فارسی
دوشنبه 31 تير 1398 - الاثنين 19 ذي القعدة 1440

  4678
  0
  5
(1 نفر )

آیا معاد جسمانی است یا روحانی ؟

 

 

معاد هم جسمانی است و هم روحانی. قرآن كریم در حدود 1400 آیه  مربوط به محشر وقیامت و روز واپسین است و آیات زیادی در باره چگونه زنده شدن  و نعمتهای  بهشتی و چگونگی عذاب نازل شده است .

معاد جسمانی به این معناست؛ كهانسان با مشخصات دنیوی اش با همین روح و جسم  در قیامت  حاضر می شود. اوست  كه به همان  قیافه دنیای به حسابش رسیدگی میگردد و پس از بازرسی و حساب و كتاب به دوزخ یا به بهشت برود و معاد جسمانی جزء ضروریات دین است. در میان فلاسفه اگر چه در جسمانی بودن یا روحانی بودن معاد  اختلاف نظر وجود دارد و بعضی از فلاسفه غیر اسلامی به معاد روحانی معتقدند. اما فیلسوفان و متفكران مسلمان همه معاد جسمانی را امری مسلم میدانند .

شیخ الرئیس ابوعلی سینا  در شفا بعد از بحث معاد می فرماید: « حتی اگر نتوانیم معاد جسمانی را از نظر دلیل ثابت  كنیم، اما پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) كه هم راستگو است و هم درست پندار  با زبان وحی سخن می گوید از معاد جسمانی خبر داده است و باید تعبدا بپذیریم كه معاد جسمانی است .

ملاصدرا  شیرازی بزرگ فیلسوف قرن یازدهم  عمدتا حركت جوهری را برای اثبات معاد جسمانی بیان كرده است. بنابر این  از نظر اسلام اعم از شیعه و سنی فقهاء و فلاسفه و متكلمین معتقدند معاد كه از اصول دین است، جسمانی است و انسان با همان تركیبی كه در دنیا دارد روز قیامت در صحرائی محشر حاضر می شود و پس از دادرسی با همان هیأت به بهشت یا جهنم میرود.

 

اما لذات در بهشت دو قسم است:

1- لذائذ روحانی؛ همچون سخن گفتن  با خدای تعالی و نشست و برخاست با پیامبران الهی و اهل بیت عصمت و طهارت .

2- لذائذ جسمانی مانند  آشامیدن تماس با حورالعین جلوس در قصرها  مشاهده مناظره بهشت و  ....

 

عذاب جهنم هم دو قسم است:

1-عذاب روحی: مانند  عذاب وجدان و تأسف خوردن و دیگر شكنجه های روحی، چون یكی از اسامی قیامت  ( یوم الحسره ) است زیرا همه مردم  چه صالحین و صالح ها تاسف میخورند كه چرا  بیشتر كار خوب انجام نداده و از عمر گرانبهایشان بهره نبرده اند و بدكاران تاسفشان برای اینستكه چرا معصیت  كرده و واجبات الهی را گردن  ننهاده اند.

در اثبات معاد جسمانی ، معاد روحانی هم ثابت می شود چون جسم بدون روح قابل درك هیچ مساله ای نیست

2- عذاب جسمانی : چون سوختن گوشت و پوست و استخوان، نوشیدن آب حمیم و زقوم خوردن

« ان الذین كفروا با ایاتنا  سوف نصیلهم نارا كلما نضجت جلودهم بد لنا هم جلودا غیر ها لیذوقوا العذاب » ( 1)

ترجمه: آنانكه كافر شدند و آیات ما را  منكر شدند بزودی در آتش دوزخشان افكنیم كه وچه و پوست تشان بسوزد ، به پوست دیگرش مبدل  سازیم تا سختی  عذاب را بچشند.!!

در اثبات معاد جسمانی، معاد روحانی هم ثابت می شود چون جسم بدون روح قابل درك هیچ مساله ای نیست .

درباره معاد جسمانی آیات فراوانی رامی توان شاهد آورد آیه های 209 تا 260 سوره مباركه بقره  در مورد ( عُزَیر) پیغمبر و حضرت ابراهیم (علیه السلام)  دو حكایت وارد شده است كه می توان به تفسیر  نمونه جلد 2 مراجعه نمود و شما كه اهل تحقیق هستید كتب ذیل را مطالعه كنید:

1-معاد در قرآن، آیه الله مظاهری

2-بسوی جهان ابدی، زین العابدین  قربانی

3-معاد ، محسن قرائتی

4-زندگانی جاوید یا حیات اخروی، شهید مطهری «ره »

5-حیات پس از مرگ، علامه فقیه مرحوم سید محمد حسین طباطبائی « ره »در معاد شناسی ده جلد، تألیف سید محمد حسین حسینی تهرانی .

 

 

بخش اعتقادات شیعه تبیان

منبع: نهاد نمایندگى ولى فقیه در دانشگاهها


منبع : تبیان
  4678
  0
  5
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      حجاب‏  
      سوگند بيجا
      مرگ و حيات‏  
      خواسته‌های راسخون در علم‏
      مالک واقعی همه موجودات
      جایگاه تقیه
      فضیلت زیارت امام رضا(ع) در کلام پدر بزرگوارشان(ع)
      تواضع و خدمت امام رضا(ع)
      امام رضا(ع) در آثار استاد انصاریان
      صلوات در كلام امام رضا(ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

      نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها
      روایتی از امام صادق(ع) درباره تهمت
      شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!
      حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!
      راهکار امام صادق(ع) برای عاقبت بخیری
      فرهنگ دختر دارى‏( به مناسبت روز دختر)
      رفع گرفتاری با توسل به امام رضا (ع)
      پنج کلید طلایی برای نجات از فقر
      اگر از فشار قبر می ترسید بخوانید!!
      قضا نشدن نماز ها با این راه حل

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز