فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تواضع براى خدا

 

منابع مقاله:

کتاب  : عرفان اسلامى جلد دهم

نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

 

امام صادق عليه السلام در روايت مى فرمايد:

حضرت خير البشر فرمود: وحى كرد خداوند عالم به من كه تواضع كنيد با يكديگر و هيچ كدام شما فخر مكنيد به ديگرى و زيادتى در اصل و نسب و حسب را مناط اعتبار مدانيد و مگوييد بعض شما به ديگرى كه من زيادتى به تو دارم، چرا كه من از فلان قبيله ام و پسر فلانى ام و استعدادم چنين و چنان است و تو چنين و چنانى، چرا كه اين ها نزد خداوند ارزش ندارد و غير تواضع و بندگى و اطاعت و عبادت نزد آن جناب مناط اعتبار نيست و نيز بايد هيچ كدام از شما با ديگرى در مقام بغى و ظلم نباشد، چرا كه بغى و ظلم منافى تواضع است و تواضع نمى كند كسى براى خدا مگر اين كه حضرت حق مرتبه او را در دنيا و آخرت بلند مى گرداند.

حضرت رسالت پناه آن چنان متواضع بود كه هرگاه به اطفال مى رسيد بر آنان سبقت سلام مى گرفت.

اصل و ريشه تواضع از درك جلال و هيبت و عظمت خداست كه هر كس موفق به فهم اين واقعيت ها شود سر تواضع به زير اندازد و خود را تسليم آن جناب نمايد، عبادتى در پيشگاه حضرت او به مرحله قبولى نمى رسد مگر از روى تواضع و فروتنى باشد، كسى به حقيقت تواضع راه نبرده مگر مقربان و آنان كه متصل به آن حضرتند و دل به عشق او خالص كرده اند كه راه به دست آوردن اين اتصال و خلوص، معرفت است و معرفت نتيجه انس با قرآن و دقّت در معارف الهيّه است.

خداوند متعال در قرآن مجيد در مقام بيان تواضع فرموده:

[وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً] «1».

و بندگان رحمان كسانى اند كه روى زمين با آرامش و فروتنى راه مى روند، و هنگامى كه نادانان آنان را طرف خطاب قرار مى دهند [در پاسخشان ] سخنانى مسالمت آميز مى گويند.

جناب احديت عزيزترين خلق خود حضرت محمد صلى الله عليه و آله را امر به تواضع فرموده و به آن جناب چنين دستور مى دهد:

[وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ] «2».

و پر و بال [فروتنى و تواضع ] خود را براى مؤمنانى كه از تو پيروى مى كنند بگستر.

 [وَالتَّواضُعُ مَزْرَعَةُ الْخُشُوعِ وَالْخُضُوعِ وَالْخَشْيَةِ وَالْحَيآءِ؛ وَانَّهُنَّ لايَنْبُتْنَ الّا مِنْها وَفيها، وَلا يَسْلَمُ الشَّرَفُ التّامُّ الحقيقيُّ الّا بِالتَّواضُعِ فى ذاتِ اللَّهِ تَعالى ]

 

تواضع منشأ خشوع

امام صادق عليه السلام در پايان روايت مى فرمايد:

تواضع و فروتنى سرزمين روييدن گل خشوع و خضوع است و محل نشو و نماى حيا و خوف و اين خضوع و خشوع و خوف و حيا در وجود انسان آشكار نمى شود مگر به تواضع در برابر حق و فروتنى در برابر خلق.

و شرافت و عزت كامل و حقيقى به دست نمى آيد مگر از تواضع و فروتنى در جنب ذات او كه بايد به حقيقت خود را ناچيز و بى اعتبار ولا شى ء دانست و آن جناب را مستجمع جميع صفات كماليه.

 

هر كه را ذره اى وجود بود

 

پيش هر ذره اى سجود بود

نه همه بت ز زر و سيم بود

 

كه بت رهروان وجود بود

هر كه يك ذرّه مى كند اثبات

 

نفس او گبر يا جهود بود

در حقيقت چو جمله يك بودست

 

پس همه بودها نبود بود

نقطه آتش است در باطن

 

دود ديدن از او چه سود بود

هر كه اين نقطه ديد هر دو جهانش

 

محو گشته ز چشم سود بود

     

زانك دو كون پيش ديده دل

 

چون سرابى همه نمود بود

هر كه يك ذرّه غير مى بيند

 

هم چو كورى ميان دود بود

هم چو عطار در فنا مى سوز

 

تا دمى گر زنى چو عود بود

     

 

 

 

 

پی نوشت ها:

 

 

 

______________________________

 

(1)- فرقان (25): 63.

(2)- شعرا (26): 215.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آزاد شده ی حسین(علیه‌السلام)
مسلم بن عقیل بن ابیطالب (علیه السلام)
سوره ای از قران جهت عشق و محبت
عید فطر و اهمیت دعا برای امام عصر(عج)
نیکی به همسایه
نقش ابن زیاد در شهادت حضرت مسلم علیه السلام
شرایط پذیرش اعمال در ماه رمضان
امام علی علیه السلام و زیاده خواهی کارگزاران
نکاتی پیرامون عاشورا و انتظار
نذر بی بی زینب سلام الله

بیشترین بازدید این مجموعه

جلوه هاى فضيلت در خانواده
تفاوت بخل ورزی و صرفه جویی
حکومت حضرت مهدی علیه السلام تنها حکومت واحد جهانی
مساله عطش در کربلا
اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
نگاهى به مقام حضرت زينب (س)        
بهترین رهبر دنیا، در پوششی پشمینه!
هماهنگي قرآن با فطرت و عقل
اسلام، دین سهولت
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^