فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 5 شهريور 1392 ساعت 8:53 بعد از ظهر

نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی برگزار می شود

 نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی برگزار می شود

 

نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی به همت مجمع جهانی شهر اسلامی در روزهای نهم و دهم شهریور ماه جاری در مجموعه مسجد النبی(ص) و بنای تاریخی سرای سعد السلطنه قزوین با حضور بزرگان شهرسازی جهان اسلام و در بالاترین استانداردهای بین المللی برگزار خواهد شد. 

 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نشست خبری اجلاس جهانی شهر اسلامی امروز دوشنبه چهارم شهریور با حضور رضا پوروزیری، مدیر مرکز منطقه‌ای خاورمیانه‌ برنامه بهترین عملکردها و راهبری محلی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، حسین محمد پورزندی معاون اداری و مالی شهرداری تهران و رییس شورای سیاست‌گذاری نخستین اجلاس شهر اسلامی، مسعود نصرتی شهردار قزوین و دبیر اجرایی این اجلاس، حسن بلخاری عضو هیئت علمی مجمع جهانی شهر اسلامی، سجادمحمد یارزاده دبیر کل مجمع جهانی شهر اسلامی، عبدالحمید نقره‌کار رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و مرکز قدس علمی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

 

مسعود نصرتی شهردار قزوین از برگزاری نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی در ۹ شهریورماه امسال به مدت دو روز خبر داد و گفت: این اجلاس در قزوین با حضور ۲۷ کشور از حوزه‌های مختلف و ۱۰ شهردار پایتخت کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت این اجلاس اظهار کرد: آنچه که مهم است این است که با وجود قدمت در ساخت و ساز‌ها توجهی به معماری ایرانی و اسلامی نمی‌شود و ما در این زمینه موفقیت چندانی نداشته‌ایم. شهر‌ها در حال توسعه‌اند اما رنگ و بویی از محلات و هویت اسلامی ندارند.

 

شهردار قزوین ابراز امیدواری کرد که بتوانند میزبان خوبی برای برگزاری این اجلاس باشند ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا صاحب سندی شویم و بتوانیم دبیرخانه دائمی اجلاس جهانی شهر اسلامی را در قزوین دایر کنیم.

 

وی با بیان اینکه این اجلاس هر دو سال یک بار در یک کشور برگزار می‌شود ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم درد و سال آینده از عملکرد دبیرخانه گزارش دقیقی ارائه دهیم.

 

شهردار قزوین با بیان اینکه رویکرد اصلی معیارهای سکونت و حقوق شهروندی در اسلام است گفت: درکنار تدوین کتاب و بیانیه به دنبال آن هستیم تا نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی علمی و اجرایی با محوریت شهر اسلامی برای کشورهای اسلامی را برگزار کنیم.

 

در ادامه این نشست حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران و رئیس شورای عالی سیاست گذاری نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی با ضرورت دانستن برگزاری این اجلاس گفت: شهر‌ها باید اسلامی باشند اما آنچه که دیده می‌شود با معیارهای این اجلاس تفاوت دارد.

 

وی گفت: برای دستیابی به این مهم باید راهکارهای لازم اتخاذ شود بسیاری از شهرهای کشور ما از جمله اصفهان و شیراز دارای قدمتی هستند که ما باید علاوه بر حفظ این قدمت تلاش کنیم تا سایر شهرهای کشورمان شهری اسلامی باشد.

 

حسن بلخاری، عضو هیئت علمی مجمع جهانی شهر اسلامی در این نشست اظهار کرد: در باب اهمیت این اجلاس و مقالات علمی‌ای که بیان می‌شود باید گفت برخلاف تمدن غرب که تقریبا بعد از دوره رنسانس به تبیین مبانی و سیاست‌های خود در ابعاد مختلف پرداخت ما در تمدن اسلامی کمتر به چنین کاری دست زدیم، بنابراین با وجود اینکه از لحاظ مبانی، بنیان‌های اصیل و اندیشه‌ای قوی هستیم اما در عرصه جهانی و در قلمرو ارایه مبانی و سیاست‌های امور مهم بشری چندان کوشا نبوده‌ایم.

 

وی ادامه داد: اگر امروز به اسناد بین‌المللی رجوع کنیم سندی که نشان دهد شهر اسلامی چه فرم و ساختاری دارد و از چه اصول و مبانی‌ای پیروی می‌کند نمی‌توانیم پیدا کنیم البته منکر تلاش‌های انجام‌شده نیستیم. در این راستا تلاش‌های خوبی به ویژه در تبیین مبانی انجام شده اما هیچ‌یک قابلیت ارایه به عنوان سندی جهانی نداشته است.

 

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از اهداف این اجلاس رسیدن به اصولی است که بر اساس آن می‌توان شهر اسلامی را تعریف کرد، گفت: در قرن 21 تمدن‌ها هویت‌های خود را از طریق اسناد ارایه می‌دهند؛ تمدن ما که از نظر ایرانیت و اسلامیت قدمت طولانی داشته و حرف زیادی در این زمینه برای گفتن دارد در تلاش جدی است که این سند تدوین شود.

 

بلخاری با تأکید بر اینکه در تدوین این سند نخستین اصل این است در شهر اسلامی فرم و ساختار از معنا اخذ شود، بیان کرد: به عبارتی در اندیشه اسلام به فرم و معنا معتقدم. دومین اصل این است که در اندیشه دینی وحی و ربانیت خداوند در تدوین اصول نقش مهمی دارند؛ در قرآن آیاتی داریم که از شهر مطمئن دارای رفاه، ایمن و با ساختاری معنوی صحبت می‌کند. همچنین آیاتی داریم که خداوند ساختن کشتی را در ساختار فرم معنویت به حضرت نوح (ع) تعلیم می‌دهد.

 

عضو هیئت علمی مجمع جهانی شهر اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: معتقدیم در شهر اسلامی حقایق دینی به نحوی باید ساختار معانی را بازگو کند و تلاش می‌کنیم در اجلاس جهانی شهر اسلام این نگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

در ادامه نشست رضا پوروزیری مدیر مرکز منطقه ای خاورمیانه بهترین عملکردها و راهبری محلی(merc-blp) نیز در این نشست گفت: اجلاس جهانی شهر اسلامی توجه به معیارها و حقوق سکونت و شهروندی در اسلام را در نظر دارد تا مدیران شهری و شهرداران بیشتر به آن توجه کرده و آن را به کار بندند.

 

وی افزود: جستاری در مفهوم توسعه پایدار در اسلام، آرمان شهر اسلامی، فضای شهر اسلامی، جامعه، فرهنگ، انسان و دانش در شهر اسلامی، زیبایی شناسی شهر اسلامی، معیارهای سکونت در اسلام، مدیریت در شهر اسلامی، مشارکت در شهر اسلامی، هویت و تاریخچه شهر اسلامی و فلسفه و حکمت در شهر اسلامی از محورهای نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی است که در این باره مقاله ارائه خواهد شد.


منبع : خبرگزاری اهلبیت علیه السلام ( ابنا)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تمسخره وقيحانه نويسنده مصري به مقدسات دين اسلام
محدودیت مساجد در جمهوری آذربایجان
عتقاد اکثر مصریان؛ تعالیم قرآن باید مبنای قانون ...
آمار عمره گزاران ایرانی به 40 هزار نفر رسید
جشن بزرگ میلادالنبی(ص) در لندن برگزار می‌شود
گزارش تصویری/ جشن هفته وحدت در موسسه امام ...
درهای مسجد لاله به روی مسلمانان سیبری گشوده شد + ...
پیام تسلیت حضرت استاد انصاریان به مناسبت درگذشت ...
استاد انصاریان: انسان گوهر گران‌بهای دریای خلقت/ ...
پخش مستند زندگی‌نامه استاد حسین انصاریان در ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^