت يارى مهدى اسلحه تهيه كرده است، اميد است عمر او را دراز كند تا ظهور را درك نمايد و از ياوران مهدى باشد.»


منبع : خبر گزاری قرآن (ایکنا)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نمایشگاه معرفی نبی مکرم و عظیم الشان اسلام حضرت ...
خشم مسلمانان جهان از هتك حرمت وزیر صهیونیستی ...
افزایش گرایش به مسیحیت در استان سمنان
مدیر حوزه علمیه قم :همه استان‌ها دارای کرسی دروس ...
خطابه‌‌غدير‌-‌فارسي
حضرت استاد انصاریان: نگاه به درب خانه عالم عبادت ...
آیت الله انصاریان : بیان احکام فقهی در محافل ...
روزنامه اسپانیایی: قرآن بیرمنگام به معمایی بزرگ ...
گزارش تصویری/ آئین جزء خوانی قرآن در امامزاده ...
عکس خبری؛ بارش باران در بین الحرمین

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^