فارسی
يكشنبه 17 فروردين 1399 - الاحد 11 شعبان 1441

  2389
  0
  0

نگاه قرآن به انسان نادان‏

 

قرآن مجيد انسان نادان را به «كمثل الحمار» وصف مى كند و از آدم هاى نفهم به «لهم قلوب لا يفقهون بها»  ياد مى نمايد يا ايشان را «اولئك كالانعام» مى نامد، زيرا آنان افرادى هستند كه رابطه شان با عقل قطع شده است. از اين روست كه از پيغمبر، صلى اللّه عليه و آله، پيروى نمى كنند، اما از ابو جهل ها اطاعت مى كنند.

آرى، پيامبر به آن مرد حكيم فرمود: من چنين دستورى به مردم داده ام:

«كلو و اشربوا»؛ بخوريد و بياشاميد، منتهى «و لا تسرفوا». البته، اين آيه معانى گوناگونى دارد: يك معنى اش اين است كه تا گرسنه نشديد سر سفره حاضر نشويد؛ معناى ديگرى كه مى توان از آن استنباط كرد اين است كه ضرورتى ندارد سفره پرتحمل بيندازيد. وقتى با صرف چند هزار تومان مى شود اعضاى خانواده و مهمان ها را سير كرد، درست نيست خرج بيشترى كرد و بيش از اين ميزان اسراف است. در عوض، مى توان با اين صرفه جويى ها دست چند يتيم يا چند دختر بى جهاز را گرفت يا از آن در راه رواج دين استفاده كرد.

دكتر به پيغمبر گفت: شما تمام علم بهداشت بدن (حفظ الصحه ) و دستگاه گوارش را به مسلمان ها ياد داده ايد. اگر آن ها همواره به اين دستور عمل كنند، بيمار نمى شوند.  آن گاه، از پيامبر اجازه گرفت تا مدينه را ترك كند.

 


منبع : پایگاه عرفان
  2389
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
    اوج عرفان و تعالیم دینی در کلام صدیقۀ طاهره(س)
    سرانجام تواضع و تکبر مقابل اوامر الهی
    چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
    مرگ و عالم آخرت
    بعثت پیامبران برای درمان بیماری شرک
    احوالات و اهداف مومن و پاسخ به سوالات
    مبداء آفرینش موجودات
    مقام حضرت زينب (س)
    خودشناسی و قیمت‌شناسی انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

      چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
      مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
      ثمره ازدواج علامه لاهيجانى‏
      چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
      درخواست همسر از خدا روش بزرگان است‏
      مرگ و عالم آخرت
      گذشت و عفو
      حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
      رمز موفقيت ابن ‏سينا
      امام زمان عليه السلام فريادرس انسان‏ها

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز