فارسی
دوشنبه 18 فروردين 1399 - الاثنين 12 شعبان 1441

  1055
  0
  0

حقيقت دوم: واعظ درون‏


«و واعظ من نفسه».

اگر كسى بخواهد مؤمن واقعى باشد، بايد به وجدان بيدار خود و نصيحت كننده باطنى اش كه همان فطرت و وجدان و انصافش است تكيه كند.

ضمير انسان، نظير اين سؤال ها را بسيار از او مى پرسد: چرا به جنگ ابى عبد اللّه الحسين، عليه السلام، آمدى؟ چرا در اردوى يزيديان قرار گرفتى؟ چرا خود را به جايزه ابن زياد فروختى؟ چرا خود را در مقامى قرار دادى كه خدا، پيغمبر، على و فاطمه، عليهم السلام، را از خود ناراضى كنى؟ اين واعظ درونى و الهى و نورانى است. حرّ بن يزيد به اين چراها جواب داد و ديد به عنوان يك انسان عاقل نبايد در سلك يزيديان باشد و خود را به جايزه ابن زياد بفروشد. حر به نداى اين واعظ درونى گوش داد و به جايى رسيد كه ابى عبد اللّه، عليه السلام، كنار بدن خون آلودش فرمود:

«أنت سعيد فى الدنيا و الاخرة».

 


منبع : پايگاه عرفان
  1055
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
    اوج عرفان و تعالیم دینی در کلام صدیقۀ طاهره(س)
    سرانجام تواضع و تکبر مقابل اوامر الهی
    چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
    مرگ و عالم آخرت
    بعثت پیامبران برای درمان بیماری شرک
    احوالات و اهداف مومن و پاسخ به سوالات
    مبداء آفرینش موجودات
    مقام حضرت زينب (س)
    خودشناسی و قیمت‌شناسی انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

      چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
      مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
      چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
      درخواست همسر از خدا روش بزرگان است‏
      مرگ و عالم آخرت
      حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
      امام زمان عليه السلام فريادرس انسان‏ها
      حضرت عيسى عليه السلام و درخواست شيطان براى گفتن لا اله ...
      مؤمن کوه صبر و امید
      تاریخ پیدایش دین یهود؟

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز